سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کارگاه تفکر نقادانه

استاد حوزه در کارگاه تفکرنقادانه که ویژه طلاب مدرسه علمیه‌ خاتم الاوصیاء عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برگزار شد، لازمه تصمیمات منطقی و آگاهانه برای طلاب علوم دینی را کسب مهارت تفکر نقادانه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت‌الاسلام روح‌الله رحمانی در کارگاه تفکر نقادانه که با حضور طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه‌خاتم الاوصیاء(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) برگزار شد، لازمه تصمیمات منطقی وآگاهانه برای طلاب علوم دینی را کسب مهارت تفکر نقادانه دانست و بیان کرد: رشد فکری، رسیدن به فضیلت‌های فکری واستقلال رأی از آثار تفکر نقادانه هست.

وی عادت‌های ذهنی نامناسب و پیش داوری‌ها و سوگیری، تعصب و خرافات و خودشیفتگی را به عنوان موانع تفکر نقادانه ذکر کرد.

استاد حوزه بیان کرد: هدف از مهارت تفکر نقاد، بهتر زندگی کردن در تمامی جوانب زندگی و فعالیت‌های عملی و در نهایت خوش درخشیدن در اندیشیدن است.

رحمانی با بیان این مطلب که افراد در مواجهه با موضوعاتی که مخالف آن هستند، راحت‌تر آن را مورد نقد قرار می‌دهند، افزود: در تفکر هر شخص، کیفیت زندگی و تولیدات ذهنی ارتباط نزدیکی با تفکراودارد؛ از این‌روست که تفکر ضعیف، هزینه های سنگین مالی و جانی رابه همراه دارد.

وی ابراز کرد: توانایی پرسیدن سؤال‌های مناسب و به جا یکی از برترین مهارت‌های طلبه هست که برای رسیدن به این مهارت نیاز به سنجه اندیشیدن داریم؛ وضوح، درستی، دقت، عمق، همه جانبه‌نگری، سازگاری و تناسب و انصاف فکری از مؤلفه‌های سنجه اندیشیدن محسوب می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha