سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ برگزاری مسابقات قرآن بسیج در شهرستان ماکو

حوزه/ راه های توسعه فرهنگ و معارف قرآن کریم در سطح جامعه از مواردی بود که در گفتگوی حوزه با راه یافتگان بخش نهایی مسابقات قرآن کریم اوقاف بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شرکت کنندگان بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم، در قم از دو روز دیگر به رقابت می پردازند. در ذیل با بخشی از شرکت کنندگان بخش نهایی مسابقات به گفتگو نشسته ایم:

علیرضا جاوید یکی از برگزیدگان و مسابقات ملی قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم است که مرحله نهایی آن در قم برگزار می شود.

وی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: بنده سال ۱۳۵۹ در تبریز و در خانواده ای متوسط و سنتی به دنیا آمده ام.

وی افزود: دوران تحصیلات مدرسه ای را در تبریز گذرانده ام. زیباترین و پرخاطره ترین دوره تحصیلی ام دوران دبیرستان (دوره دوم) بوده که در دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز سپری شد. برخی از اساتید فرهیخته آن دبیرستان تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت اجتماعی و دینی بنده داشته اند و بنای علاقه مندی من به دین و آیینم در همان دبیرستان و نیز مسجد و هیأت محله مان نهاده شد.

این فعال قرآنی بیان کرد: بعد از اخذ مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته ریاضی و فیزیک با توجه به علاقه ای که به خلبانی داشتم از طریق آزمون کنکور در رشته خلبانی دانشگاه شهید ستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شدم اما به دلیل مشکلاتی نتوانستم عملا وارد این رشته مورد علاقه اکثر پسرها شوم.

وی افزود: بنابراین در یکی از دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی در رشته مهندسی نرم افزار تحصیل کرده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.

جاوید بیان کرد: در همان ایام نوجوانی و دانشجویی یعنی اواخر دهه هفتاد، با دو شخصیت تاثیرگذار در جریان زندگی ام آشنا شدم. اولی پیرمردی با چهره نورانی بنام مرحوم استاد ابوالفضل غمگسار که در هیأت چهارده معصوم جوانان خیابان قدس تبریز سخنرانی می‌کرد و قرآن و احکام دینی آموزش می‌داد که بعدها به بنده پر و بال داده و تشویقم نمود تا زیر نظر ایشان آیات قرآن را مطالعه کرده و قبل از سخنرانی وی چند دقیقه ای به ترجمه آیات بپردازم که واقعا بنای علاقه مندی به معلمی را در من ایجاد کرد. و شخصیت دیگر، جوان فاضلی بنام آقای وهاب دانش‌پژوه، که فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بود.

وی افزود: وی در مسجد برای چند نفر معدود کلاس تخصصی انس با قرآن گذاشتند و پس از چند جلسه به من گفتند که تو استعداد خاصی در حیطه معارف قرآنی داری با تشخیص و ترغیب ایشان بنده در کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کردم.

وی اظهار کرد: حال نیز به لطف پروردگار متعال و راهنمایی این دو بزرگان، دبیر معارف اسلامی و مربی پرورشی آموزش و پرورش هستم و با انگیزه و علاقه خاصی در زمینه معارف اسلامی مخصوصا قرآنی در مدرسه، مسجد و هیأت فعالیت می‌کنم.

این فعال قرآنی اظهار کرد: با توجه به موضوع پایان نامه ارشد بنده که در حیطه ادعیه معصومین علیهم‌السلام بود و مطالعات اندکی که در این زمینه داشته ام، اعتقاد دارم ما شیعیان نیز که بهره مند از این گنجینه‌های عظیم معرفتی هستیم مانند سایرین که دستشان از این معارف کوتاه است، دچار غفلت و بی توجهی نسبت به ادعیه معصومین هستیم.

وی گفت: با اعتقاد راسخ و از روی مطالعه و تجربه می‌گویم اگر در مدارس، مساجد و هیئات مذهبی بتوانیم معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و مخصوصاً دعاها، مناجات و زیارتنامه های منقول از حضرات ائمه علیهم‌السلام را در جان و دل جوان‌ها و متن زندگی شخصی و اجتماعی وارد کنیم جامعه ما قطعاً به مدینه فاضله و بهشت واقعی تبدیل خواهد شد.

وی با تقدیر از سازمان اوقاف نسبت به برگزاری مسابقات ملی قرآن کریم بیان کرد: خوشبختانه این مسابقات با برنامه ریزی مناسب و با درایت خاصی برگزار می شود. با توجه به تجربیات گرانبهایی که از برگزاری این رقابت ها به دست آمده شاهد برگزاری هرچه بهتر این مسابقات هستیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه یکی از فعالیت های موثر امسال، اضافه کردن رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بود. زیرا و از طریق برگزاری این مسابقات، زمینه آشنایی و ای بسا تحول در عموم مردم، و همچنین بستر عمیقتر شدن افرادی که از قبل در این وادی ها بوده اند را فراهم نموده اند.

وی گفت: بنده نیز که امسال در رشته صحیفه سجادیه شرکت کردم و توفیق یافتم تا مروری نسبتاً عمیقتر نسبت به گذشته به این زبور آل محمّد (ص) داشته باشم و از چشمه گوارای آن لبی تر کنم، خواسته ای که از مسئولین اداره امور قرآنی اوقاف دارم این است که از سال آینده، تبلیغات و آگهی دهی مسابقات را بسیار بیشتر از گذشته انجام دهند تا جمع زیادی از مردم عزیز کشورمان مطلع گشته و در این مسابقات شرکت کنند.

ابراهیم مسجدی یکی از شرکت کنندگان در بخش نهایی مسابقات قرآن کریم (بخش معارفی) در قم است که در گفت وگو با حوزه گفت: بنده ابراهیم مسجدی از شهرستان داراب استان فارس ۳۹ ساله متولد داراب در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی به دنیا آمدم.

وی افزود: با عنایت الهی لیسانس مهندسی نرم‌افزار فوق لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک و هم اکنون دانشجوی دکترای کامپیوتر گرایش نرم افزار هستم.

وی گفت: با عنایت الهی از زمان تحصیل دوران ابتدایی در مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت داشته و با توفیق الهی حایز رتبه های اول دوم مسابقات در سطح استان فارس در دوران تحصیلات راهنمایی و دبیرستان گردیدم.

این فعال قرآنی اظهار کرد: در مرحله اول فضای مناسب و مذهبی خانواده و در مرحله بعد دوستان مومن و متدین زمان تحصیل راهنمایی و دبیرستان در این زمینه موثر بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که محیط منزل چگونه می تواند به رشد استعدادهای قرآنی کمک کند یادآورشد: والدین می توانند با ارایه جلوه های دوست داشتنی از فضای مذهبی همچون مساجد و هیات مذهبی در نهادینه ساختن روح تعبد و بندگی در کودکان موثر باشند

امروزه توجه کمتری به این منابع ارزشمند از سوی عموم جامعه مشاهده می شود که به نظر بنده بی اطلاعی عموم از زیبایی های فراوان این منابع دلیل این مطلب می باشد که تلاش و کوشش بیشتر سازمان های تاثیرگذار مانند صدا و سیما را می طلبد.

وی گفت: متاسفانه در دانشگاه و حوزه به این منابع به عنوان متون درسی و نه به عنوان یک نقشه راه و کیمیا ی سعادت نگریسته می شود.

وی افزود: معارف بی نظیر این کتب دینی دوای درد های جامعه ما در تمام دوران هاست

وی در پایام در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر مسابقات قرآن کریم دارید گفت: برگزاری مجازی این دوره از مسابقات از بهترین نقاط قوت این دوره از مسابقات است که لازم است از دست اندرکاران این امر کمال تشکر را داشته باشم.

مهدی پری زاد یکی از برگزیدگان و شرکت کنندگان در بخش نهایی مسابقات قرآن کریم است که میزبانی آن در بخش معارفی به قم واگذار شده است.

وی در گفتگو با حوزه، گفت: بنده متولد سال ۱۳۶۱ در شهرستان کرمانشاه هستم و حافظ کل قرآن کریم می باشم.

وی افزود: در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه شیراز رشته ی مهندسی کامپیوتر قبول شدم. تحصیلات خودم را تا مقطع کارشناسی ارشد همین رشته ادامه دادم. دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم (معادل لیسانس الهیات) می باشم و به لطف الهی مدرک داوری وقف و ابتدا از سازمان دارالقرآن کریم و همچنین از سازمان اوقاف را دارم. توفیق انس با قرآن و آشنایی با ادعیه ی صحیفه ی سجادیه را که به فرموده ی امام خمینی (ره) قرآن صاعد می باشد، دارم.

این حافظ قرآن بیان کرد: بحمدالله به لطف دعای پدر و مادر و مومنین مسجد محله ی الهیه در کرمانشاه و همچنین تاییدات و پشتیبانی های بی شائبه و همیشگی همسرم توفیق حضور در این عرصه را بصورت مداوم(شرکت در مسابقات و برگزاری کلاسها و جلسات تفسیر و حفظ و بیان معارف دینی) داشته ام.

پری زاد بیان کرد: مردم به مثابه ی فرموده ی امام علی بن موسی الرضا(علیه آلاف و التحیه و الثناء) "لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا"، هر زمان معارف دین به خوبی مطرح شده و در عمل اساتید قرآنی و دینی نمود داشته، علاقمندی خودشان را به قرآن، نهج البلاغه و صحیفه ی سجادیه نشان داده اند.

وی گفت: مسابقات قرآن و معارف اسلامی و در واقع قهرمان پروری در این عرصه نماد اهمیت مردم به مباحث دینی بوده و افزایش و کاهش مشارکت در مسابقات در سالیان مختلف تاییدی بر این امر هست. هر موقع خیرین و دولت در این زمینه پشتیبانی کرده اند مسابقات شور و شوق بیشتری داشته است.

وی در خصوص راه های پیشرفت و بهبود کیفیت مسابقات قرآن کریم نیز بیان کرد: یکی از پیشنهادات مهم برای افزایش شور و شوق مسابقات، افزایش تعداد افراد جهت تشویق در هر مرحله، برگزاری جلسات تخصصی تلاوت و حفظ قرآن، ایجاد کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن در مساجد و برگزاری مسابقات در سطح مساجد محلات مختلف علی الخصوص در شهرستانها از موقوفات قرآنی هست و همچنین حمایت از جلسات خانگی قرآن و معارف دین. که بحمدالله در زمانهایی این امر مورد توجه قرار گرفته و نتایج آن کاملا مشخص گردیده است.

هادی اسماعیل زاده از برگزیدگان و شرکت کنندگان در دوره نهایی مسابقات قرآن کریم در بخش معارفی است.

وی در گفتگو با ایسنا گفت: بنده هادی اسماعیل زاده ۲۹ ساله و دبیر معارف و از شهرستان شیروان خراسان شمالی هستم.

وی با ذکر این مطلب که هم اکنون دانشجوی دکتری رشته فقه و حقوق هستم، افزود: بنده دارای لیسانس حافظان قرآن و لیسانس علوم قرآنی. وی بیش از ۳۰ مقاله در رابطه با قرآن دارم.

این فعال قرآنی بیان کرد: آشنایی بنده با یک حکمت از نهج البلاغه شروع شد و همین باعث شد که بنده کل نهج‌البلاغه و کل صحیفه سجادیه رو حفظ کنم و هم اکنون بلطف الهی حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هستم.

وی در پاسخ به این سوال که فضای خانه و محیط پیرامونی چه تاثیراتی بر افزایش روحیه معارف جویی انسان دارد گفت: خوشبختانه در خصوص بنده هر دو تاثیر بسزایی داشتند هم دوستان عزیزم از جمله استاد رحمتی و هم چنین جو خانوادگی و مخصوصاً پدر و مادر و خانوم عزیزم.

وی با ذکر این مطلب که متاسفانه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در بین مردم مهجور مانده اند گفت: لت اصلی مهجوریت این دو کتاب به نظر من مهجوریت قرآن است و اگر انسان به قرآن توجه کند و قرآن را از متون خطی وارد زندگی کند خود باعث رواج دو کتاب نهج البلاغه و صحیفه میگردد.

این فعال قرآنی یادآورشد: کمتر توجه میشود و بیشتر به علوم ادبی اختصاص دارد و به نظر من باید این امر از مدارس وآموزش و پرورش شروع شود. و درسی تحت عنوان آشنایی با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برا دانش آموزان متوسطه قرارداده شود.

وی گفت: این مسابقات باعث حرکت جامعه به سمت رشد و اعتلای جهانی و آمادگی لازم جهت پذیرایی از حضرت ولی عصر را فراهم میکند.

وی در پایان درخواست کرد که طوری که مسابقات حفظ و قرائت برگزار میشود برگزار شود. و به نظر من بهتر است حفظ کل نهج‌البلاغه و حفظ کل صحیفه هم به مسابقات اضافه گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha