شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ همایش سالانه معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک استان قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان ساخت: مدرسه علمیه نباید نسبت به مدارس، مساجد و کسبه محل بی تفاوت باشد، بلکه باید نورانیت مدارس علمیه همه گیر و در قالب جمعی باشد و در جامعه نقش آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری امروز در همایش سالانه معاونان تهذیب مدارس علمیه سطح یک استان قم که با موضوع «رسالت اجتماعی حوزویان» در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد، خاطر نشان ساخت:در مدارس علمیه باید از همان سال اول کمالات اخلاقی و تهذیب را برای طلبه ها پایه ریزی کنیم و موظف هستیم وظایف اجتماعی همچون نماز اول وقت و کمالات ایمانی انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: خداوند متعال سلوک عبادی و مسئولیت اجتماعی را از همان ابتدا برای بنده خود مورد توجه قرار داده است و این طلبه ها برای فردا تربیت می شوند و ما باید آنها را آماده کنیم و اگر این رسالت را انجام ندهیم با آسیب های اجتماعی مواجه خواهند شد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: در دوران آغاز طلبگی باید آماده باشیم رسالت اجتماعی صنفی خودمان را بهتر انجام بدهیم، چرا که خداوند متعال و پیامبر اسلام(ص)بندگان خود را اینگونه پرورش داده است، لذا پرورش باید در صحنه و اجتماع باشد و سعی شود احساس رسالت را در وجود طلبه احیا کنیم تا خود را در حال مجاهده ببیند پس باید رسالت اجتماعی را از سال اول در نظر گرفت.

وی در ادامه گفت: طلبه از پایه اول باید اهتمام به امور داشته باشد و همواره دغددغه مند امت اسلامی باشد و باید طلبه را اینطور به بار آوریم و این به معنای اخلاق و تهذیب می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: طلبه نوجوان در رسالت اجتماعی باید از خود گذشتگی و مجاهده در راه خدا داشته باشد و همواره خود را متکفل به امر نهی و حضور خدا بداند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: وظایف اجتماعی را نباید به دهه های عمر دوم و سوم طلبه قراردهیم، البته از همان آغاز طلبگی مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه باشد، اما عمده توان خود را باید خرج بهره گیری و یادگیری از دیگران قرار دهد و به مرور که توان ایشان افزایش پیدا می کند عمده فعالیت خود را به وظایف قرار دهد.

وی گفت: طول طلبگی شامل دو مرحله می باشد در مرحله اول رشد بالندگی و دوره ثمره دهی و در مرحله دوم نقش آفرینی اثر گذاری اجتماعی است که مرز این دوره ها خطی نیست بلکه مرز طیفی است در دوران اول که رشد بالندگی است باید عمده فعالیت خود را به رشد بالندگی قرار دهیم و آرام و آرام بعد از گذرزمان و بالا بردن توان علمی و اجتماعی جای این دو نقش تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تصریح کرد: نباید ما به عنوان فردی منفعل از معارف الهی تغذیه کنیم، این غلط است، وقتی طلبه رشد می کند به عنوان کارگزار و سرباز در وسط میدان مواجه با چالش ها و آسیب ها اجتماعی خواهد بود و با دغدغه در جهت حل و رفع کارها بر می آید.

وی خاطرنشان ساخت: در معاونت تهذیب بخشی جدید به وجود آمده است که به عنوان رسالت اجتماعی طلاب مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا الگوی تربیتی ما امام(ره)، رهبری، شهیدان بهشتی و مطهری می باشد که در این بخش سعی خواهد شد کمال نفسانی و احساس تکلیف را در وجود طلبه احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در پایان خاطرنشان ساخت: مدرسه علمیه نباید نسبت به مدارس، مساجد و کسبه محل بی تفاوت باشد، بلکه باید نورانیت مدارس علمیه همچون خدمات اجتماعی همه گیر و در قالب جمعی باشد و در جامعه نقش آفرینی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha