یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جنسیت

حوزه/ نشست علمی-پژوهشی "نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت" از سوی گروه پژوهشی صدرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مهدی تکلو در نشست با «نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت»، با طرح مسائلی پیرامون الگوی سوم و اهداف طرح این موضوع توسط مقام معظم رهبری گفت: الگوی سوم در صدد بیان شیوه نامه ای برای حل مشکلات زنان یا نوعی ارائه الگوی زن تراز یا ذکر مولفه های زن انقلابی و شیوه نامه رفتاری نیست. الگوی سوم در حقیقت خواهان جامعه سازی بر اساس هویّت انسانی با در نظر گرفتن این امر است که انسان، از ابتدای خلقت و آفرینش به صورت زوج آفریده شده و جنسیت زنانه و مردانه تمام هویت این انسان را در بر گرفته است.

وی انکار هر کدام یک از هویت زنانه و مردانه و به حاشیه راندن آثار وجودی هر یک از دوجنس را خلاف طبیعت و هدف آفرینش انسان دانست و ادامه داد: هنگامی که جامعه هویت زنانگی و مردانگی انسان ها را در کنار هم به رسمیت بشناسد بر اساس آن تربیت، آموزش، اشتغال، تولید نسل، اقتصاد، و همه نهاد های اجتماعی سامان می یابد و استقلال انسانی و عدالت تحقق می یابد. چیزی که تاکنون در جوامع سنتی و مدرن اتفاق نیفتاده و آثار سوء آن در جوامع مختلف به وضوح نمایان است. این امر به آن دلیل است که در جوامع مختلف ابتدا همه نهادهای اجتماعی بر اساس هویت مردانه شکل گرفته است و سپس بر اساس این هویت گاه مانند جوامع سنتی زنان از مشارکت های اجتماعی کنار گذاشته شده اند یا در جوامع مدرن مجبور شده اند تا هویت زنانه خود را نادیده گرفته و برابر با مردان بدون در نظر گرفتن قابلیت های زنانگی در جامعه به فعالیت بپردازند یا مانند جوامع پُست مدرن به طور کلی جنسیت کنار گذاشته شده و مردم دچار سرگردانی هویتی شده و آثار وجودی زنانه و مردانه از هردو جنس بروز می کند.

تکلو افزود: ما نباید موضوع جنسیت را در کنار موضوعات علوم انسانی دیگر، مانند اقتصاد، بهداشت و ... بدانیم. باید جنسیت را در راستای تحقق جامعه و به عنوان تاثیرگذارترین عامل در نحوه ارتباط و تعامل انسان با جهان هستی و خداوند و عامل تعیین کننده در شیوه بروز قابلیت ها و استعدادهای دو جنس انسان در نظر بگیریم، که بر اساس آن باید ساختار و قوانین جامعه ساخته شده و هر دو جنس در رابطه ای متعادل، آثار هویتی خویش را در جامعه و خانواده بروز دهند و جامعه انسانی از آثار هویت زنانگی و مردانگی هر دو بهره مند گردد. چنین جامعه ای می تواند با شناخت تمام نیازهای زنان و مردان، آن ها را به خوبی پاسخ گفته و در راه تعالی و رشد هر دو جنس انسان گام بردارد.

گفتنی است، چهارمین نشست از سلسله جلسات با موضوع: «نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی از منظر جنسیت»، با سخنرانی مهدی تکلو-دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و پژوهشگر مطالعات زنان، جنسیت و جامعه- به صورت برخط و در سامانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، توسط کانون پژوهشی صدرا متشکل از مدارس علمیه الزهرا المرضیه اصفهان، فاطمه الزهرا ورزنه، صالحات فولادشهر، کوثر تیران، الزهرا دهاقان ، الزهرا نطنز، و فاطمیه اندان، با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha