یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ گل‌آرایی حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه ولایت

حوزه/ کتیبه سبز رنگ «علی والله» بر ایوان صحن آزادی دلربایی می‌کند و گل‌های رنگارنگ گوشه و کنار حرم نیز چشم‌ها را می‌نوازد تا زائران حضرت رضا(ع) در روز عید غدیر یکی از زیباترین زیارت‌هایشان را در این قطعه بهشتی تجربه کنند.

خبرگزاری حوزه - مشهد مقدس/ همزمان با روز عید سعید غدیر، خادمان حرم مطهر رضوی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا میزبانی شایسته‌ای از میهمان ویژه حضرت رضا(ع) در این روز داشته باشند؛ میهمانی که همگی زمزمه «یا علی» بر لب دارند و قدردان غدیرند.

حال خوب خادم و زائر و مجاور

خادمی تمام قامت بر باب السلام ایستاده و اسپند بر زغال افروخته می ریزد، به این نشان که اینجا هر سلامش آبی بر آتش دل‌های گره خورده است. بوی عید می آید، بوی عیدی بزرگ و تاریخی، که از برکه غدیر خم تا بهشت هشتم، دنیا را با عطرش مدهوش کرده است.

گفتگو با زائران امروز حرم هم حال و هوای دل را تازه‌تر می‌کند؛ مسافر از قسمت و تقدیرش که در بهشت هشتم بر سفره غدیر نشسته است حکایت دارد و مجاور از اینکه بهره ای از این برکت می بَرَد، شکرگزار است. هر کسی از ظن خود در این بارگاه نشسته تا مراد و مطلوب خودش را بیابد و به لطف این نگاه دلگرمتر به زندگیش نگاه کند.

آقا، هوای ما را داشته باشید...

مردی در کنار همسر و دو فرزندش در یکی از حجره های صحن آزادی نشسته و شالی سبز رنگ به نشانه الفت با خاندان نبی(ص) برگردن دارد و می گوید: هم پدر و هم مادرم سید هستند و این حس خوب، غیر قابل وصف است چون به هر مکان زیارتی که تا حالا رفته ام یا هر وقت به حرم امام هشتم(ع) می آیم، چیزی که باعث می شود احساس راحتی و نزدیکی بیشتری داشته باشم این است که مثلاً به آقا امام رضا(ع) با همه شرمندگی می گویم "آقا ما از خودتان هستیم، هوای ما را ویژه تر داشته باشید".

او ادامه می دهد: خطاها و اشتباهاتم را می پذیرم، اما به واسطه سادات بودن که من آن را جزء نعمت های خدا برای خودم می دانم امید بیشتری برای بخشش دارم و قلباً می خواهم که ما را به خاطر کارهای اشتباهمان در کنار اینکه تلاش می کنیم تکرار نشود عقوبت نکنند.

همسر او هم که سادات است می گوید: همانطور که ما سیدها به لطف بخشش و نگاه ویژه ائمه چشم داریم به همان اندازه هم از عاقبت کارهایمان نگرانی بیشتری داریم، چون نسبت به بقیه جایگاه ویژه‌تری برایمان تعریف شده که حرمت خاصی دارد و حفظ این حرمت یک مسئولیت است، برای خودم، همسرم و بچه‌هایم دعا می‌کنم توفیق داشته باشم تا با رفتار درست برای خاندانمان پرچمداری کنیم.

دعا برای مهر و مهربانی

زنی پا به سن گذاشته در میانه صحن آزادی، زیر سایه‌بان و روی یکی از صندلی ها مشغول نماز خواندن است. نمازش که تمام می‌شود، از او درباره حال و هوای حرم امام رضا(ع) در این روز می پرسم و می گوید: روزهای عید که حرم را گل آرایی و چراغانی می‌کنند خیلی زیباتر می‌شود و من هم در روزهای عید به حرم می آیم تا بتوانم این قشنگی را ببینم و همین جا نماز و دعا بخوانم. از دعای امروزش هم می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: امروز دعا می کنم همیشه فراوانی باشد، بخت و روزی همه جوان هایمان هم باز شود و زیر سایه و نگاه حضرت علی(ع) و امام رضا(ع) روز به روز محبت و مهربانی بیشتر در بین خانواده ها و مردم ببینیم.

زائری از ایذه خوزستان

محمد غلامی یکی دیگر از زائران حرم علی ابن موسی الرضا(ع) در روز عید غدیر است. او هم درباره حس و حالش می گوید: از ایذه خوزستان مهمان حضرت هستم و خیلی خوشحالم که در این روز حرم امام رضا(ع) قسمت و روزیم شده است.

اولین تجربه زیارتش در روز عید غدیر است و آن را این طور توصیف می‌کند: تا به حال عید غدیر در مشهد نبودم و خیلی حال و هوای اینجا برایم عزیز است. دیشب که نقاره شب عید غدیر را زدند تجربه غریبی داشتم چون فقط شنیده بودم که هنگام طلوع و غروب آفتاب نقاره می زنند. این حرف او هم بسیار دلنشین است: چیزی که از حضرت علی(ع) برایم همیشه الگو بوده رفتار ایشان با اطرافیانشان است. همیشه تلاش می کنم در رفتار و برخوردم طوری باشم که طبق گفته امام صادق(ع) به عنوان یک مسلمان زینت دین باشم، امیدوارم خدا هم توفیق بدهد تا هم صبور باشم و هم در هر موقعیتی درست رفتار کنم و تصمیم بگیرم.

خانه ابدی مادر میزبان میهمانان روز عید

نزدیک ورودی بهشت ثامن در صحن آزادی، چند مرد و زن منتظر ایستاده اند. مردی که سن و سال بیشتری از بقیه دارد اسکناس هایی را به اطرافیانش هدیه می دهد و می‌گوید: ما هر سال عید غدیر با خواهر و برادرهایمان قرار می گذاریم تا بر سر مزار مادرمان که سادات بودند و چند سالی است به رحمت خدا رفته اند، حاضر شویم.

او ادامه می‌دهد: زمانی که مادرمان زنده بود، هر سال عید غدیر خانه ما محل رفت و آمد و دیدار دوستان و آشنایان بود، بعد از فوت ایشان هم ما باز به خانه مادرمان در بهشت ثامن می آییم و چند ساعتی اینجا هستیم، جمعی از اقوام هم طبق سنت همیشگی، به اینجا می آیند و ما از آنها پذیرایی می کنیم.

این زائر می افزاید: ما هرچه داریم از تربیت مادرمان به یادگار داریم، که سید و اولاد پیغمبر بودند، به نظرم اگر هر که در نقشی که دارد به وظیفه اش درست عمل کند، یک مادر درست مادری کند یا یک کاسب درست و به انصاف کاسبی کند، حال همگی مان بهتر خواهد بود و این همان چیزی است جامعه امروز ما به آن نیاز دارد.

زمزمه زیارت امین الله

حال و هوای حرم مطهر رضوی و زائران حضرت تماشایی است، انگار دنیا برای کسانی که به امید دوباره برای یک شروع به انتظار مددی نشسته اند، از اینجا آغاز می شود. صدای دعای امین الله در صحن می پیچد و همه در گوشه و کنار حرم، آن را زیر لب زمزمه می‌کنند:"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَذی جَعلنا مِن المُتمسِکینَ بِولایهِ اَمیرالمُومنینَ عَلیِّ اِبنِ اَبیطالبِ عَلیهِ السَّلام"...

انتهای پیام

منبع: آستان قدس رضوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha