پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در همه آثاری که در مسئله اهمیت، عظمت و حفظ صیانت خانواده بخواهیم تبیین کاملی را پیدا کنیم و هر کجا بگردیم، بیانی جامع تر، زیباتر و جالب تر از آیه ۷۲ سوره نحل نمی یابیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در آیین آغاز به کار مرکز مشاوره تخصصی خانواده حوزه علمیه خراسان که با حضور مدیر و تعدادی از اعضای شورای عالی این حوزه و مسئولان دادگستری و بهزیستی در محل مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه ۷۲ سوره نحل، ابراز کرد: سه نکته از این آیه شریفه برداشت می شود که باید در همه زندگی مدنظر قرار بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه «خود بودن» در ارتباطات انسان با پدر، مادر، برادر و خواهر محقق نمی شود، توضیح داد: ارتباط آنها با حفظ قیدیت و مغایرت است و بنابراین خود بودن فقط از جنس و منحصر در همسر است، زیرا انسان موجودی ناقص است و وقتی ازدواج کرد، جزء نقص او کامل می شود؛ پس همسر «خود» انسان است.

وی با اشاره به اینکه تعبیر "خود بودن" جریانی حاکم بین همسران است، اظهار کرد: اساس تشکیل زندگی برای پیدا کردن «خود» است یعنی وقتی خود بودن بین همسران نباشد، زندگی قطعی میان آنها نیست. از این رو، اگر این احساس خودی میان زن و شوهر آمد و آنان همدیگر را خود بدانند، بسیاری از مشکلات زندگی از بین می رود، زیرا انسان از خود ناراحت نمی شود و توقع و انتظار احترام و تجلیل ندارد و از این رو، بسیاری از احساس های زن و شوهر هم دچار تحول می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، نکته دوم را این طور تشریح کرد که فرآیند همسری، پیدایش اولاد در زندگی است و در واقع این امر، اثر اصیل زوجیت از نظر قرآن می باشد. همچنین خطاب خدا به زن و مرد است نه تنها مرد، یعنی همان آثاری که برای مرد در اولاد هست، برای زن هم وجود دارد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه فرزندآوری، تشکیل زندگی خانوادگی است و قرآن در آیه یادشده بعد از این نکته به «رزق» اشاره می‌کند، تصریح کرد: زندگی برای کسی که خانواده ندارد، لذت بخش نیست و استفاده از امکانات تغذیه، رفاهی و معیشتی، به تعبیر قرآنی در آیه ۷۲ سوره نحل، «رزق از طیبات» نیست یعنی این رزق متوقف بر تشکیل خانواده است. بنابراین، در همه آثاری که در مسئله اهمیت، عظمت و حفظ صیانت خانواده بخواهیم تبیین کاملی را پیدا کنیم، بهتر از این آیه نیست و هر کجا بگردیم بیانی جامع تر، زیباتر و جالب تر از آیه ۷۲ سوره نحل نمی یابیم.

وی به موضوع طلاق به ویژه در خانواده ای که فرزند دارند، اشاره و خاطر نشان کرد: در این طلاق دو آفت وجود دارد؛ بی سر و سامان شدن بچه ها یک آفت است و سرنوشت چند انسان در خانواده از بین می رود. از سوی دیگر رزق برای زن و شوهر طیب نیست، زیرا در واقع خانواده ندارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه آغاز به کار مرکز مشاوره تخصصی خانواده حوزه علمیه خراسان را کار ارزشمندی خواند و گفت: زندگی یک طلبه و اختلافات میان زن و شوهری که یکی از آنها طلبه باشند، با دیگران متفاوت است و مسائل این عرصه نیز تفاوت دارد و بنابراین کسی که با خصوصیات زندگی طلبگی آشنا نباشد نمی تواند مشاوره مفیدی ارائه بدهد.

وی اشکال عمده در اختلاف زندگی برخی طلاب را به اصل انتخاب از سوی مرد یا زن عنوان و اظهار کرد: امروز اگر بخواهید قشر آسیب پذیر را در کشور طبقه بندی کنید، نازل تر از یک طلبه و روحانی نیست؛ در حالی که بر خلاف این نکته، به طور مثال یک دختر، زندگی خواستگار طلبه خود را با زندگی روحانیون مسئول مقایسه می کند و یا همین نگاه درباره یک طلبه خواهر از سوی خواستگار او هست؛ بنابراین با این نگاه در واقع اشکال از منشاء و اصل ازدواج آنها می باشد که با انگیزه درستی صورت نگرفته است.

آیت الله علم الهدی افزود: خانمی که بفهمد روحانیت و طلبگی چیست و نه به عنوان اینکه آن طلبه صاحب شخصیت یا مالی خواهد شد بلکه به این عنوان که او نوکر وجود مقدس حضرت بقیة الله(عج) است و می خواهد با یک چنین نوکری زندگی کند و خودش هم کنیز آن حضرت است؛ اگر با این انگیزه باشد، باید گفت که هیچ زندگی در دنیا خوش تر از زندگی طلبگی نیست.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha