یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رونمایی سامانه ویراستار

حوزه/ سامانه ویراستار حوزه علمیه خراسان در حاشیه نشست مسئولان آموزش، پژوهش و فرهنگی مدارس علمیه این حوزه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، سامانه ویراستار حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر این حوزه و معاونان، در حاشیه نشست مسئولان آموزش، پژوهش و فرهنگی مدارس علمیه به همت معاونت فناوری اطلاعات آماده سازی و رونمایی شد.

مهندس رضا ابراهیمی، معاون فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان با بیان این که سال ها پیش مقام معظم رهبری در باب فناوری های نو تاکید و پیش بینی داشتند که در آینده متاثر از این فضا خواهیم بود، گفت: دوره فضای مجازی این سال ها با جریانی که روبرو بودید گذشت و دوره ی حال حاضر، عصر هوش مصنوعی است.

وی با بیان این که امروزه از جنگ شناختی وارد جنگ هوشمند شده ایم، تصریح کرد: مجموعه های حاضر در فضای مجازی باید آشنا به هوش مصنوعی باشند و رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه چنین فرموده اند که هر مجموعه ای بخواهد اثرگذار باشد، باید روی سه عرصه مهم پردازش، داده و الگوریتم سرمایه گذاری کند.

معاون فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان با بیان این که در حال حاضر دنیا روی مسئله حکمرانی هوشمند و الگوریتمیک سرمایه گذاری کرده است، خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه حتما باید به هوش مصنوعی اهتمام داشته باشند چراکه سال های آینده فضای جهان در همه عرصه ها متأثر از این امر خواهد بود.

ابراهیمی ضمن اشاره به رونمایی از سامانه ویراستار حوزه علمیه خراسان بیان کرد: این سامانه ۴ عمل اصلی را انجام می دهد؛ اصلاح نویسه‌ها از جمله امکانات آن است که حدود ۱۰۰۰ نوع کاراکتر غیراستاندارد در صفحه کلیدهای مختلف دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های گوناگون به شکل فارسی استاندارد تبدیل می‌شوند.

معاون فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اصلاح فاصله‌گذاری در این نرم افزار دیده شده که فاصله و نیم‌فاصله بین کلمات چسبیده بهم یا کلمات مرکب (چندبخشی) جدا نوشته شده و نیز اصلاح فاصله بین علائم نگارشی مطابق دستور زبان فارسی استانداردسازی می‌گردد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد درست‌نویسی از دیگر امکانات آن است که شکل ارجح و صحیح‌تر واژگان یا عبارات برای اصلاحات متداول بکار گرفته شده در متن مطابق واژه‌های مصوب فرهنگستان پیشنهاد می‌شود؛ گفت: چهارمین عمل دیده شده در این نرم افزار نیز، تشخیص و اصلاح اشتباهات املایی است که این ویراستار به کاربر می دهد و عبارات ناصحیح شناسایی و واژه‌های صحیح محتمل با آنها بر اساس شباهت لغوی و کاربردی پیشنهاد می‌گردد و البته که قابلیت افزودن واژه‌های جدید به فهرست واژگان صحیح نیز برای این امر درنظر گرفته شده است.

ابراهیمی ابراز امیدواری کرد: این سامانه با قابلیت های تعریف شده در آن، بتواند به تولید آثار فاخر و برجسته پژوهشی اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه خراسان کمک کند.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شکرا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    1 0
    احسنتم، شکر الله مساعیکم الجمیلة.
  • علی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    حداقل لینک دانلودی چیزی میذاشتید استفاده کنیم
  • امین IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    سلام. آدرس سامانه چیه؟
  • حسینی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    فقط رونمایی شده تا اجرایی شدنش هنوز وقت هست...