جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بدحجابی

حوزه/ حدود ۲۶ دستگاه، نهاد، وزارت خانه، مانند: صدا و سیما، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و… متولی امر حجاب و عفاف در جامعه هستند که هیچ کدام به درستی به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید فولادی به بیان احکام حجاب و عفاف در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پرداخته است که در شماره های گوناگون تقدیم شما فرهیختگان خواهد شد:

* علل و عوامل بدحجابی

مسئله حجاب، عفت و حیای بانوان یک مسئله فطری است که خدای متعال در سرشت بانوان قرار داده و به صورت طبیعی زن متمایل به آن است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خدای متعال حیا را ده قسمت قرار داده است که ۹ قسمت آن را به زنان و یک قسمت آن را به مردان داده است. الخصال، ج٣، ص ۴٣٨

اکثریت قریب به اتفاق بانوان جامعه اسلامی ایران متمایل به حجاب و دارای عفت و حیاء هستند که این مسئله مهم در تجمعات مذهبی گسترده و میلیونی کاملاً هویدا و مشخص است.

اما در عین حال برخی زنان و دختران در جامعه اسلامی با پوشش و آرایش نامناسب در سطح جامعه ظاهر می شوند که این مسئله زیبنده نظام اسلامی نیست.

شناخت علل و عوامل بد پوششی و حجاب نامناسب و انجام اقدامات متناسب با آن در رفع این معضل فرهنگی لازم و کارگشا خواهد بود ان شاء الله.

ریشه های بد حجابی و ترک عفت و حیاء در سه بخش فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بحث است.

* علل و عوامل فردی بدحجابی

١. ضعف حیا و ایمان که ناشی از سستی در اعتقاد به مبدأ و معاد است.

٢. عدم آگاهی از احکام و مسائل شرعی مربوط به حجاب و حدود پوشش و مسائل مربوط به محرم و نامحرم.

٣. تجمل گرایی و مد پرستی که در اثر تبلیغات گسترده رسانه‌های معاند و شبکه مجازی در بین بانوان ترویج می شود.

۴. عقده های روانی و کمبود شخصیت یا کمبود محبت در بین برخی بانوان.

چنین دخترانی تلاش می کنند نواقص روحی و روانی خود را با دیده شدن و جلب توجه دیگران جبران کنند.

۵. دوستان ناباب و تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی.

۶. هوسرانی و ارضای تمایلات شخصی و غرایز جنسی.

تمامی موارد فوق و علل و عوامل دیگری که باعث تبرج و خود آرایی و بدپوششی زنان می‌شود راه حل های شرعی و قانونی و فرهنگی دارد.

* علل و عوامل خانوادگی بدحجابی

١. بی غیرتی مرد خانواده

در روایات نسبت به غیرت تأکید فراوان شده و نسبت به کسانی که غیرت ندارند به شدت مذمت شده است.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: خدا لعنت کند مردی که نسبت به ناموس خود غیرت ندارد.

وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷۴.

٢. شوهریابی

برخی خانواده ها گمان می‌کنند که آرایش نامناسب و پوشش بد دختران آن می‌تواند پلی باشد برای دستیابی به شوهر مناسب که این تفکر غلط و شیطانی است و معمولاً کسانی که به دلیل گریم و آرایش نامناسب دختران به خواستگاری آنان می آیند، افراد هوس ران و لا ابالی هستند و برای شریک زندگی مناسب نیستند.

خانواده ها باید بدانند که راه ازدواج صحیح دختران آن‌ها عمل به فرهنگ اصیل و سنتی ایرانی اسلامی است و روش هایی که شرع مقدس اسلام مطرح نموده برای زندگی با ثبات، مناسب تر است تا خیابان گردی.

ضمن آن‌که توسل خانواده ها به خدا و توسل به ائمه معصومین علیهم السلام جهت همسریابی مناسب بسیار مجرب و کارگشاست.

٣. بی توجهی به آموزش مسائل شرعی

برخی خانواده ها نسبت به آموزش مسائل متفرقه و بعضاً غیر لازم به فرزندان خود از جمله شرکت در کلاس های زبان خارجی، خیاطی، گلدوزی، طراحی و... تلاش فراوانی دارند، اما نسبت به آموزش معارف دین و احکام شرع مقدس اسلام کم‌ترین تلاش و توجهی ندارند، در نتیجه فرزندان آنان در تربیت دینی بی سواد هستند.

امید است خانواده های عزیز توجه به سبک زندگی اسلامی و ایرانی را در برنامه های آموزشی و تربیتی خود قرار دهند.

* علل و عوامل اجتماعی و سیاسی بدحجابی

١. تهاجم گسترده فرهنگی

امروزه دشمن با تمام ابزار و امکانات رسانه‌ای و شبکه های مجازی و اجتماعی تهاجم گسترده ای را بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و در جهت استحاله فرهنگی و آندلسی کردن جامعه ایران آغاز نموده است.

نکته قابل توجه این‌که جنگ فرهنگی و تهاجم رسانه ای غرب بر علیه حجابِ زنان ایرانی است و نه حجاب زنان عربستانی یا دیگر کشورهای اسلامی.

٢. کوتاهی و سهل انگاری مسئولین

حدود ۲۶ دستگاه، نهاد، وزارت خانه، مانند: صدا و سیما، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و… متولی امر حجاب و عفاف در جامعه هستند که هیچ کدام به درستی به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل نمی کنند و معضل بد پوششی و بدحجابی از ساختار شکنی و کشف حجاب، در برخی موارد به مقابله جدی با حجاب منجر شده است.

با کمال تاسف کوتاهی برخی مسئولین نظام و رهاسازی جامعه در دامن فضای بی در و پیکر مجازی کار را به جایی رسانده که سفارت خانه‌های غربی و دشمنان نظام به راحتی برای زنان و دختران جامعه اسلامی تصمیم سازی می نمایند و بی حجابی و بی عفتی را در جامعه اسلامی نهادینه می سازند که به طور قطع عواقب این کوتاهی دامان مسئولین مربوطه را در دنیا و آخرت خواهد کرد و هیچ عذر و بهانه ای در این زمینه نمی توانند داشته باشند.

٣. الگودهی نامناسب

برخی از بازیگران و هنرپیشه ها و یا عده قلیلی از افراد دست آموز سفارت خانه های غربی و رسانه های معاند، اقلیت های بهایی، سلطنت طلب، بخشی از عوامل نفوذ و غرب زده هستند که به راحتی و با خیال آسوده به معضل بدحجابی و کشف حجاب دامن می زنند.

امید است جامعه اسلامی ما و مسئولین نظام با دوری از غفلت و سهل انگاری به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    عجیب است که ران مورچه را میبینید اما سر فیل را نمی بینید!همه تقصیرها گردن رسانه های معاند است؟ تا کی میخواهید این حرفهای کلیشه ایی و بیهوده را تحویل مومنین بدهید؟وضعیت افتضاح اقتصادی و تورم دو رقمی چهل ساله که حکمرانی و تدابیر غلط نظام جمهوری اسلامی ساخته و باعث و بانی تغییرات گسترده در نظام سنتی خانواده شده مهم ترین عامل نیست؟! نتیجه سیاستی که حقوق بدیهی انسانی از جمله مسکن،زندگی عزتمندانه،تشکیل خانواده و ازدواج را برای جوانانش تبدیل به رویا کند و آنها را تحقیر کند غیر از جامعه کنونی میتواند باشد؟مگر نه اینکه تغییرات فرهنگی در آمریکا هم از پی تغییرات اقتصادی رقم خورد؟!تازه جامعه ما با حیاتر از آن است که تصور میشود وگرنه اگر به نتیجه طبیعی سیاست های حاکمیت بود الان باید موج میلیونی رابطه ها و فرزندهای نامشروع مواجه میبودیم!شما ظاهرا درد جامعه اسلامی را ندارید درد میز قدرت و سفره بودجه تان از حکومت مدعی اسلامی بودن را دارید!در روز قیامت باید جواب بدهید....