سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1058012
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
جامعه النور

حوزه/ نشست اخلاقی در مدرسه علمیه جامعة النور اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران جامعة النور اصفهان در شرح روایتی از امام حسین علیه السلام، پنج خصلتی که در هر کس نباشد، خیری در او نیست را حُریت، وفاداری، حیاء، حسن خلق و تدبیر بیان کرد و گفت: اولین چیزی که اگر در انسان نباشد،خیری در او نیست، حریت است. حریت در روایات به سه معنا آمده است ؛ اولین معنای حریت این است که انسان در بند نفس نباشد. اولیای الهی می گویند: قدم اول و آخر برای رسیدن به خدا، پاگذاشتن روی نفس است.

وی در ادامه معنای دوم حریت را قناعت دانست و گفت: اولین معنای قناعت این است که انسان به آنچه خدا داده است راضی باشد و در معنای دوم، قناعت در زندگی یعنی اینکه این چیزی که من قصد دارم در زندگی وارد کنم، اولا به آن چیز نیاز دارم یا نه؟ ثانیاً آیا در شان من هست یا نه؟

استاد حوزه معنای سوم حریت را رزق حلال عنوان کرد و گفت: حضرت علی علیه السلام در دعای کمیل می فرماید: « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ» از حضرت پرسیدند چه چیزی مانع استجابت دعا می شود؟ فرمودند: قطع رحم و رزق آلوده است.

وی در ادامه گفت: دومین چیزی که اگر در انسان نباشد، خیری در او نیست، وفا است؛ یکی از زیربناهای زندگی وفاداری و عدم خیانت است. یکی از اقسام وفا، وفای به عهد است. اگر زن و مرد بخواهند در زندگی موفق باشند باید به عهد خود وفا کنند.

حجت الاسلام مرتضوی پناه گفت: سومین چیزی که اگر در انسانی نباشد خیری در او نیست، حیاء است که متأسفانه در جامعه رنگ و بوی حیا کم شده است. درحال حاضر از روسری برداشتن شروع شده است، ولی به همین ختم نمی شود. گام های شیطان قدم به قدم است. شیطان از کم شروع می کند ولی به همین کم قانع نمی شود.

وی گفت: چهارمین چیزی که اگر در انسانی نباشد خیری در او نیست، حُسن خُلق است. حسن خلق، ابزار کار طلبه هاست. در روایات جایی نیامده است که علت اینکه دور پیامبر شلوغ بوده، به دلیل سخنان ناب و فن بیانشان بوده باشد. بلکه در قرآن آمده است: « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ » (سوره آل عمران، آیه ی ۱۵۹) . علت اینکه اطراف پیغمبر شلوغ است، حسن اخلاقشان است.

استاد حوزه در پایان به آخرین خصلت اشاره کرد و گفت: پنجمین موردی که اگر در کسی نباشد خیری در او نیست تدبیر است. تدبیر نیز دو معنا دارد: عاقبت اندیشی و استعداد یابی؛ انسان دور اندیش فقط به فکر دنیایش نیست بلکه به فکر آخرتش هم هست و برای آن لحظه قبر و قیامت توشه بر می دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha