دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پایان نامه

حوزه/ طلبه سطح سه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه از پایان نامه خود با موضوع: «جایگاه قاعده الزام در طلاق از منظر فریقین»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جلسه دفاع از پایان نامه، فاطمه مؤمنی طلبه سطح سه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه با موضوع «جایگاه قاعده الزام در طلاق از منظر فریقین»، با راهنمایی حجت الاسلام احسان اصولی و داوری حجت الاسلام مسعود راعی برگزار شد.

مومنی در دفاع از پایان نامه خود گفت: دوام و بقای نسل انسان منوط به تعامل با یکدیگر است؛ بنابراین باید پذیرفت که در جامعه انسانی، تعدد مذاهب امری غیرقابل اجتناب است که هر یک دارای احکام و قوانین مختص به خود هستند.

وی افزود: در چنین جوامعی، مکلف با همزیستی فقهی روبرو می‌شود که دو طرف رابطه، پیرو مذاهب گوناگون و حتی کافر و ملحد هستند و از آنجایی که عقاید دینی هر کسی مبنای تعامل دیگران با او خواهد بود؛ به این معنا که دیگران در ارتباط با آنها باید آثار صحت واقعی را به عنوان ثانوی مترتب نمایند که در اینجا راهکار عملی در مکتب فقهی اسلام به ویژه امامیه برای حفظ این همزیستی، قاعده ای فقهی به نام الزام است که طبق مقتضای این قاعده هر مذهبی به همان احکام و قوانینی که به آن معتقد است، ملزم می‌شود.

مومنی بیان کرد: این قاعده مختص به باب خاصی از ابواب فقهی نمی¬باشد اما در باب طلاق ظهور بیشتری دارد که مطابق مفاد و محتوای این قاعده شخص شیعه می تواند آثار صحت را بر طلاق غیر مشروع از طرف مخالف مترتب نماید و شخص عامی و مخالف ملزم به پذیرش آن می شود. اینکه مفاد قاعده الزام حکم واقعی ثانوی است یا اباحه را باید در مستندات قاعده که از مهمترین این ادله روایات هستند که "ألزموهم بما ألزموا به أنفسهم" از آن دسته روایات است، جستجو کرد. علم به اینکه مفاد و محتوای این قاعده چه چیزی است برای شخص مستبصر دارای اهمیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha