شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام مهدی محمدی

حوزه/ حجت الاسلام محمدی گفت: پیاده روی اربعین امروز به شعار شیعه تبدیل شده است که بزرگترین اجتماع جهانی را تشکیل می دهد و مقدمه ای برای ایجاد تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مهدی محمدی شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام که به مناسبت ایام صفر در مسجد فاطمة الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به جایگاه جوانمردی در دین و تأکید آیات و روایات بر گسترش این امر، اظهار داشت: یکی از پیام های مهم عاشورا و نهضت امام حسین گسترش جوانمردی بود. سیدالشهدا (ع) در لحظات آخر عمر خویش خطاب به لشکر ابن زیاد فرمودند؛ اگر دین هم ندارید جوانمرد و آزاد باشید و لذا مروت و آزاد منش بودن در دین بسیار مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: باید گذشت، عفو و بخشش را در زندگی های خودمان به تأسی از اهل بیت جاری کرده و به یک فرهنگ رایج تبدیل کنیم و البته باید مراقبت کنیم که افعالی از ما سر نزند که مجبور به عذرخواهی شویم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه به شایعات و شبهات دشمن در رابطه با احسان و خیرات در ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: هر زمان ایام عزاداری و مراسم دینی اتفاق می افتد مومنین اقدام به پخش خیرات و نذورات می کنند و این امر موجب عصبانیت دشمن می شود و آن ها در فضای مجازی، حقیقی و ماهواره و رسانه ها شروع به شایعه سازی در جهت دلسرد کردن مردم می کنند.

وی افزود: احسان و خیرات دادن یکی از نشانه های جوانمردی و نشان از روحیه ایثار است و نام مبارک امام حسن و امام حسین (ع) از کلمه احسان گرفته شده است؛ حضرات معصومین در طول زندگی خود یکی از مهم ترین کارهایشان کمک به دیگران و نیازمندان بود.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: این که عده ای مطرح می کنند به جای شرکت در مجالس اهل بیت و هزینه کردن برای برگزاری مراسمات دینی و احسان و خیرات، به نیازمندان و فقرا کمک کنیم، اصلا حرف منطقی نیست، چرا که حضور در مجالس اهل بیت روحیه ایثار و از خودگذشتگی را تقویت می کند و همه کسانی که به نیازمندان کمک می کنند بزرگ شده مکتب سیدالشهدا هستند.

وی بیان کرد: خیرات و احسان دادن به مردم در مناسبت های مذهبی پشتوانه دینی دارد و کسانی اقدام به این امر می کنند که روحیه جوانمردی، ایثار و انفاق در بین آن ها زنده است و البته بیشتر افرادی که از این احسان و خیرات بهره مند می شوند فقرا هستند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه به اهمیت زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: در روایتی وارد شده است که مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ(ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِه و واژه «قذف» به معنای پرتاب کردن است و تفاوت معنایی واژه "گذاشتن" و "پرتاب کردن" در این است که در پرتاب، نیرویی در پشت آن قرار دارد که آن را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا به هدف برسد؛ امّا در گذاشتن، چنین نیرویی وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیاده روی اربعین امروز به شعار شیعه تبدیل شده است که بزرگترین اجتماع جهانی را تشکیل می دهد و مقدمه ای برای ایجاد تمدن اسلامی است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha