پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هاشمی ارشاد

حوزه/ هاشمی با اشاره به لزوم ایده‌پردازی، مخاطب‌گزینی و مخاطب‌شناسی در فعالیت‌های فرهنگی، گفت: مسئله، ایده‌پردازی است، انقلاب اسلامی پر از سوژه‌های ناب فرهنگی است که ما باید این سوژه‌ها را به ایده تبدیل کرده و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (جمعه، ۲۷ آبان) در اولین دوره آموزشی توانمند سازی مدیریت راهبردی که ویژه مدیران مؤسسات فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، عنوان کرد: اجتماع اهل حق و اصحاب آخرالزمانی حضرت سیدالشهدا در این برهه حساس انقلاب به هربهانه و هر زمینه ای که باشد پر از نعمت و برکت است و این جلسه پراز نورانیت است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع دوره که با عنوان دوره توانمندسازی با موضوع مدیریت راهبردی در حال برگزاری است، یادآور شد: این حجم از فعالیت‌های پرنور فعالان فرهنگی قابل تقدیری است، اما با پیچیده‌تر شدن اتفاقات و عرصه‌های فرهنگی و سخت‌پذیرتر شدن حرف و معنا از سوی مخاطب نیاز به تازه سازی و نوسازی ابزار، شیوه، روش و منطق در کار فرهنگی است.

هاشمی با بیان اینکه رسالت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام بلاغ بوده است، گفت: ما باید از طریق بلاغ با مخاطب ارتباط بگیریم و اگر این اتصال و بلاغ محقق نشود، ما در کار خود ناموفق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امروز در برخی عرصه‌های فرهنگی این تلقی ایجاد شده و این قضاوت هست که ما نتوانستیم این بلاغت را به نحو احسنت انجام دهیم و حرف خود را به مخاطب انتقال دهیم که این مشکلات را در چند نکته می‌توان دید.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکاتی لازم است که باید در چند عرصه تجدید نظر و تجدید قوا کنیم؛ اولین مسئله، ایده‌پردازی است، انقلاب اسلامی پر از سوژه‌های ناب فرهنگی است که ما باید این سوژه‌ها را به ایده تبدیل کرده و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ما تا کنون بیش از هزارو پانصد ایده و سوژه فرهنگی شناسایی کردیم، یادآور شد: تبدیل سوژه‌ها به ایده‌ها نیاز به توانمندسازی دارد که امید است شاهد آثار برگزاری این دوره‌ها باشیم.

وی به موضوع مخاطب گزینی اشاره کرد و اظهار داشت: معمولا مؤسسات فرهنگی کمتر مخاطب گزینشی دارند و فعالیت‌های مؤسسات، عمومی است، گستردگی مخاطب باعث سخت پذیری و اثرپذیری کم در عرصه فرهنگی می‌شود و ما باید بر مخاطب گزینی تمرکز داشته باشیم تا در عرصه‌های فرهنگی موفق باشیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم مخاطب شناسی تأکید کرد و گفت: مسئله مخاطب شناسی، جدی است و ما باید مخاطبان خود را اعم از قشر کودک، نوجوان، جوان و بانوان بشناسیم و بر اساس مخاطبان خود فعالیت کنیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر مخاطب شناسی مناسبی نداشته باشیم، نمی توانیم اثرات فرهنگی مناسبی بر آنها داشته باشیم و گاهی کارهای ما در لایه سطحی می‌ماند و اثر عمقی در ذهن آنها نخواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: شما فعالان فرهنگی باید به عنوان طلایه داران فرهنگی انقلاب اسلامی از اراده آهنی برخوردار باشید تا در این عرصه فعالیت کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha