دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه با معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران در مورد اربعین

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: اربعین حسینی جرقه‌های عاشورایی را شعله‌ور و آن را به یک جریان تبدیل می کند.

خانم مریم حسن پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، در پاسخ به سؤالی درباره کارکردهای سیاسی- اجتماعی و فرهنگی پیاده روی اربعین، گفت: حضور جمعیت میلیونی در اربعین حسینی یک نماد دینی است که به صورت جمعی، همراه با عشق و احساس و هدف دار برگزار می شود و این آیین زیبای دینی، دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است.

وی اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم این آیین، کارکرد سیاسی آن است؛ اجتماع میلیونی در این ایام گرد حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) سبب اقتدار آفرینی برای شیعیان و سایر مسلمانان در برابر دشمنان به ویژه جریان های تکفیری است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد مهم ترین پیام سیاسی و بزرگ ترین تجمع دینی جهان در اربعین حسینی را وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت(علیهم السلام) دانست و افزود: تمام مذاهب اسلامی به محبت اهل بیت(ع)، اعتقاد دارند و همین می تواند محور وحدت اسلامی باشد و حضور مردمی در اربعین نشان می دهد که مکتب حسینی، قابلیت و قدرت بسیاری برای بسیج کردن مردم دارد؛ مکتب حسینی یک مکتب جریان ساز است و اجتماع اربعین حسینی نمادی از این مکتب جریان ساز است.

وی اضافه کرد: اربعین حسینی جرقه های عاشورایی را شعله ور، و آن را به یک جریان تبدیل می کند و دعوت به زیارت اربعین و پیاده رفتن در این مسیر، دعوت به همین جریان سازی است.

حسن پور در تبیین کارکرد اجتماعی این آیین اضافه کرد: جهان اندیشی، الگوسازی، تعالی جویی و تقویت حس برادری از مهمترین کارکردهای اجتماعی این آیین است. و اربعین حسینی یکی از باشکوه ترین و عظیم ترین مراسم شیعی است که هم به صورت زنده و پویا در حیات اجتماعی جریان دارد و هم منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنش های فردی و اجتماعی شده است.

وی، سومین بعد از ابعاد مهم پیاده روی اربعین را کارکرد فرهنگی دانست و افزود: اربعین، پدیده کلان فرهنگی است که نمی توان آن را از نظام فرهنگی جدا دانست؛ در پیاده روی اربعین، امت اسلامی، حرکتی فرهنگی را به نمایش می گذارد و این پیاده روی، پیام های زیادی دارد که سبب تبلورآموزه های دینی و مذهبی است و حیات شیعی است.

این مسئول حوزوی در بیان ظرفیت‌ حوزه های علمیه خواهران در نقش آفرینی در تمدن سازی پیاده روی اربعین در جهان اسلام گفت: حوزه علمیه خواهران با توجه به ظرفیت های عالی معنوی، علمی، پژوهشی و تبلیغی میتواند نقش بسیار موثری در تمامی ابعاد و کارکردهای این آیین زیبای دینی داشته باشد.

وی محوری ترین و مهم ترین کارکردهای اربعین را جهت دهی و شکل دهی به تمایلات مؤمنانه و ایجاد محبت و همدلی بین امت اسلامی به منزله عنصر مهم و اساسی در شکل گیری تمدن اسلامی دانست و ادامه داد: بر این اساس می توان ارزشهای اخلاقی را یکی از عناصر مهم در شکل گیری تمدن اسلامی برشمرد؛ مبلغان حوزه علمیه خواهران سالها نزد اساتید اخلاق تلمذ نموده و در این عرصه می توانند یاری گر خوبی برای مردم جامعه باشند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: اندیشه های تمدنی، براساس نظام گرایش ها و باورهای دینی و عقلانیت معرفتی برآمده از معارف وحیانی در قالب علم شکل می گیرد و اربعین به مثابه کنگره ای برای گردهمایی اقشار مختلف اجتماعی، که در پاره ای موارد حتی از چارچوب مذهب شیعه و دین اسلام فراتر می رود، می تواند ظرفیت هایی را که در شکل گیری اندیشه های تمدنی مؤثر است، فعال کند.

خانم حسن پور در پایان با اشاره به نقش مهم مبلغان زباندان اضافه کرد: مبلغان زباندان می توانند در پیاده روی اربعین نقش موثری را ایفا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha