جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه هیئت تجمیعی مدارس حوزه علمیه استان گفت: نهج‌البلاغه همانند قرآن در جامعه مهجور مانده است.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در جلسه هیئت تجمیعی مدارس حوزه‌های علمیه استان قزوین که با موضوع نهج‌البلاغه در مسجد صالحیه برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که قرآن مهجور است، نهج‌البلاغه نیز که کلام قرآن ناطق یعنی امیرالمؤمنین (ع) است، مهجور است؛ ما چقدر محتاج نهج‌البلاغه هستیم و چقدر از فقدان نهج‌البلاغه رنج می‌بریم ولی به‌جز برخی خواص، نهج‌البلاغه را در زندگی‌هایمان نداریم.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه باید در ادارات، نظام‌های آموزشی، حوزه‌های علمیه و رفتار مدیران دیده شود، آن موقع لذت نهج‌البلاغه را خواهیم چشید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نهج‌البلاغه بخشی از کلام امیرالمؤمنین (ع) است، اخیراً کاری تحت عنوان تمام نهج‌البلاغه انجام شده است، این تقریباً چهار برابر حجم نهج‌البلاغه موجود است و از میان خطبه‌ها، نامه‌ها و مطالب امیرالمؤمنین (ع) جمع‌آوری شده و به این مجموعه اضافه شده است.

نهج‌البلاغه مهجور است


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما از سیره شهید مطهری این درس را می‌گیریم که همه ما باید عطش ارتباط با نهج‌البلاغه را داشته باشیم و خودمان را محتاج نهج‌البلاغه و امیرالمؤمنین (ع) ببینیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) به فرزندان خود وصیت کردند شما را به پنج چیز سفارش می‌کنم، اگر سوار شتر بشوید و در جستجوی این پنج مهم دنیا را بچرخید می‌ارزد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) به این دلیل شتر را مثل زدند که هیچ وسیله نقلیه‌ای مانند شتر مقاومت، بیابان‌نوردی و هوشمندی ندارد، حضرت ادامه داد نخست آنکه هیچ یک از شما به هیچ چیزی دل نبندد و امیدوار نشود، مگر به پروردگارش، این یعنی اینکه در امید هم باید موحد باشیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: نباید به امید فلان رئیس، فلان مقام، فلان پول و فلان موقعیت باشیم، این‌ها شرک است، البته خدا هم به اسباب و علل اهمیت می‌دهد اما همان اسباب و علل هم از جانب خداست، برای مثال زمانی که ما بیمار می‌شویم به دکتر می‌رویم و دارو مصرف می‌کنیم، دکتر و دارو وسیله است، آن کسی که شفا می‌دهد خداست.

وی یادآور شد: مثال دیگر اینکه در حوزه کشاورزی خدا به کشاورز می‌گوید تو چقدر در رشد دانه دخیل هستی؟ تو گندمی را روی زمین می‌پاشی اما خدا آب، باران، سازگاری گندم با خاک و همه جهات را به عهده دارد تا این گندم تبدیل به رزق ما شود، بنابراین همه چیز دست خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خیلی وقت‌ها علی‌الخصوص در جوانان ممکن است خیالات، اوهامات و چیزهایی در ذهن بیاید، به یک چیزهایی بخواهند دل ببندند، نسبت به یک چیزهایی نگران شوند، دلهره‌ها، دلواپسی‌ها و استرس‌ها به آن‌ها روی بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌آید سایه شوم غم را از دل ما دور می‌کند و می‌گوید هیچ یک از شما از هیچ‌چیز ترس و واهمه نداشته باشید، فقط از یک چیز واهمه داشته باشید و آن گناهان‌تان است، اگر گناه دارید از آن بترسید، البته این ترس هم درمان دارد، می‌توان گناه را با توبه، استغفار و ارتباط گرفتن با خدا جبران کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: ترس از گناه دو نوع است، یک موقع رفعی و یک موقع دفعی است، یک موقع از گناه می‌ترسیم برای اینکه گناهی وجود دارد، اینجا باید برویم این گناه را با توبه و استغفار رفع کنیم، اما یک موقع قبل از اینکه گناه به سراغ‌مان بیاید آن را دفع می‌کنیم، یعنی اصلاً اجازه نمی‌دهیم این گناه صفحه جان ما را تیره و تار کند و آثار بد آن بر ما وارد شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمودند هیچ وقت هیچ یک از شما حیا نکند از اینکه در پاسخ به مسئله‌ای که جواب آن را نمی‌داند عنوان کند، برای مثال ممکن است.

نهج‌البلاغه مهجور است


وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه این موارد فرمودند در زندگی‌تان شکیبایی داشته باشید، اگر کسی می‌خواهد عالم شود باید شکیبا باشد، این صبر برای همه آدم‌ها لازم است، در میان صبوران عالم انبیاء و ائمه اطهار (ع) از صابرین باعظمت بودند، حضرت زینب (س) قهرمان صبر و شکیبایی بودند.

وی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در مورد رابطه صبر و ایمان فرمودند این رابطه مثل سر نسبت به بدن است، همان طوری که بدن بی سر فایده‌ای ندارد، اگر ایمان هم بدون صبر باشد ایمان نیست و جان ندارد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) به فرزندش اسماعیل (ع) گفت من پی در پی در خواب می‌بینم که دارم تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟ اسماعیل (ع) در پاسخ گفت مأموریتی که داری را اجرا کن، خواهی دید که من صبوری می‌کنم، این یعنی در اجرای این مأموریت روی من حساب کن، من عصای دست تو هستم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر قرآن و نهج البلاغه در جامعه مهجور مانده تقصیر مردم است مبلغان