سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
گرامیداشت صدوسومین سال تولد شهید مطهری

حوزه/ حجت الاسلام سعید سعدی گفت: شهید مطهری انقلابی بود که اسلحه دستش تفکر و اندیشه بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم گرامیداشت صدوسومین سال تولد شهید مطهری که در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد. در ابتدای مراسم عبدالجبار کاکایی، شاعر در سخنانی کوتاه گفت: اندیشه جوانان نسل من با تفکرات شریعتی و مطهری شکل گرفت. اشعار آئینی من نیز بر مبنای تفکرات شهید مطهری سروده شده است.

در ادامه، حجت‌الاسلام سعید سعدی، رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: جامعه‌ای ممکن است به لحاظ تعداد آدمها کوچک باشد اما به واسطه نخبگان سرشناسش ماندگار و سرشناس شود اما جامعه‌ای نیز وجود دارد که تعداد آدم‌هایش بسیار است ولی نخبه کم دارد، این جامعه ماندگار نخواهد شد. نخبگان به هر جامعه‌ای هویت می‌بخشند. در جامعه ما فارغ از همه کشمکش‌های سیاسی، مطهری یکی از چهره‌های شاخص است که مورد توجه خاص و عام مردم است. استاد مطهری کتاب‌هایی نوشت که به یک طبقه خاص تعلق ندارد. برای همین گاهی کتاب درباره کودکان می‌نویسد و گاهی دیگر پیرامون فلسفه قلمش را می‌چرخاند.

وی بیان کرد: شهید مطهری نسبت به جامعه خود غافل نبود، برای همین انقلابی بود، البته انقلابی که به اسلحه و گلوله متکی نیست بلکه به اندیشه تکیه دارد. جالب است بدانید وقتی شهید مطهری به ریاست شورای عالی انقلاب منصوب شد، هیچ کس با وی مخالفت نکرد چون همه با هر سلیقه سیاسی به علم و دانش شهید مطهری معترف بودند

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: شهید مطهری هیچگاه از نقد فراری نبود گاهی خود، خود را نقد می‌کرد. شهید مطهری عاشق جلسات درس امام بود و این نکته را همیشه بیان می‌کرد. این شهید همچنین آزادی معنوی را تعریف کرد؛ آن آزادی که منتج به رشد اندیشه می‌شود.

در ادامه علی مطهری فرزند استاد شهید در سخنانی بیان کرد: این رسم خوبی است که در ۱۳ بهمن سالروز میلاد شهید مطهری گرامی داشته می‌شود. این رویداد از ۱۰۰ سال تولد ایشان آغاز شد. دلیل اهمیت چنین برنامه‌هایی این است هر اندازه از شهید مطهری یاد شود، اندیشه و راه ایشان یادآوری خواهد شد. مطهری کمک می‌کند اندیشه انقلاب به درستی درک شود و به واسطه آن بتوانیم بهتر ادامه مسیر دهیم. در همین راستا امام تعمداً تأکید داشت یاد و نام شهید مطهری زنده باقی بماند چون می‌دانستند این امر موجب اشاعه اندیشه‌های شهید خواهد شد.

فرزند شهید مطهری افزود: متأسفانه امروزه آن گونه که باید یاد و خاطره شهید مطهری گرامی داشته نمی‌شود به ویژه در ۱۰ سال اخیر چنین رفتاری را از صدا و سیما شاهد هستیم. گاهی اوقات وقتی با برخی از مدیران سیما حرف می‌زنیم، متوجه می‌شویم چیزی از استاد شهید نمی‌دانند و تازه باید برای آن‌ها مشخص کنیم مطهری چه کسی است.

وی در خاتمه سخنانش اعلام کرد: رهبری نیز همیشه از شهید مطهری به نیکی یاد کرده‌اند، برای مثال این جمله ایشان که من خود را شاگرد شهید مطهری می‌دانم، گواه بارز این ادعا است.

در بخش دیگری از این مراسم از خانواده حجت‌الاسلام و المسلمین زنده یاد محمود دعایی تجلیل شد.

در انتهای این مراسم از دو کتاب «رابطه زن و مرد در اسلام» و «حق عقل در اجتهاد» رونمایی به عمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha