شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه

حوزه/ نشست علمی "حقوق و انتظارات متقابل اساتید و طلاب" در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، در نشست علمی "حقوق و انتظارات متقابل اساتید و طلاب" که به میزبانی مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، اساتید حوزه علمیه خواهران به تبیین موضوع نشست پرداختند.

در ابتدای این جلسه خانم لیلا پایه به بیان آداب مخصوص به شاگرد اشاره کرد و اظهار داشت: طلبه و دانش پژوه در راه کسب علوم دینی باید نیت خود را از هر مسئله غیر واقع پاک کرده و برای رسیدن بدان سختی ها را تحمل کند.

وی در ادامه به وظایف شاگرد در برابر استاد اشاره کرد و افزود: شاگرد باید به محض ورود به محضر استاد به او سلام کند و از اطاله سؤال دوری کرده و از نشستن در محضر استاد خسته و ملول نشود، صدایش را پیش استاد بلند نکند و عیوب و ضعف های او را نیز بپوشاند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در پایان با بیان این که بر اساس آموزه های دینی استاد حق پدری بر انسان دارد، گفت: روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) وجود دارد که حضرت می فرمایند: دانش پژوه باید در کنار یادگیری دانش، آرامش و وقار را نیز بیاموزد و در برابر آنکه از او یاد می گیرد فروتن باشد و نتیجه بزرگداشت و حفظ حرمت استاد پاداش دنیوی و اخروی الهی است.

فاطمه محترم نیز در ادامه این نشست به بیان انتظارات طلاب از اساتید پرداخت و بیان کرد: یک طلبه از استاد خود انتظار دارد که اگر قرار است نصیحت یا بازدارندگی توسط آن ها صورت بگیرد، بهتر است با صراحت نباشد چرا که صراحت باعث در هم شکستن ابهت طلبه و به تبع آن لجبازی دانش پژوه می شود، بر همین اساس بهتر است که اساتید در رابطه با طلاب نرم خو باشند، چنانچه خداوند در سوره شعرا خطاب به پیامبر می فرماید؛ با مومنانی که از تو پیروی میکنند فروتن باش.

وی در ادامه با بیان این که اساتید دانش خود را سخاوتمندانه در اختیار طلاب قرار دهند، گفت: اساتید نباید در تعلیم بخل به خرج بدهند و هر لحظه طلاب را به دانش اندوزی تشویق کرده و به آنها انگیزه بدهند و عدالت در نگاه، محبت و... را در بین طلاب برقرار کنند.

در ادامه این نشست نیز خانم اشرف عبدالعلی زاده گفت: حضرت لقمان در وصیت خود به فرزندش تقوای الهی و حرکت بر اساس قوانین الهی را راه نجات معرفی می کند و لذا توکل به خداوند، حرکت در مسیر عقل و علم و داشتن صبر انسان را به مقصد رهنمون می سازد.

وی ادامه داد: لازمه دستیابی به توفیق الهی علم به آداب طلبگی است و لذا باید استاد و طلبه هر دو به آداب مختص خود مقید باشند. اولین شرط ادب اخلاص است و باید به هر آنچه آموختیم به تدریج عمل کنیم، اما متاسفانه مشکل اصلی این است که به آنچه آموخته ایم عمل نکرده ایم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان این که لازمه آداب طلبگی تواضع، درک مقابل دوستان و مدارا است، عنوان کرد: نسبت به کارها باید حسن ظن داشته باشیم و لازمه آن این است که خودمان را جای یکدیگر بگذاریم و سعی کنیم به حداقل قانع نباشیم، درس خواندن، تحقیق وپژوهش و تبلیغ را به نحو احسن انجام دهیم و همت عالی داشته باشیم.

عبدالعلی زاده خاطرنشان کرد: شعائر اسلامی را هم استاد و هم طلبه نه فقط در ظاهر بلکه در عمل باید رعایت کنند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha