پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مریم مجتهدزاده - دفاع مقدس

حوزه/ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس اگر زنان ما سرود جنگ را نمی‌سرودند و به عنوان یک ارزش در داخل خانواده‌ها مطرح نمی‌کردند و موجبات تشویق و ترغیب حضور مردانشان را در جبهه‌ها فراهم نمی‌کردند، ادعای صدام مبنی بر اینکه که دو روزه خوزستان را می‌گیرد و تهران را تسخیر می‌کند محقق می‌شد.

مریم مجتهدزاده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با اشاره به نقش بانوان در دفاع مقدس اظهار داشت: در طول تاریخ زنان عناصری موثر در تغییر ارزش‌ها، باورها و رفتارهای جامعه دانسته شده و می‌شوند. زن به واسطه جایگاه تربیتی‌اش، محور کلیدی خانواده است و خانواده به عنوان مهم‌ترین عنصر نظام اجتماعی و هسته بنیادین تحولات آن، نهاد فعال جامعه‌ساز تلقی می‌شود؛ بنابراین زن در خانواده نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی افراد خانواده و با واسطه به جامعه ایفا می‌کند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت‌سازی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی و نظام توحیدی از طریق پی‌ریزی کلیه مناسبات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی مبتنی بر مبانی اسلامی و با توجه ویژه به موضوع زنان و خانواده محقق شد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس اگر زنان ما سرود جنگ را نمی‌سرودند و به عنوان یک ارزش در داخل خانواده‌ها مطرح نمی‌کردند و موجبات تشویق و ترغیب حضور مردانشان را در جبهه‌ها فراهم نمی‌کردند، ادعای صدام مبنی بر اینکه که دو روزه خوزستان را می‌گیرد و تهران را تسخیر می‌کند محقق می‌شد؛ چون شرایط ساختاری ما از لحاظ نظامی و از نظر اجتماعی هنوز آن قوام را پیدا نکرده بود و هنوز آن انسجام حاصل نشده بود و از طرفی نفوذی‌ها به شدت در همه ارکان نفوذ کرده بودند و این دقیقا روح فداکاری و ایمان و اعتقاد به خدا بود که ما را پیروز میدان کرد، لذا این دستاوردها را باید برای نسل جوانمان تبیین کنیم.

مجتهدزاده گفت: بانوان مسلمان ایرانی با این فکر و ایده تشکیل خانواده می‌دادند که مروج دین خدا باشند و فرزندانی تربیت کنند که سربازان امام زمان (عج) باشند و زمینه سازی برای ظهور را انجام دهند. طبیعی است که چنین ایده‌هایی باعث استحکام خانواده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زنان ما دل از تمام علایق دنیوی بریده بودند و با آنکه عاشق همسرانشان بودند، ولی برای یک هدف بالاتر از منافع فردی گذشتند و منافع ملی را ارجح دانستند. زنان ما عاشق همسرانشان بودند، ولی احساسات خودشان را مدیریت کردند، چون می‌دیدند کشور در خطر است، بنابراین تمام تلاش‌های کنونی باید در راستای فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی انجام شود، چون اگر مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های آن دوران نبود آنچه که به واسطه داعش در سوریه و عراق اتفاق افتاد در کشور ما هم اتفاق می‌افتاد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس افزود: اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه رشد نکند جامعه موفقی نخواهیم داشت، موفقیتی که در دفاع مقدس بروز و ظهور پیدا کرد برگرفته از بنیان خانواده و روحیه ایثارگری بود، اوج کمال یک انسان را در دفاع مقدس شاهد بودیم، باید از این فرهنگ صیانت شود.

وی گفت: انسان به شدت نیازمند باقیات الصالحات است. فعالیت در نشر ارزش‌های دفاع مقدس چیزی است که می‌تواند در این زمینه خیلی دست انسان را بگیرد. آن زمان هزاران گنج نیز نمی‌تواند با چنین فعالیتی برابری داشته باشد. یک بار که از آیت‌الله بهجت درخواست کردم یک ذکر به ما یاد بدهد ایشان فرمودند یک ذکر به شما می‌گویم که دریاها و کوه‌ها در برابر آن اندک است و آن ذکر «استغفار» است. واقعاً کاری که برای شهدا انجام می‌دهیم شاید در ظاهر کوچک باشد اما از این جهت که شهدا برای خدا کار کردند، فکر می‌کنم کار برای آن‌ها بزرگترین خدمت انسان به نسل جوان است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha