دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهر قم

حوزه/ قم بدون تبلیغات، میلیون‌ها گردشگر مذهبی دارد برعکس استان‌های دیگر  که چنین ظرفیتی را ندارد،  توسعه زیرساخت های این امر مهم فقط با وجود سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و  تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی یکی از اقدامات مهم  برای جذب سرمایه‌گذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در خانه تاریخی یزدان پناه قم برگزار شد به تبیین فعالیت های انجام شده در این اداره کل پرداخت و گفت: در حوزه میراث فرهنگی رویکرد جدیدی برای احیا و مرمت آثار باستانی داریم و ۱۵ طرح با اعتبار بیش از ۱۰‌میلیارد تومان در دست مرمت است.
وی به مشکل تخت‌های اقامتی در قم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برای ارتقای کیفیت خدمات به گردشگران نیازمند سرمایه گذاری هستیم و باید به صورت عادی عرضه و تقاضای تخت را مدیریت کنیم تا مشکلی پیش نیاید؛ از دو ماه پیش ۱۵ هزار دانشجو وارد استان قم شده اند که خیلی از آنان تخت های اقامتی رسمی را اشغال کرده اند و دچار مشکل در موضوع عرضه و تقاضا شده ایم، ورود دانشجویان خارجی به قم اجاره بها را نیز افزایش داده و از این رو فشار به مستاجران می آید.

ارجمندی گفت: اداره کل میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی باید بار عرضه و تقاضا را به تعادل برساند و طبق طرح بلند مدتی که برای سرمایه گذاری داریم ۲ محل اقامتی در هفته دولت و ۲ مرکز اقامتی در مهرماه و هفته گردشگری در قم افتتاح می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به این که در حوزه سرمایه گذاری ۶۲ مجوز موافقت اصولی با ۲ هزار و ۳۰۰‌میلیارد ریال اعتبار در قم وجود دارد از اشتغال ۲ هزار و ۱۰۰‌نفر در قالب افتتاح این طرح ها خبر داد.

وی در ادامه سخنان خود به ساماندهی بازار کهنه قم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این منطقه سال ها متروکه بود و خیلی از مغازه ها تعطیل بودند اما طی چهار ماه گذشته با اعتبار خوبی که گذاشتیم دنبال رونق دهی بازار کهنه هستیم که برای محوریت گردشگری قابلیت ویژه ای دارد.

ارجمندی افزود: مردم از بافت تاریخی درآمد ندارند و زندگی‌ مردم به درآمدزایی از بافت های فرسوده گره نخورده است لذا بازار کهنه قم باید ضمن احداث اماکنی چون سفره خانه و اقامتگاه سنتی در آن، بافت کهنه خود را نیز حفظ کند؛ اگر زندگی‌ مردم با پول در آوردن از بافت های تاریخی گره بخورد خود مردم پشتیبان رسیدگی به این بافت های تاریخی می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ابراز داشت: ۲۳ طرح با تسهیلات از محل رونق تولید در سال گذشته با اعتبار ۶۰‌میلیارد تومان داشتیم که ۳۱۰ اشتغال ایجاد کرد لذا ما به صورت جدی به دنبال تقویت حوزه گردشگری سلامت هستیم و ۱۷ دفتر خدمات مسافرتی در حوزه گردشگری سلامت در قم فعال هستند و خوب کار می کنند.

وی در حوزه گردشگری اظهار داشت: قم بدون تبلیغات، میلیون‌ها گردشگر مذهبی دارد برعکس استان‌های دیگر که چنین ظرفیتی را ندارد، توسعه زیرساخت های این امر مهم فقط با وجود سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است و تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی یکی از اقدامات مهم برای جذب سرمایه‌گذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: اواخر مهرماه نمایشگاه صنعت گردشگری را در استان قم خواهیم داشت و امید است بتوانیم غرفه های فعالی داشته باشیم تا استان قم‌ باید در کشور برجسته شود و شرکت کنندگان در این نمایشگاه به عنوان مبلغان گردشگری استان قم فعال باشند.

وی گفت: فرهنگ‌ حفاظت و حراست از بافت تاریخی در قم از استان‌های دیگر پایین‌تر است و نیازمند افزایش این فرهنگ هستیم تا مردم ما بیش از پیش از این میراث کهن که در صورت از بین رفتن قابل جایگزینی نیست حفظ و حراست کنند.

ارجمندی در پایان با اشاره به این‌ که‌ صنایع دستی در حوزه اشتغال ظرفیت بسیار خوبی با کمترین سرمایه برای ایجاد اشتغال پایدار است گفت: ۸۲۲ مجوز ظرف یکسال گذشته داده شده و ۲۰‌ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha