شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مروی اذن عزا

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: مبادا در روضه ها سخنی به زبان بیاوریم که با عزت حسینی منافات داشته و آن را خدشه دار کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در مراسم «اذن عزا» که ضریح نورانی حرم مطهر امام رضا(ع) و گنبد منور آن حضرت سیاه پوش شد، ابراز کرد: دو درس از رفتار امام حسین(ع) می گیریم: اول، عزاداری برای اباعبدالله(ع) و دوم اینکه مبادا در روضه ها سخنی به زبان بیاوریم که با عزت حسینی منافات داشته و آن را خدشه دار کند.

وی با بیان اینکه باید در روضه ها و مرثیه ها روحیه شجاعت، فداکاری، ایثار، ازخود گذشتگی و ایستادن در برابر ظالمان و مستکبران را به نمایش بگذاریم، گفت: عاشورا عزت، آزادی و حیات بخشید و هدیه دهنده به جامعه است و از این رو، باید شان و منزلت بالای اباعبدالله(ع) و یاران عزیزش را در روضه ها رعایت کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تصریح بر این مطلب که مبادا حرفی بزنیم که با عزت حسینی ناسازگار باشد، اظهار کرد: می بایست امام حسین(ع) را به عنوان یک جلوه درخشنده و انسان با ایمان معرفی کنیم. نمی توانیم هر حرف سست و بی مبنایی را به عنوان واقعه عاشورا بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) روضه خوان اباعبدالله(ع) هستند، گفت: زیارت جوادیه زیارتی است که امام جواد(ع) برای پدر بزرگوارشان خوانده اند و مرحوم علامه مجلسی در جلد ۹۹ بحارالانوار این زیارت را از کتاب ها و سند معتبر برگرفته که حضرت جواد(ع) در یک بخش از آن به حرکت درآوردن اندوه عاشورا از سوی امام هشتم(ع) را به عنوان فضیلت پدر بیان می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه روضه خوانی‌ها و مرثیه سرایی‌های محرم و صفر باید از کتب معتبر نقل شود، اظهار کرد: هر روضه‌ای و هر خواب و نقل ضعیفی که با عزت و عظمت اباعبدالله(ع) در تضاد است را نباید در مجالس امام حسین(ع) نقل کرد؛ روضه‌ها و مرثیه سرایی ها باید از منابع و کتب معتبر و مستند باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به سیره و تأکیدات حضرات معصومین(ع) در برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع)، تصریح کرد: نگاهی به زندگی ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد که آن حضرات همواره مردم را به ذکر مصیبت‎های امام حسین(ع) و برگزاری هر گونه عزاداری آن حضرت، سفارش می‌کردند که نشان دهنده اهمیت نهضت حسینی در بقای اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در این مراسم به بارش‌های شدید باران که اخیرا سبب وقوع سیل در مناطقی از کشور و جان باختن و مفقود شدن تعدادی از هموطنان شده است، اشاره کرد و گفت: جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزانمان در حادثه ناگوار جاری شدن سیل در برخی نقاط کشور را تسلیت عرض می‌کنم و در جوار بارگاه قدس رضوی از خداوند متعال برای این عزیزان رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

همزمان با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، ضریح و گنبد منور و حرم مطهر رضوی سیاه پوش شد و سپس پرچم متبرک رضوی به تعدادی از هیئت های مشهد و شهرستان ها اهدا شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha