دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1057127
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
رسانه ها

حوزه/ واقعیت آن است که درصد کمی از سیاهی لشکر امروز رسانه ای کشور به معنای واقعی کلمه به دنبال جهاد تبیین و استمرار و ثبات قدم در این طریق آن هم به شکل هوشمندانه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همین چند هفته پیش بود که مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلیِ وزارت ارشاد در یک نشست خبری آمار و اطلاعات جالبی از رسانه های کشور ارایه داد.
بنا بر گفته "ایمان شمسایی"، در حال حاضر ما در کشور ۱۳۰ هزار رسانه داریم که عدد عجیب و غریبی به شمار می رود که در این بین باید به ۸ هزار نشریه، ۳۳۰ روزنامه، ۳۰ تا ۴۰ خبرگزاری و ۴ هزار و ۶۰۰ سایت خبری- تحلیلی اشاره کرد.
خود این مقام مسئول در همان نشست خبری به نکته مهمی اشاره کرد که در این جا نگارنده می خواهند روی آن تمرکز بیشتری نماید. وی گفت: " این حجم بالای از تعداد رسانه ها در حالی است که به معنای واقعی کلمه، تولید محتوای آن ها تطابقی با این قبیل آمار و ارقام ندارد، ضمن آن که متأسفانه تشکیل یک رسانه اعم از مکتوب و یا مجازی برای عده ای به نوعی به منبع درآمد و دریافت یارانه از وزارت ارشاد تبدیل شده که باید برای این مساله هم فکری کرد تا به این وسیله از هدر رفت منابع بیت المال در بخش فرهنگ و به خصوص رسانه جلوگیری به عمل آید. "
واقعیت امر آن است که بی ضابطه بودن وضعیت رسانه ها در حالی است که متأسفانه ما در زمینه آگاهی دادن به جامعه و به طور خاص مقوله جهاد تبیین از طریق رسانه و بستر فضای مجازی با کم کاری ها و ضعف های مشهودی مواجه هستیم.
این تعداد بالای رسانه که بخش قابل توجهی از آن ها به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم به نوعی از بیت المال ارتزاق می کنند، در حالی است که با وجود برخی رکوردشکنی ها در زمینه کمیت، متأسفانه در عرصه کیفیت تولید محتوا و انتشار، بسیاری از این رسانه ها در وضعیت عادی نیز حرفی برای گفتن ندارند، چه برسد به این که از آن ها در شرایط غیرعادی و مثلاً بحرانی انتظار انجام وظیفه درست آن هم با چاشنی خلاقیت و نیازسنجی را داشته باشیم.
رهبر معظم انقلاب در ماه های اخیر چندین مرتبه بر اهمیت اهتمام نسبت به جهاد تبیین تأکید فرموده و حتی آن را فریضه ای فوری و قطعی توصیف کرده اند. بی شک در این رابطه از روزنامه نگاران و اهالی رسانه انتظار می رود که در عمل به این فرمایش لبیک گفته و به سهم و وُسع خود در تحقق این مطالبه بکوشند.
ناگفته پیداست که سستی و کاهلی هر کسی که دل در گروی انقلاب اسلامی و یا دست کم عُلقه ای نسبت به این آب و خاک دارد، زمینه ساز بروز و ظهور آسیب هایی می شود که بخشی از آن را در جریان قضایای فتنه اخیر کشور به عینه مشاهده کردیم.
نگارنده در این مجال قصد سیاه نمایی ندارد اما واقعیت آن است که درصد کمی از سیاهی لشکر امروز رسانه ای کشور به معنای واقعی کلمه به دنبال جهاد تبیین و استمرار و ثبات قدم در این طریق آن هم به شکل هوشمندانه است.
البته منکر زحمات و تلاش های مخلصانه برخی فعالان رسانه ای و فضای مجازی نمی شویم که به تعبیری به شکل آتش به اختیار امر ولی و رهبرشان را دنبال می کنند اما واقعیت های موجود رسانه ای کشور را نمی توان نادیده گرفت، کما این که برای تحول در این عرصه قبل از هر چیز می بایست نقص ها و ایرادهای خود را بپذیریم تا بعد بشود کاری کرد ان شاءالله کارستان.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha