شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1047389
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
المصطفی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی بر لزوم برقراری ارتباط علمی خوب با مراکز علمی هندوستان تصریح کرد و یادآور شد: هندوستان از کشورهای مهم و توانمند در چرخه معادلات بین‌المللی است؛ ارتباط تاریخی و تبادلات فرهنگی ایران و هندوستان بسیار عمیق و حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در دیدار تعدادی از مدیران مدارس علمیه هندوستان، اظهار داشت: جامعةالمصطفی العالمیة متعلق به تمام شیفتگان معارف ناب الهی در عرصه بین‌الملل بوده، ما همواره خود را در خدمت شما عزیزان می‌دانیم.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان ساخت: جامعةالمصطفی العالمیة به عنوان یک مرکز بین‌المللی دانشگاهی، عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان اعم از «اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها»، «اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌ها»، «اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام»، «شورای بین‌المللی دانشگاه‌های مجازی» و «اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه» است .

رئیس جامعةالمصطفی توجه به نیازهای فرهنگی، معرفتی و اعتقادی جوامع اسلامی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: گستره جمعیت و تنوع ملیتی طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی در تاریخ حوزه‌های علمیه بی‌نظیر است.

وی به ارائه رشته‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی در جامعةالمصطفی اشاره کرد و یادآور شد: توسعه تنوع رشته‌ای، افزایش کیفیت تحصیلی و ارتقاء علمی طلاب و دانش‌پژوهان در راستای کارآمد سازی، روزآمدسازی و توجه به اقتضائات و نیازهای جوامع همواره مورد توجه است؛ باید روزبه‌روز به فکر اصلاح و پیشرفت امور باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی جامعة المصطفی را یکی از برکات انقلاب اسلامی توصیف کرد و افزود: در طرح تحول آموزشی، نظام رشته‌ای جامعةالمصطفی به بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ارتقاءیافته است؛ در نظام سطوح و آموزش‌های سنتی حوزه‌های علمیه نیز توسعه قابل‌توجهی را رقم‌زده‌ایم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت تربیت فقیه در جوامع مختلف انسانی با اشاره به این‌که در جامعه‌ هندوستان فقه و فقاهت از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: نظام علمی حوزه‌های علمیه نیازمند تنوع‌بخشی ناظر به نیازهای متنوع جوامع است؛ باید با حرکت به سمت تنوع رشته‌ای و طراحی رشته‌های مختلف و ورود به حوزه علوم انسانی، پاسخ‌گوی نیازهای متنوع جهانی باشیم.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: همان‌طور که نیازمند مدرس رسایل و مکاسب هستیم، باید اسلام‌شناس در زمینه‌های مختلف مدیریت، روانشناسی، تعلیم و تربیت، اقتصاد و... را برای پاسخ‌گویی به نیازهای روزبه‌روز عصر جدید تربیت نماییم. باید قدردان تنوع رشته‌ای و ظرفیت وسیع جامعةالمصطفی باشیم و از جهت کیفی در مسیر رشد و توسعه آن قدم‌های مستحکمی برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به آموزش‌های دوران کرونا، جامعةالمصطفی را موفق‌ترین دانشگاه ایرانی به لحاظ ارائه آموزش‌های آنلاین در این دوران توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به تجربیات دانشگاه مجازی، جامعة المصطفی از همان هفته نخست اعلام رسمی کرونا، آموزش‌های خود را در بستر مجازی و آنلاین آغاز و چرخه آموزشی را با مشارکت مثال‌زدنی اساتید و دانش‌پژوهان، مستحکم، استوار و پویا دنبال نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی تصریح کرد: جامعةالمصطفی ضمن این‌که افتخار می‌کند خادم بسط و نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه جهانی است، همواره درب‌های خود را به روی تمام پیروان ادیان و مذاهب و علاقه‌مندان شناخت معارف ناب الهی باز نموده است.

رئیس جامعةالمصطفی بر لزوم برقراری ارتباط علمی خوب با مراکز علمی هندوستان تصریح کرد و یادآور شد: هندوستان از کشورهای مهم و توانمند در چرخه معادلات بین‌المللی است؛ ارتباط تاریخی و تبادلات فرهنگی ایران و هندوستان بسیار عمیق و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این‌که در سبک‌شناسی زبان و ادبیات، سبک هندی یکی از سبک‌های مهم در ادبیات پارسی پس از اسلام است، خاطرنشان ساخت: از دیرباز و به‌ویژه چند قرن اخیر پیوند فرهنگی میان دو کشور، ملت و فرهنگ ایران و هندوستان بسیار عمیق شکل‌گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با تأکید بر این‌که پیوند تاریخی ایران و هندوستان قابل قیاس با هیچ کشوری نیست، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه، شخصیت‌ها و اندیشمندان ایران و هندوستان ارتباط علمی تاریخی باهم دارند؛ امیدواریم در شرایط جدید این ظرفیت‌ها با همان بالندگی و پویایی تاریخی در خدمت معارف ناب الهی قرار گیرد.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این دیدار مدیران مدارس علمیه هندوستان، ضمن بیان نکته نظرات و دیدگاه‌ها و ارائه تجربیات آموزشی به برخی از دغدغه‌های تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان اشاره کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha