سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رونمایی از کتاب آخوند خراسانی

حوزه/ با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه از کتاب "البحوث الاصولیه" تقریر درس مرحوم آخوند خراسانی در موسسه آل البیت در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهریزی در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب"البحوث الاصولیه" در سخنانی گفت: مرحوم آخوند خراسانی توسط شاگردانش تاثیرات زیادی در حوزه عراق و ایران داشته است.

وی افزود: مرحوم آخوند خراسانی ایده ها و اندیشه های والای زیادی داشته اند که مغفول مانده است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: بسیاری معتقدند که مرحوم شهید صدر اولین کسی است که نظام سازی در فقه داشته است ولی در واقع این کار از زمان مرحوم شیخ انصاری بوده است و ایشان با نوشتن مکاسب اولین کار را در این عرصه انجام داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی با بیان اینکه کتاب" البحوث الاصولیه" در واقع یک دور اصول است ضمن بیان نکاتی از این کتاب تاکید کرد: در مقدمه این کتاب ۵ صفحه مقدمه فارسی آمده است که شایسته بود این مقدمه به زبان عربی ترجمه می شد تا برای فضلای کشورهای عربی نیز قابل استفاده شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: در این کتاب یک سری تیترهایی زده شده است که به نظر می آید بهتر بود برای تسهیل مراجعه کننده این تیترها بیشتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر موسوی نیز در ادامه این مراسم گفت: بنده صفحه به صفحه این کتاب را مطالعه کرده ام و فهمیدم اینکه گفته می شود درس مرحوم آخوند مجتهد پرور بوده است بی ربط نیست.

وی با اشاره به برنامه های جدید درسی حوزه افزود: در زمانی واقع شدیم که کفایه مطرود شده است که لازم است بیش از پیش به این کتاب شریف توجه شود.

این استاد حوزه تأکید کرد: بدیل گذاشتن برای کتبی همچون رسائل و کفابه در واقع یعنی کنار گذاشتن این کتاب ها که علمای بزرگی توسط این کتاب ها تربیت شده اند و با حذف این کتب علم جلو نمی رود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: شایسته است مشوق هایی برای طلابی که این کتب را مطالعه می کنند گذاشته شود چرا که این کتب اگر به خوبی مطالعه شوند فضلای بزرگی تربیت خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضلی نیز در پایان این مراسم در سخنانی با بیان اینکه کتاب"البحوث الاصولیه" بهترین شرح بر کفایه است گفت: بخش مهمی از میراث علمی شیعه در تقریرات علماست اما متاسفانه به این تقریرات و نوشتار توجه کافی نمی شود و از نمونه این کم توجهی ها عدم توجه به تقریرات مرحوم آخوند خراسانی است.

وی افزود: اینکه همه آثار مرحوم آخوند خراسانی را در کفایه ایشان خلاصه کنیم اجحاف در حق آن عالم بزرگ است در حالی که تقریرات ایشان بسیار پر مغز و تاثیرگذار است.

خاطرنشان می شود: مراسم رونمایی از کتاب"البحوث الاصولیه"  تقریر درس آخوند  خراسانی به قلم سید محمد حسن موسوی طباطبایی حائری قزوینی، عصر امروز با حضور جمعی از علما و اساتید حوزه همچون آیات فاضل لنکرانی، محسن فقیهی، غروی و حجج اسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی، واعظی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه آل البیت در قم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گرشاسب یا تو بگو سیاوش IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 10
    مردم دارند موشک به هوا می فرستند شما هم به فکر این باشید که کدام کتاب از هزار سال پیش و هزار و صد سال پیش پیدا کنید به طلبه های بیچاره بچپونید.
    • ماوراء IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      11 0
      موشک نهایت کاربردش همین فضای مادی است، اما کتاب انسان را به ماوراء ماده می برد.
    • عدم تناقض IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      7 0
      ساخت و پرتاب موشک و چاپ و رونمایی از کتاب تناقصی با یکدیگر ندارند.
    • عای اکب FR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      چه باید کرد وچه باید گفت که افرادی پر هر زمینه ای بدون داشتن کوچکترین اطلاعات اظهار نظر می کنند
  • گمنام IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    4 0
    تا زمانی که ارزش همین کتاب ها در جامعه تعیین نشود،وضع همین است
  • توقع بیجا IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    هر نهاد و مجموعه ای وظیفه مربوط به خودش رو داره. توقع پرتاب موشک از حوزه های علمیه، توقع بی جایی هست، توقع نداشته باشید که حوزه های علمیه به ساخت و پرتاب موشک بپردازند. حوزه های علمیه وظایف مربوط به خودشون رو دارن. ساخت و پرتاب موشک مربوط به مجموعه هایی مثل هوافضا سپاه و وزارت دفاع هست، که شکر خدا تا الان اکثراً پرتاب های موفقی را داشته اند
  • . IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    4 0
    کتاب"البحوث الاصولیه" که تقریرات درس آخوند خراسانی به قلم سید محمد حسن موسوی طباطبایی حائری قزوینی هست حداکثر برای ۱۶۰ سال پیشه نه هزار سال پیش در ضمن اگر یک کتاب و یا رساله ای برای هزار سال پیش هم باشه اگر مفید فایده باشه و بتوان از آن در زمان حال بهره وری کرد، چاپ و انتشار آن مشکلی نداره بلکه خوب هم هست.
  • مسلمانم آرزوست IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    حوزه مقدس قم مثل خورشید می درخشد ودشمنان حساب می برند و همه می دانند که اگر ...