سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید عباس سیدنژاد

حوزه/ حجت الاسلام سیدنژاد گفت: باید بدانیم تمام کنش های ما در فضای مجازی در سرورهای مرکزی هرکدام از شبکه های اجتماعی به ثبت می رسد و می بایست این موضوع را همیشه مدنظر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدعباس سیدنژاد، پژوهشگر رسانه های نوین در کارگاه آموزشی مهارت های پاسخ گویی در فضای مجازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با مشارکت مرکز علمی تربیتی مهدیه برگزار شد، به تشریح مهارت های کنشگری پرداخت و گفت: کل موجودات عالم و انسان دارای ویژگی مشترک کنشگری هستند و تقریباً همه فلاسفه و عرفا تمام فعل و انفعلات جهان را معلول کنش و واکنش می دانند.

امیال و غرایز، محرک های انسان در کنشگری

وی افزود: خیلی ها کنش را حاصل اندیشه می دانند. باید دانست که امیال و غرایزی در وجود انسان ها هستند که موجب انجام کنش های مختلفی از سوی آن ها می شود. کنشگری واقع انسان جایی است که قوه عقل و اندیشه بر امیال و هوس ها غلبه پیدا کرده، موجب انجام فعلی از سوی او شود و واکنشی متناسب با خودش را به دنبال داشته باشد. کنش و واکنشی صحیح است که موجب پشیمانی ما نشود.

پژوهشگر رسانه های نوین خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که به مدینه آمدند، خیلی از مردم گفتند که امشب بیا و مهمان خانه ما باش. ما معمولاً فکر می کنیم تمام افعال و سخنان پیامبر اکرم از جنس وحی بوده است؛ اما باید دانست که ایشان در وهله اول یک انسان دارای مهارت در مدیریت اجتماعی بوده اند. اینکه پیامبر اسلام گفتند در هر خانه ای که شتر من خوابید من مهمان آن خانه می شوم، یک کنش از سوی ایشان بود؛ بعداً آن زمینی که شتر در آن خوابید، به مسجد تبدیل شد.

 واکنش متاثر کنش خود نوعی کنش است 

وی واکنش های انسان را فی نفسه کنش دانست و گفت: هر واکنشی از انسان به خودی خود نیز یک کنش است. باید دانست هر کنشی که از سوی انسان اتفاق می افتد دارای ویژگی های مختلفی می باشد؛ ویژگی هایی نظیر ارادی بودن یا غیرارادی بودن.

حجت الاسلام سیدنژاد انواع کنشگری در شبکه های اجتماعی مختلف برشمرد و تصریح کرد: کنشگری در شبکه های اجتماعی مختلف دارای یک سری ویژگی های مشترک و ویژگی هایی متفاوت می باشد. باید دانست کنشگری در شبکه های اجتماعی برای آقایان دارای تفاوت هایی با خانم هاست. همچنین کنشگری در شب با کنشگری در روز نیز متفاوت است.

عوامل تأثیرگذار در کنشگری ما در فضای مجازی

وی با اشاره به عوامل بیرونی تأثیرگذار در نوع کنشگری ها در فضای مجازی افزود: موفقیت یکی از مهمترین این عوامل است. مثلاً زمانی که ما در کنکور یا آزمون کارشناسی ارشد حائز رتبه شایسته ای شده ایم، با تأثیر روی ما موجب می شود یک پست یا وضعیت در صفحه مجازی خود بارگذاری کنیم.

پژوهشگر رسانه های نوین بیان داشت: شکست ها نیز انواع دیگری از عوامل بیرونی تأثیرگذار در نوع کنشگری ها در فضای مجازی به شمار می روند. مثلاً وقتی که یک شخص تجربه تلخ شیمی درمانی را داشته است با بارگذاری عکس خود در فضای مجازی این شکست را به یک کنش منجر می کند.

وی گفت: برای کنشگری در برخی شبکه های اجتماعی که امکان تبادل نظرات و نقد و انتقادات وجود دارد، می بایست با صبر و سعه صدر بالایی حضور پیدا کرد.

حجت الاسلام سیدنژاد اظهار کرد: احساس حقارت یکی دیگر از عوامل بیرونی تأثیرگذار در میزان کنشگری افراد در فضای مجازی است. مصیبت، خودبرتربینی، داشتن علم و اطلاعات، ترس، سکوت، دیدن منظره های مختلفی همچون مناظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی و نیز مناسبت های تقویمی و غیرتقویمی مختلف نمونه هایی دیگر از این نوع عوامل هستند که انسان ها را وادار به کنش در فضای مجازی می کنند.

وی با تأکید بر اینکه برخی افراد با توجه به احساس مسئولیت نسبت به وقایع اجتماعی دست به کنشگری می زنند، اظهار داشت: این احساس مسئولیت گاهی بر اساس احساسات صرف است و گاهی با تفکر و اقدام معقولانه صورت می پذیرد.

ثبت تمام کنش ها در فضای مجازی

پژوهشگر رسانه های نوین گفت: باید بدانیم تمام کنش های ما در فضای مجازی در سرورهای مرکزی هرکدام از شبکه های اجتماعی به ثبت می رسد و باید این موضوع را همیشه مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهمترین عامل تأثیرگذار در نوع کنشگری جوانان ما در فضای مجازی دغدغه هایی است که از بیرون برای آن ها ایجاد می شود. این دغدغه ها بر اساس نقشه هایی در پشت پرده به جوانان تزریق می شود.

زنان، گسترده ترین قشر کنشگر در فضای مجازی

حجت الاسلام سیدنژاد زنان را گسترده ترین قشر کنشگر در فضای مجازی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید دانست که از سال های ۱۹۸۰ تا کنون حدود ۳۰۰ فیلم با موضوع فمنیسم تولید شده است تا برای زنان جهان دغدغه هایی متناسب با تفکر غربی ایجاد گردد.

وی گفت: باید این را سرلوحه کار خود قرار دهیم که تمام تلاش های ما در راستای اقامه حق بوده و در فضای مجازی هم خود حقیقی مان باشیم و از نقش بازی کردن و ارائه چهره ای دیگر از خود پرهیز کنیم؛ کنشگری در راستای کسب امتیازات سیاسی نیز کار اشتباهی است.

این فعال حوزه رسانه و فضای مجازی در پایان اظهار داشت: اولین نکته مهم در کنشگری مجازی تلاش برای الگو شدن و برندسازی است. ما باید بتوانیم با ارائه مطالب دقیق و جذاب بتوانیم به مرجعی برای مخاطبین خود تبدیل شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha