سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) از پایان نامه خود با عنوان «انصاف در روابط زوجین از دیدگاه آیات و روایات»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ زهره رفیعی، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان : «انصاف در روابط زوجین از دیدگاه آیات و روایات» با راهنمایی حجت الاسلام اصغر هادی و داوری روح الله موسوی زاده، دفاع کرد.

رفیعی در دفاع از پایان نامه خود گفت: انصاف در کارآمدی و پایداری خانواده نقش به‌سزایی دارد. بازخورد انصاف در روابط زوجین تداوم زندگی همراه با صمیمت، عشق و اعتماد است. بنابراین بررسی انصاف در روابط زوجین از دیدگاه آیات و روایات از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا این پژوهش کوشیده است. مهمترین فضیلت اخلاقی زن و مرد در زندگی زناشوئی از نظر آیات و روایات را بیان کند.

وی ادامه داد: نتایج تحقیق انجام شده، به روش توصیفی تحلیلی این است که یکی از با ارزش‌ترین و والاترین فضیلتها و منش‌های اخلاقی انسان که نشانگر انسانیت انسان است، فضیلت اخلاقی ادراک انصاف است که عامل مهمی در روابط سالم به ویژه زناشوئی محسوب می شود.

رفیعی بیان کرد: از آنجا که انسانها خواستار روابط منصفانه هستند، عدم وجود انصاف در روابط زناشویی، خسارت جبران ناپذیری برای فرد، خانواده و حتی جامعه خواهد داشت. انصاف درک ضمنی تعادل است، در رابطه غیرمنصفانه، یک شریک بیش از حد بهره مند و دیگری کمتر بهره می برد. این موضوع افسردگی، رنجش، احساس فریب خوردن یا محروم شدن را در پی دارد. هر اندازه افراد از ادراک، انصاف مناسبتری برخوردار باشند، در مواجهه با مسائل زندگی به شکل بهتری عمل می کنند.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، گفت: مسئولیت پذیر بودن، ایمان، تعالی خانواده، شریعت، بصیرت و آگاهی از سبک زندگی خانوادگی از عوامل ادراک انصاف در روابط زوجین در آیات و روایات و احترام و تکریم، وسیله ای برای کسب عزّت، ایجاد انس و محبّت، از بین رفتن زمینه اختلافات از آثار رعایت انصاف در روابط زوجین است. به عنوان نمونه یکی از عوامل ادراک انصاف در روابط زوجین در آیات و روایات آموزش و تربیت اخلاقی فرد در خانوادهاش بوده، که این آموزش به صورتهای مختلفی از جمله روش الگویی متجلی کرده است. وقتی پدر با مادر به صورت منصفانه رفتار کرده، فرزند از آنها یاد گرفته و این عمل در او به صورت ملکه در آمده، و در همه روابط خود از جمله همسر اجرا می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha