چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
image.png

حوزه/ هزار و ۹۹۶ فیلم کوتاه داخلی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد هزار و ۳۶۴ فیلم داستان، ۲۶۱ مستند، ۲۶۴ فیلم تجربی و ۱۰۷ فیلم پویا نمایی در فستیوال به نمایش در خواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی آذر پندار، در نشست خبری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که امروز برگزار شد، گفت: فستیوال تهران ابزاری برای تبلیغ و اشاعه آموزه‌های انقلاب و اسلام است برای همین کارهای که در این راستا حرکت کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران را باید بین المللی ترین رویداد کشور نامید برای همین ضروری است این رویداد با کیفیت و دقت نظر بالا اجرای شود. جلسات ستاد جشنواره بر همین مبنا برگزار شد و به نتایج خوبی هم دست یافت.

دبیر جشنواره درباره تعداد آثار هم چنین توضیح داد: هزار و ۹۹۶ فیلم کوتاه داخلی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد هزار و ۳۶۴ فیلم داستان، ۲۶۱ مستند، ۲۶۴ فیلم تجربی و ۱۰۷ فیلم پویا نمایی در فستیوال به نمایش در خواهند آمد. در بخش بین الملل نیز ۵ هزار و ۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور در جشنواره حضور خواهند داشت.در میان کشورهای شرکت کننده فرانسه با ۵۷۲ فیلم بیشترین سهم را داراست.

وی ادامه داد: با توجه به زیاد بودن تعداد فیلم‌ها مشخص است که کار هیئت انتخاب بسیار دشوار بوده اما این سختی امیدواریم به کیفیت بالا بینجامد.در جشنواره فیلم کوتاه تهران ۳۰ درصد شرکت کنندگان از تهران بوده و ۷۰ درصد شرکت کنندگان از شهرستان‌ها هستند این امر نشان می‌دهد فیلمسازی در دیگر نقاط ایران رشد کرده و فیلمسازان شهرستانی هم می‌توانند ظرفیت‌های خود را نشان دهند.

آذر پندار با بیان اینکه پاشنه آشیل جشنواره فیلم کوتاه تهران تنوع ژانر بوده گفت: همان گونه که گفتم سعی کردیم تنوع موضوع در فستیوال به صورت جدی مد نظر باشد چون در دوره‌های قبل بیشتر نگاه ها به آثار اجتماعی ختم می‌شد اما در این دوره از ژانر وحشت گرفته تا فیلم‌های فانتزی در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: در این دوره هیئت مشاور انتخاب آثار را بر عهده نخواهد داشت بلکه همانند سنوات قبل هیئت انتخاب این کار را انجام خواهد داد تا جلوی برخی از حاشیه‌ها گرفته شود. معمولا در جشنواره های فیلم کوتاه ۱۰ الی ۲۰ اثر جزو کارهای بسیار شاخص هستند اما دیگر آثار کیفیتی یکسان دارند این امر کار هیئت داوران را مشکل می‌کند ولی با استفاده از نیروهای خبره فکر می‌کنم از عهده این مشکل بر خواهیم آمد.

دبیر جشنواره درباره خطوط قرمز گفت: هر جشنواره‌ای، خود باید و نبایدها دارید ما هم پیرامون برخی موضوعات نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم پذیرای آثاری باشیم همچنین درباره موضوعاتی چون کودک کشی سختگیری داریم زیرا برخی فیلمسازان برای بالا بردن درام در کارهایشان به این حوزه می‌پردازند. این قبیل موضوعات موجب آزردگی مخاطب و جامعه می‌شود برای همین به صرف تحت تاثیر قرار دادن تماشاگر نمی‌توان پذیرای چنین کارهایی بود. این محدودیت در سینمای جهان نیز وجود دارد و آنها در قبال اتفاقاتی چون کودک کشی در فیلم‌ها سختگیری دارند.

وی با بیان اینکه برخی جشنواره ها که در چند سال اخیر برگزار نمی‌شوند مجدد فعال خواهند شد گفت: سعی خواهیم کرد جشنواره‌های نظیر جشنواره منطقه‌ای، جشنواره‌ نماز و نیایش و جشنواره ژیار را مجددا از امسال برگزار کنیم البته به دلیل ترافیک فستیوال‌ها شاید برخی از این رویدادها از سال بعد برگزار شود. راهکار دیگری که برای ارتقا کیفیت جشنواره در نظر گرفته‌ایم دعوت از مسئولان سینمایی دیگر کشورهای جهان است تا با تبادل نظرات بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه فیلم کوتاه تهران باید الگوی مرجعی در منطقه باشد گفت: سینما ایران این ظرفیت را دارد تا فستیوالهایی نظیر فیلم کوتاه تهران به عنوان مرجع در منطقه شناخته شود. در ضمن امسال به صورت حضوری پذیرا حاضران در جشنواره خواهیم بود تا این رویداد شکل واقعی به خود بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha