شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با تبیین ۱۴ الزام در عرصه تبلیغ، گفت: غدیر یک تدبیر رحمانی برای هدایت مردم بود و در مقابل، سقیفه یک وسوسه شیطانی برای مقابله با این تدبیر بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در همایش طلایه داران تبلیغ ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدا و شهید مدافع سلامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم سابقی نژاد، اظهار داشت: غدیر یک تدبیر رحمانی برای هدایت مردم بود و در مقابل، سقیفه یک وسوسه شیطانی برای مقابله با این تدبیر بود. در روایت آمده وقتی جریان غدیر اتفاق افتاد شیطان فریاد حزن سر داده و ابراز داشته اگر این برنامه عملی شود دیگر روی زمین معصیت نخواهد شد و بعد که جریان سقیفه اتفاق افتاد شیطان فریاد شادی سر داده و ابراز داشته کاری کردم که دیگر خدا روی زمین اطاعت نشود.

امام جمعه زاهدان با اشاره به آیه "وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ" افزود: تدبیر الهی فوق تدبیرهاست و واقعه عاشورا اتفاقی بود که دشمنان گمان پیروزی داشتند اما در واقع عاشورا سبب حفظ رسالت پیامبر اکرم(ص) شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: راه روشن ولایت و غدیر ماندگار شده است، اما تلاش‌های فراوانی در این جهت صورت گرفته و همچنان باید صورت بگیرد؛ از مجاهدت‌ها و در نهایت شهادت سایر ائمه اطهار(ع) و نیز شهادت سایر صحابه که همه این‌ رنج‌ها و شهادت‌ها برای حفظ یک میراث ارزشمند بود.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه و علمای مکتب اهل بیت(ع) نیز میراث دار بوده و برای حفظ این خط نورانی با همه ظرفیت به میدان آمده و جانفشانی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و علما برای دفاع از اسلام، ولایت و خط نورانی اسلام همواره آماده خدمت و پا به کار بوده و هستند، به طرح یک سؤال پرداخت و عنوان کرد: در این رابطه عملکرد ما چگونه بوده و چه اقداماتی مورد نیاز است؟ زیرا طبق روایت در روز قیامت نعمت ولایت مورد سؤال قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی به بیان ۱۴ نکته در باب الزامات و ملاحظات تبلیغ پرداخت و عنوان کرد: باید برای بیان معارف غدیریه، فضائل، معارف ناب و محاسن کلام اهل بیت(ع) تلاش کرده و فرمایشات اهل بیت(ع) را با زبان روز و متناسب با مخاطب بیان کنیم.

نماینده ولی‌فقیه درسیستان‌وبلوچستان نکته دوم را تقویت مبانی اعتقادی و ارتقای سطح آشنایی مردم با معارف اسلامی بیان کرد و افزود: صحبت و سخنرانی‌های پر محتوا از جمله خلأهای موجود است که باید در این راستا تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مخاطب دانستن عموم مردم سومین نکته حائز اهمیت است، زیرا ما مبلغ اسلام بوده و همه مردم اعم از شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان مخاطب ما هستند و لذا باید با بیان و تعامل حداکثری برای جذب دل‌ها به اسلام ناب فعالیت کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: نباید خود را در یک جمع بسته محدود کنیم، بلکه مخاطب ما عموم جامعه بشری هستند و بیان ما باید عقلانی و قابل فهم برای همه مخاطبان باشد، زیرا در برخی احادیث سند دچار مشکل است و در برخی دیگر نیز سند مشکلی نداشته، اما در حد فهم مخاطب نیست و در روایات آمده است که وقتی سطح فهم وجود ندارد نباید بیان شود زیرا در این صورت مورد انکار قرار خواهد گرفت.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: چهارمین نکته تلاش برای گسترش معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه و استفاده بهینه از حضور مردم در مناسبت‌هاست، زیرا مردم در برخی مناسبت‌ها حضور بیشتری دارند و ما باید این فرصت را قدر بدانیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تلاش برای ارتقا سطح بینش و بصیرت انقلابی در راستای مبانی دینی را دیگر نکته مهم عنوان کرد و گفت: انقلاب ما برگرفته از مبانی دینی ما بوده و طبیعتاً این فهم و بینش باید در راستای همان مبانی دینی ارتقا پیدا کند.

وی ضمن تاکید بر حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی، خواستار پرهیز از هر گونه دو قطبی سازی شد و تصریح کرد: دو قطبی سازی به هر بهانه‌ای ضربه زدن به وحدت و انسجام امت اسلامی و آب به آسیاب دشمن ریختن است و رعایت این نکته در همه کشورهای اسلامی از جمله کشور ما و به خصوص در استان سیستان‌وبلوچستان مورد نیاز است.

وی به بیان هفتمین نکته در زمینه الزامات و ملاحظات تبلیغ پرداخت و گفت: مجاهدت خالصانه، مستمر و امیدوارانه در امر تبلیغ با پرهیز از ناامیدی ضرورت دارد، زیرا امر تبلیغ با آسایش طلبی پیش نخواهد رفت و در این جهت باید نیت خالص و نگاهی امیدوارانه داشته باشیم، در غیر این‌صورت کار برکت نخواهد داشت.

امام جمعه زاهدان افزود: مردمی بودن، رعایت شئونات طلبگی و همراهی با مردم در غم و شادی هشتمین نکته حائز اهمیت و از سرمایه‌های ماست که اگر از دست بدهیم چیزی جایگزین آن نخواهد بود و این‌ کار نیاز به زحمت دارد و نباید خسته شویم.

وی خواستاد تلاش عملی برای رسیدگی و حل مشکلات مردم در کنار تبلیغ دین شد و عنوان کرد: تبلیغ دینی وظیفه اولیه ماست، اما برای تاثیرگذاری بیشتر در امر تبلیغ باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: دهمین نکته در راستا امر تبلیغ توجه ویژه به دانش‌آموزان، دانشجویان، فرهنگیان و فرهیختگان و دانشگاهیان است، زیرا این طیف‌ها خاص، تاثیرگذار و آینده‌سازان کشور هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خواستار شناسایی، توانمندسازی و بکارگیری نیروهای مستعد در مراکز فرهنگی و دینی از قبیل حوزه‌های علمیه شد و خاطر نشان کرد: باید با نگاه کادرسازی برای نظام اسلامی انسان‌های ویژه را شناسایی و به صورت‌ جمعی و انفرادی پرورش دهیم، زیرا هر یک از این نفرات در آینده قادر به اصلاح جمعیت زیادی خواهند بود.

وی به بیان دوازدهمین نکته حول محور تبلیغ پرداخت و ادامه داد: محوریت بخشی به مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و مشعل‌های هدایت در محلات حائز اهمیت است تا بتوانیم جایگاه شایسته مسجد را حفظ و تقویت کرده و به عنوان پایگاه فرهنگی پناهگاه مردم باشد که این‌کار راهکارهای مختلف دارد.

امام جمعه زاهدان خواستار تقویت رشد علمی، اخلاقی و معنوی مبلغین جهت تاثیرگذاری در امر تبلیغ شد و خاطر نشان کرد: اگر فاقد علم، اخلاق و معنویت باشیم چگونه قادر به تبیین مسائل اخلاقی و پرتو افشانی در سطح جامعه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی چهاردهمین نکته در زمینه الزامات و ملاحظات تبلیغ را ضرورت انس با قرآن، ادعیه و توسل به ائمه اطهار(ع) برای کسب توفیقات بیشتر دانست و بیان کرد: باید به صورت‌ روزانه و هر چند مختصر با ائمه اطهار(ع) ارتباط برقرار کنیم که در دستیابی به موفقیت تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به روایاتی از امام هادی (ع) در تحف العقول عنوان کرد: در این روایات چنین بیان شده "مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ یُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِینَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْیَیْقِنْ أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِین" هر که از نافرمانی خدا بپرهیزد، مردم از نافرمانی او پرهیز کنند و هر کس خدا را اطاعت کند، دیگران از او اطاعت می کنند و کسی که از دستورات خالق فرمان برد، هیچ باکی از خشم مخلوقین نخواهد داشت و هر کس خالق را به خشم آورد، او باید بداند که از خشم مردم در امان نخواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha