پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام کهوند

حوزه/ حجت الاسلام کهوند اظهار کرد: عده ای در کشور ما، رسانه را به سخره گرفته و از آسیب های آن غافلند. باید با این افراد گفت و گو شود و اهمیت رسانه در عرصه جنگ شناختی برای آن ها روشن گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد کهوند پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در پانزدهمین مدرسه شبهه‌پژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و آستان قدس رضوی و حول موضوع «جنگ ترکیبی» برگزار شد، به تشریح «جایگاه رسانه در جنگ ترکیبی با تأکید بر اغتشاشات ۱۴۰۱» پرداخت و گفت: در فضای مجازی امنیت و حریم خصوصی به هیچ وجه وجود ندارد. این یعنی مدیر رسانه و نرم افزار رسانه ای پیروز جنگ روایت هاست.

وی افزود: حاکمان رسانه و فضای مجازی در دنیا هفت شرکت بزرگ سرمایه گذاری همچون کپیتال گروپ، فایدلیتی، وانگارد، بلک راک و استیت استریت هستند. این هفت شرکت بزرگ در زمینه های مختلفی همچون دارو، کشاورزی، درمان، حمل و نقل زمینی، ریلی و هواپیمایی نیز دست دارند و با استفاده از رسانه هایشان اهداف اقتصادی خود را دنبال می کنند. این اوج دیکتاتوری است.

حجت الاسلام کهوند خاطرنشان کرد: متأسفانه شیوع کرونا فضای مناسبی برای تجهیز جوانان و نوجوانان به گوشی های همراه بود تا مورد هجمه حاکمان رسانه ای جهان قرار گیرند.

بازی های رایانه ای غربی، عامل ترویج خشونت و مسائل جنسی

وی بازی های رایانه ای غربی را عامل ترویج خشونت و مسائل جنسی دانست و گفت: در برخی از بازی های رایانه ای رایج که از سوی جهان غرب به دنیا عرضه شده است، فرد شرکت کننده برای انجام انواع جرائم اجتماعی و اعمال جنسی کاملاً آزاداست و این در حالی است که هیچ کار خیری همچون احترام به پدر و مادر، عبور دادن یک فرد مسن از خیابان، کمک به نیازمندان و سایر اعمال اجتماعی اخلاقی را نمی تواند انجام دهد. در نتیجه مداومت انجام این بازی ها، فرد نوجوان به صورت یک فرد هنجارشکن تربیت پیدا می کند.

آموزش اغتشاش و براندازی در بازی های رایانه ای

این کارشناس رسانه و فضای مجازی برخی بازی های رایانه ای و موبایلی را مخصوص آموزش اغتشاش و براندازی برشمرد و تصریح کرد: فیلم های سینمایی می توانند جریان سازی اجتماعی داشته باشند. اما برخی بازی ها مخصوص مهارت آموزی برای ایجاد اغتشاش های خیابانی هستند. در هنگ کنگ نمونه این اغتشاش سازی ها به طور کامل تجربه شده است.

وی با اشاره به ترویج جسارت نسبت به نیروهای امنیتی کشورها در بازی «دیترویت بیکام هیومن» افزود: در این بازی به طور واضح و آشکار روحیه چنین جسارتی به فرد گیمر منتقل می گردد.

حجت الاسلام کهوند بیان داشت: بسیاری از افعال شرکت کنندگان در اغتشاشات اخیر، کاملاً مطابق با حرکات و رفتارهایی است که در برخی بازی های رایانه ای آموزش داده شده اند. تعداد زیادی از لیدرهای این اغتشاشات گیمرهای حرفه ای هستند.

وی گفت: رسانه ها بر اساس اراده و تفکر رئیس و کارفرمای خود به ما محتوا می دهند و از دیده شدن محتوای مخالف با دیدگاه های اربابشان جلوگیری می کنند. باید مخاطبین و بیننده ها به این نکته توجه داشته باشند.

تزریق ناامیدی از طریق شبکه های اجتماعی خارجی

پژوهشگر رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: در شبکه های اجتماعی خارجی، ناامیدی و ترس از آینده به کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تزریق می شود؛ این در حالی است که در کشور ما امکانات در دسترس مردم نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری هم از جهت کمی و هم کیفی داشته و کشور ما در شاخص های اقتصادی و رفاهی هفدهم جهان است.

وی با تأکید بر القای شبهات در مورد زن و حقوق زنان اظهار داشت: رسانه ها آنچنان روی این شبهات و تکرار آن ها کار کرده اند که دختران ایرانی به باور در این زمینه رسیده اند. این در حالی است که در عالم واقع، زنان کشور ما در عرصه های علمی و اجتماعی به طور واضح و پررنگ به ایفای نقش می پردازند.

ویکی پدیا در جنگ روایت ها

حجت الاسلام کهوند گفت: رسانه ها به طور کامل بر اساس سیاست مدیران خود عمل می کنند؛ به عنوان مثال «ویکی پدیا» محیطی است که از سوی عده ای مدیریت می شود و صفحات مورد پسند خود را با دیکته مورد نظر خود ایجاد کرده و قفل می نمایند. اما اگر کسی اقدام به ایجاد صفحه مخالف با سیاست های آن ها نماید، آن صفحه حذف می شود. این همان جنگ روایت هاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده ای در کشور ما، رسانه را به سخره گرفته و از آسیب های آن غافلند. باید با این افراد گفت و گو شود و اهمیت رسانه در عرصه جنگ شناختی برای آن ها روشن گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha