پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 1062500
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
سردار سلیمانی

حوزه/ سلام و درود خدا بر سردار رشید اسلام، سلیمانی عزیز؛ او که به تعبیر رهبر معظم انقلاب نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود و همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.

خبرگزاری حوزه در مشهد؛ این روزها در سالروز شهادت مظلومانه حاج قاسم عزیز نگاهی به حماسه های پرشور و شعور او که دل های مومنین را روانه سال های سال جهاد خود کرده است داشته و امیدوار است این بازخوانی بر شخصیت عزتمندانه مرد میدان جهاد و مبارزه، مورد اقبال مخاطبان ارجمند این رسانه قرار گرفته و ایمان داریم راه پرافتخار او در همیشه تاریخ پررهرو خواهد بود. ان شاء الله

سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة الله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می کنم.او نمونه ی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی وقفه او در همه این سالیان بود.( بخشی از پیام رهبر انقلاب در سالروز شهادت)

حیات طیبه حاج قاسم

حسن سلیمانی از روستاییان «قنات ملک» در شهرستان «رابر» استان کرمان در ٢٠ اسفند ١٣٣٥ صاحب پسری شد و نام او را «قاسم» گذاشت. قاسم ١٣ ساله بود که پس از پایان دبستان شهر رابر را ترک کرد و در ١٨سالگی پیمانکار سازمان آب کرمان شد. دو سال به انقلاب مانده بود که با حجت الاسلام رضا کامیاب از اهالی شهر مشهد که در ماه های رمضان برای تبلیغ به کرمان می آمد، آشنا شد و به انقلابیون پیوست. رفاقتشان اما در هفتم مرداد ٦٠ که منافقین، حجت الاسلام و المسلمین کامیاب را ترور کرد، ناتمام ماند؛ البته این دوستی کوتاه مدت، باعث می شود که قاسم را با روحانی ای از مشهد به نام آیت الله سیدعلی خامنه ای آشنا کند که تا امروز ادامه دارد.

حضوری موثر در جبهه انقلاب از آغاز پوشیدن ردای خدمت

انقلاب که پیروز شد، هم زمان با کار، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» کرمان درآمد. خودش گفته باید برای انقلاب فعالیت می کردیم، پس وارد سپاه شدم. سلیمانی به مرور فرمانده پادگان قدس سپاه در کرمان شد. شهریور ٥٩ که جنگ ایران و عراق شروع شد، چند گردان را در سپاه کرمان آموزش می دهد و به جبهه های جنوب می فرستد. خودش هم به همراه یک گروهان به سوسنگرد می رود تا جلوی پیشروی دشمن را در جبهه «مالکیه» بگیرد. همین آغاز راهی است که باعث می شود قاسم سلیمانی در اکثر عملیات های نظامی هشت سال دفاع مقدس مانند «عملیات والفجر ٨» که منجر به فتح «فاو» شد، کربلای ٤، کربلای ٥ و تک شلمچه، حضور مؤثر داشته باشد.

نمونه عینی انسان مومن بود

شهید سلیمانی، نمونه عینی انسان مؤمن و والامقام جامع فضائل بود. این شخصیت وارسته الگویی تاریخ، برخوردار بود از همه فضائل: زندگی هدفمند، خشوع در نماز، امانتدار، وفادار به پیمان، توکل به خدا، پناه دادن به دیگران و یاری کردن مردان خدا.

سلیمانی عزیز، آن انسان وارسته؛ انسانی از دنیا بریده و آخرت گرا بود. حضور پیوسته و مداوم او در میدان جهاد و شهادت حاکی از این است که وی از دنیا دل کنده و خود را برای شهادت در محضر پروردگار آماده کرده بود.

سردار، در عرصه جهاد

آن سال های تاخت و تاز جرثومه فساد داعش، تصرفات شهرهای عراق که وسعت می گیرد، باعث می شود نام سردار سلیمانی هم کم کم به صدر اخبار بیاید. او که سال ها پیش در رسانه های عراق به «ژنرال بی سایه» معروف بود، حالا چهره او با موهای سفیدشده در جلد مجلات خارجی و داخلی عیان می شود. همان روزها، روزنامه «ساندی تایمز انگلیس»، «وال استریت ژورنال» و «نیویورک تایمز» مدعی شدند ایران فرماندهی ارتش ازهم فروپاشیده عراق را بر عهده گرفته تا با داعش بجنگد. قاسم سلیمانی هم مقابله با داعش را در دفاع از بغداد بر عهده دارد.

داعشی‌های تروریست خیلی زود و در اوائل سال ۲۰۱۴ با انجام عملیات‌های تروریستی و کشتار بی‌رحمانه مردم وارد شهر فلوجه در استان الانبار عراق شدند و پس از آن نیز در شهرهای مختلف این کشور تحرکاتی را انجام دادند. سردار سلیمانی با تشکیل محور مقاومت با نیروهایی مانند جنبش النجباء و کتائب حزب الله و همچنین حشدالشعبی در عراق و گروه هایی نظیر بسیج مردمی سوریه و اتحاد آنها با مدافعان حرم از ایران و فاطمیون و زینبیون در مقابل داعش ایستادگی کرد و در نهایت با رشادت های فراوان در حالی که به گفته بسیاری از فرماندهان نظامی داعش تا پشت دروازه های کاخ ریاست جمهوری سوریه رسیده بودند و هیچ کس فکر نمی کرد که دیگر امیدی به شکست داعش باشد؛ سردار سلیمانی به همراه مدافعان حرم ایستاد و مانع از گسترش و ظهور بیشتر داعش در منطقه غرب آسیا شد.


سیره شخصی حاج قاسم، الگویی برای ملت ها

قاسم سلیمانی علاوه بر کارنامه پر افتخار در عرصه جهاد برابر مستکبران، در زندگی شخصی حضوری اثربخش دارد. روابط شخصی قاسم سلیمانی بی نظیر و شهیدپرور است. جایی نقل شده که قاسم سلیمانی علاقه خاصی به سربازان شهید دارد و با خانواده های آنها دیدار می کند. خودش در جایی گفته: «زمانی که فرزندان شهیدان را می بینم، می خواهم آنها را ببویم و از خود بی خود می شوم.»

سردار سلیمانی از دوستان نزدیک و صمیمی شهید «عماد مغنیه» بود

قاسم سلیمانی برادر کوچکی به نام سهراب دارد. او درخصوص روحیات قاسم به خبرگزاری فارس گفته: «حاج قاسم خیلی وقت نمی کند به خانواده برسد اما آدمی بسیار عاطفی است و حتی تا زمانی که نسبت به مسائل زندگی من اطمینان پیدا نکرد، مرا رها نکرد، مدام من را کنترل می کرد چون من در سازمان زندان ها کار می کردم و با زندانیان در ارتباط بودم؛ حتی اگر یک موتور می خریدم تا اطمینان پیدا نمی کرد که چگونه آن را تهیه کرده ام راحت نمی شد، شاید به نوعی تمام زندگی اطرافیان ما را زیر نظر داشت تا خدای ناکرده به راه کج و آلوده کشیده نشویم.»

تلخ ترین سکانس؛ «یک و بیست»

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ مدعی شهادت حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی در ساعت ۱:۲۰ در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد شد.

در گزارش بامداد جمعه آمد: دولت عراق می گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از حشد الشعبی گزارش کرده که یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر از جمله «دو میهمان مهم» در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شده اند. بامداد جمعه، سوم ژانویه، ابتدا دولت عراق گزارش کرد که سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد فرود آمده و بر اثر آن چند غیرنظامی زخمی شده اند و دست کم دو خودرو آسیب دیده است.

مکتب سلیمانی

امروز که می آئیم تا درباره سردار رشیدی که آوازه ایثار، شجاعت و مردانگیش مرزهای منطقه و جهان را در نوردیده سخن بگوئیم می بینیم کار ساده ای نیست چراکه مجاهدت های او در سایه ایمان، بصیرت و دین مداری در راه میهن و ارزش های دینی، آزاد مردان دنیا را در اندیشه فرو برده است.

شهید والامقام، سردار سرلشکر سلیمانی عزیز پایه گذار مکتبی شد که پایه ها وارکان آن را ایمان، اخلاص، شجاعت، مجاهدت، فروتنی، عطوفت ومهربانی ، جانبازی و عزت یک ملت تشکیل داد. او ابرمردی از تبار هابیلیان بود که به بسیاری از مفاهیم ارزشی نه در گوشه عزلت بلکه در میدان جنگ وخون جامه عمل پوشید. او که در روزهای سخت هشت سال دفاع مقدس کار آزموده وآبدیده شده بود، دارخوین، سه راه طلائیه ، والفجر چهار، کربلای پنج، قله های غرب وکوه های سر به فلک کشیده کردستان را لمس کرد.

بزرگ مردی که در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ ملائکه او را درآغوش گرفتند، پایه گذار مکتبی شد که این روزها، پهنه جغرافیای همه ملل را یکپارچه در فرهنگ مقاومت غرق ساخته و با نمود و بروز خود، در دنیای بشریت نذر مقاومت پاشید. او پرچمدار و موسس مکتب مقاومت بین المللی در مسیر تمدن نوین اسلامی شد.

به راستی می گوئیم چه استوارند کسانی که سرخی خونشان بر بام ظلمات گیتی رنگی از مقاومت را نگار کرده و چه دلیرند آنان که حضورشان مقاومت و ایستادگی را متجلی می کند و طعم ایثارشان تا همیشه زیر زبان ایران و ایرانی ماندگار می شود. همین شیرمردان آریایی هستند که جانفشانی هاشان مشتی کوبنده بر دهان ظلم و ناامنی هاست.

سردار رشیدمان بارانی بود که هم بودنش پیچکی برای رهایی از تلاطم تیره عذاب آور این جهان شد و هم رفتن و پروازش طراوتی بود برای نوپایی سرداران دیگر که عطر خداپرستی و ابهتشان فضای جهان را آغشته می کند و سلیمانی های دیگر را برپا می سازد. شهادت ملکوتی این سردار، فرجامی نیست برای قدرت و غیرت؛ بلکه آغازی دیگر برای رشادت ها و دلاوری هاست. به امید آنروز که شجاعت جاوید و ننگ خیانت و ظلمت از صفحه گیتی محو شود.

امیر خاکراه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha