پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاطمه محدثه

حوزه/ استاد حوزه، عامل اصلی اختلافات را فریب زینت‌های زندگی دنیا در نظر افراد و ریاست طلبی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت السلام براتعلی حق شناس در نشست «بررسی اغتشاشات اخیر از منظر آیات و روایات» در جمع کارکنان، طلاب و اساتید مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان، گفت: در رابطه با این اغتشاشات، دو سوال مطرح می‌شود، اول اینکه آیا می‌توان منشأ این اغتشاشات را فوت یک خانم و نارسایی در عملکرد گشت ارشاد دانست؟ که در پاسخ باید گفت: علت اصلی این اغتشاشات مبارزه با نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در این آشوب‌ها، رفتارهای خشن وهنجارشکنانه‌ی بسیاری داشته‌ایم. سازماندهی گروهک‌ها، اراذل و اوباش، مخالفین سیاسی نظام و همچنین بکارگیری تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای برای از بین بردن نظام، از جمله ویژگی‌های این آشوب است. بنابراین، در این شرایط، وظیفه‌ی پلیس با وظیفه دیگر افراد متفاوت است. دیگران شاید بتوانند با یک پند و اندرز از کنار این افراد عبور کنند، اما پلیس به دلیل حفظ امنیت و حقوق عمومی مردم نمی تواند به صرف پند و اندرز اکتفا نماید.

حجت الاسلام حق شناس گفت: آیا عامل اغتشاشات مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است؟ در جواب می توان گفت که این آشوب ها، منشأ اقتصادی ندارد، زیرا در شعارهای آشوبگران هیچ محتوایی، پیرامون مسائل اقتصادی مطرح نشده است.

استاد حوزه با اشاره به آیات ۲۰۸ تا ۲۱۳ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره اذعان داشت: این آیات، زمینه‌های اتحاد و اختلاف را به خوبی بیان کرده است. یکی از بهترین وظایف ما در شرایط کنونی «ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً» به معنای تسلیم شدن در برابر اوامر الهی است که در آیه ی ۲۰۸ سوره ی مبارکه ی بقره بیان شده است.

وی گفت: در روایات نیز، واژه ی «السِّلْمِ» به معنای ولایت و محبت امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که در زمان حاضر تحت سیطره‌ی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. همچنین در آیه‌ی ۲۰۹ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره آمده است: «فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ أللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ» پس اگر با وجود ادله‌ی روشن، باز به راه خطا رفتید، در این صورت بدانید که خدا توانا و داناست. از این رو با توجه این امر قرآنی، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: برخی از افرادی که در اغتشاشات، ناآگاهانه خود را به ورطه‌ی خطر و آشوب کشاندند، اگر پس از اتمام حجت، به آشوب‌هایشان ادامه بدهند، یقیناً باعث هلاکت‌شان می شود.

استاد حوزه در ادامه با بیان آیات ۲۱۲ و ۲۱۳ گفت: خداوند متعال در آیه‌ی ۲۱۲ سوره بقره، عامل اختلافات را فریب زینت‌های زندگی دنیا در نظر افراد و ریاست طلبی می‌داند. همچنین در آیه‌ی ۲۱۳ سوره بقره نیز خداوند به واحد بودن امت از زمان حضرت آدم تا قبل از حضرت نوح(ع) اشاره دارد، زیرا مردم در این زمان عده‌ی محدودی بودند که با فطرتشان امور را پیش می‌بردند و طبیعتاً اختلافاتشان هم زود حل می‌شد و پس از این دوران جمعیت بسیار کثیر شد و اختلاف نظرات شدت گرفت و نیاز به بعث پیامبران متعدد، بیشتر شد.

استاد حوزه در پایان جلسه با اشاره به وظایف طلاب در زمان کنونی اظهار کرد: وظیفه ی طلاب و حوزویان در عصر حاضر تلاوت و تدبر در آیات قرآن کریم و تعلیم آن و همچنین اهتمام به مسئله ی تعلیم حکمت و تزکیه است که بحمدالله نسبت به سه مورد اول دغدغه‌مندی‌های خوبی وجود دارد، اما لازم است نسبت به تزکیه و تهذیب نفس اهتمام جدی‌تری صورت بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha