سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 1039265
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
حمله به سلمان رشدی

حوزه/ سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی هدف حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد؛ این خبری بود که بر روی خرجی رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، علیرضا تقوی نیا در یادداشتی به تحلیل حمله به سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن «آیات شیطانی» در نیویورک پرداخته است.

در این یادداشت می خوانیم:

سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی هدف حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

در خصوص این اتفاق چند نکته لازم به ذکر است:

۱) این فرد در سال ۱۹۸۸ کتاب آیات شیطانی را که رمانی در خصوص پیامبر اسلام (ص) بود را به چاپ رسانید که در آن توهین های روشنی را به ایشان نسبت داده بود.

۲) در پی اطلاع امام خمینی (ره) از مفاد این کتاب، ایشان فتوایی مبنی بر واجب القتل بودن سلمان رشدی و ناشرین مطلع از محتوای آن را صادر نمودند. در پی این فتوا هیتوشی ایگاریشی ناشر ژاپنی این کتاب در نیویورک با ضربات چاقو به قتل رسید.

۳) اولین تلاش برای کشتن سلمان رشدی توسط جوانی از حزب الله لبنان به نام مصطفی مازح انجام گرفت، اما این تلاش ناکام ماند و وی با انفجار زودهنگام بمب به شهادت رسید.

۴) پس از فوت امام‌خمینی (ره) تلاش های بسیاری از سوی کشورهای اروپایی جهت فشار بر رهبر جدید جمهوری اسلامی برای تغییر فتوای قتل رشدی انجام گرفت اما آیت الله خامنه ای همچنان بر اجرای فتوای رهبر سابق اصرار ورزیدند.

۵) پس از فتوای امام خمینی مبنی بر واجب بودن قتل سلمان رشدی وی به ظاهر توبه نمود اما امام خمینی فرمودند: «سلمان رشـدی اگر تـوبه کند و زاهـد زمـان هـم گردد، بـر هـر مسـلمـان واجـب اسـت بـا جـان و مـال، تـمـامـی هـمِّ خـود را بـه کـار گیرد تا او را بـه درک واصل گرداند».

۶) فارغ از این که سلمان رشدی در پی حمله امروز کشته شود یا نشود باید گفت پس از ۳۴ سال هنوز اجرای فتوای امام خمینی(ره) برای جوانان متدین مسلمان معتبر است و کسانی که با توهین به مقدسات امت اسلامی در پی تضعیف باورهای دینی مسلمانان و از بین بردن ایمان آنان هستند با شکست روبرو شده اند.

۷) سلمان رشدی در اروپا در انظار عمومی ظاهر نمی شد و به شدت تحت حمایت دولت بریتانیا قرار داشت و حتی به وی لقب شوالیه اهدا گردید.

گمان رشدی این بود که در آمریکا امنیتش تأمین است و به همین دلیل در نیویورک قصد ایراد سخنرانی داشت که هدف حمله با چاقو قرار گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha