یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه/ آذربایجان و تبریز همواره در تاریخ برای حفظ و صیانت از استقلال و هویت ایران زمین پیشگام و پیشرو بوده و تبیین این هویت بارز مردم آذربایجان با توجه به چالش های منطقه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، سید محمد حسین بلاغی، رئیس حوزه هنر ی آذربایجان شرقی در مراسم رونمایی از پوستر «آذربایجان پیشرو در انقلاب» گفت: این سرزمین همواره به عنوان دروازه ورود تمدن به مناطق ایران نقش غیر قابل انکار در توسعه همه جانبه کشور داشته است. این اهمیت با انتخاب تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در روزگار صفویان( حکومت شاه اسماعیل صفوی) و اولویت حکومت شیعی در ایران بنیان نهاده شد.

وی افزود: علاوه بر این مردم آذربایجان و تبریز در تاریخ یکصدوپنجاه سال اخیر ایران اسلامی در دفاع از کیان میهن، نقش آفرین بوده اند. آذربایجان و تبریز در تاریخ معاصر در نهضت‌های گوناگون ضداستعماری و ضداستبدادی همچون نهضت تنباکو( مشخصا با قیام زینب پاشا در تبریز)، انقلاب مشروطه (مشخصا با مجاهدت های ستارخان و باقرخان) و انقلاب اسلامی ( با قیام و خیزش مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶) در خط مقدم بوده و نقشی پیشرو و تعیین کننده داشته است.

بلاغی با بیان اینکه همچنین مردم آذربایجان در دوران دفاع مقدس با لشکر خط شکن عاشورا و نیز در عرصه‌های سازندگی و پیشرفت با صنایع بومی سازی شده خدمات شایان توجهی به انقلاب اسلامی ایران کرده اند، افزود:معمار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در بیانات و پیام های مختلف خود بر پیشرُویی آذربایجان تأکید کرده‌اند و آن را بارزترین صفت مردم آذربایجان در تاریخ معاصر بیان نموده اند.

وی ادامه داد: این مشخصه برجسته مردم آذربایجان به علت وجود دو هویت بارز در آنهاست: «غیرت و تدیّن». غیرت مردم آذربایجان در صیانت از کیان خانواده، دین، اجتماع و مملکت خویش زبانزد است و این اولین درس و مشق هر پدری به فرزند خویش در تربیت وی است. از سوی دیگر تدیّن دومین مؤلفه‌ای است که مردم آذربایجان حساسیت ویژه‌ای برآن دارند و ملاک تمامی مراودات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایشان، مبنایی دینی دارد. در تلفیق این دو مؤلفه، این غیرت دینی است که همیشه مردم آذربایجان را به یک کنشگر درجه یک در بزنگاه‌های تاریخی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: روحیه پیشرو و پیشگام بودن در تاریخ در اکثر موارد همراه با عقلانیت و ابتکارعمل بوده و لذا تاثیر مثبت در روند اجتماعی و تاریخی ایران اسلامی و آذربایجان داشته است. درعین حال در برخی وقایع تاریخی نیز بدلیل عدم وجود عقلانیت و تدین در زمامداران امور، چالش‌هایی بوجود آمده است که حتی در این موارد نیز بصیرت توده مردم، موجب مقابله با انحراف گردیده است.

بلاغی در پایان خاطر نشان ساخت: امروزه تبیین، تقویت و تثبیت این هویت بارز مردم آذربایجان باتوجه به چالش های گوناگون هویتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در منطقه آذربایجان ضروری بوده و قطعا تاثیر بی‌نظیری در تقویت باورهای انقلابی مردم مخصوصا نسل نوجوان و جوان خواهد داشت، نسلی که درمعرض انحرافات هویتی با رویکرد رسانه‌ای هستند. براین اساس وبه صورت خاص، «آذربایجان پیشرو در انقلاب» با سه تمرکز موضوعی، قالبی و مخاطبی مطروحه، در نظر دارد از یک سو به واسطه نقش تاریخی این منطقه به روایت مردمی و هنری از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جهاد، پیشرفت و سلامت بپردازد و از سوی دیگر به واسطه روحیه تدین، شجاعت و غیرت به همراه ابتکار و عقلانیت مردم آذربایجان به ثبوت، پایداری و دوام پیشرو بودن آذربایجان در انقلاب ( نقش بی بدیل آذربایجان درتاریخ معاصر) ورود هنری پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha