پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از معاونت آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ آیت‌الله اعرافی با حضور در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با مدیران و کارشناسان این مجموعه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار با معاون، مدیران و کارشناسان معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت آنان با بیان این که معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر کارهای بزرگی را رقم زده است، خاطرنشان ساخت: در این سال‌ها بارهای سنگین و مضاعفی بر دوش متصدیان معاونت آموزش نهاده شده است و موفقیت در آن نشان‌دهنده عزم و اراده جهادی و انقلابی است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، آموزش مبتنی بر رویکرد اخلاقی و پژوهشی و راهبرد کلان یک سیستم و مجموعه را ستون فقرات یک نظام آموزشی توصیف کرد و ابراز داشت: آموزش در یک مجموعه موفق نقش محوری، کانونی، پیشران و پیش‌آهنگ را بر عهده دارد.

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به نگرانی‌هایی افت علمی و آموزشی متأثر از دوران کرونا و... با تأکید بر این که آموزش در صدر اهتمام خود باید افت آموزشی طلاب را با اتخاذ تدابیر لازم در دستور کار قرار دهد، خاطرنشان ساخت: مسئله کیفیت‌بخشی علمی و آموزشی باید در صدر و اولویت تمام بخش‌ها و برنامه‌ها قرار گیرد.

وی بر اهمیت توجه به خروجی و ماندگاری هدفمند حوزه‌های علمیه تأکید کرد و ابراز داشت: نیاز است تا طلاب فاضل و ارکان حوزه‌های علمیه و نیز صاحب‌نظران و شخصیت‌های آینده حوزه، همواره مورد حمایت و اهتمام ویژه مدیران و مسئولان حوزوی قرار گیرند.

آیت‌الله اعرافی بر لزوم آسیب‌شناسی‌ها برای ارتقای کیفیت آموزشی و ارائه طرح‌هایی برای ماندگاری هدفمند نخبگان حوزوی تأکید کرد و اظهار داشت: درخت‌واره رشته‌ها از جمله اقدامات فاخر حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر است؛ در پیشبرد اجرای دقیق و جامع درخت‌واره باید اقدامات درخور توجهی صورت گیرد.

وی ترسیم و ارائه تمهیدات لازم برای اساتید تخصصی حوزه‌ای علمیه را مورد تأکید قرار داد و اذعان داشت: راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه، نیازمند اساتیدی باهویت حوزوی و ممحض در عرصه‌های تخصصی است.

اجرای طرح ساماندهی از دیگر تأکیدات آیت‌الله اعرافی بود که در کنار مباحث مربوط به فقه معاصر و فلسفه‌های مضاف موردتوجه قرار گرفت و بر تعامل قوی با فقه معاصر و راهبری آن در کنار فلسفه‌های مضاف همچون دو بالی مؤثر بر طراحی نظامات اسلام تصریح شد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت موضوع درس خارج غیر رشته‌های فقه و اصول در حوزه تأکید کرد و ابراز داشت: آموزش‌های مجازی، باید به سمت ارائه تمام ذخائر علمی آموزشی در فضای مجازی بوده، باید به‌تناسب نیاز عرضه نماییم.

وی ضمن تأکید بر هوش مصنوعی، بر لزوم گره‌زدن آن با ساختارهای حوزوی تصریح کرد و اذعان داشت: نیاز است تا طرحی برای توسعه و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فرایندهای آموزشی و برنامه‌ای حوزه‌های علمیه ارائه گردد.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود اجتهاد مطلق همراه با تخصص را فرایندی فرارشته‌ای توصیف و بر لزوم هدف‌گذاری تربیت مجتهد مطلق ممحض در رشته‌های تخصصی تأکید و بر اهمیت فعال‌سازی شبکه پذیرش و جذب حوزه‌های علمیه تصریح کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد نیز در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور آیت‌الله اعرافی در جمع مدیران و کارشناسان معاونت آموزش حوزه‌های علمیه، تأثیر دیدارهای میدانی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: حجم بالای کارها در معاونت آموزش، شکل‌گیری بسترهای جدید رسالتی و تقویت سامانه‌های مجازی، نشان‌دهنده عزم راسخ و جهادی کارشناسان این مجموعه است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه مسئله پایش پرونده‌های آموزش و ترسیم سامانه هوشمند آموزشی در مرکز مدیرت حوزه‌های علمیه را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: سامانه هوشمند آموزشی حوزه‌های علمیه از ظرفیت بالایی برخوردار بوده، نیازمند حمایت و به‌روزرسانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستم نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از مسائل و دغدغه‌های پیش روی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه اشاره کرد.

ارائه گزارشی از عملکردها، بیان دیدگاه‌ها، نظرات و انتظارات کارشناسان و بررسی روند فعالیت سامانه‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در قالب سامانه جامع آموزشی از دیگر بخش‌های این دیدار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha