پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سیدان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به شخصیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، گفت:‌ آنچه از این آیین باقی مانده به‌دلیل حضور افرادی است که بعد از غیبت وجود مقدس امام عصر(عج)، همت به نشر و تعصب بر حفاظت این آیین داشته‌اند که یکی از این شخصیت‌ها آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان در آیین نکوداشت آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی(ره) که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، شخصیت این عالم ربانی را دفاع‌کننده‌ای کم‌نظیر از مسائل دینی و شخصی با تعصب شدید در دفاع از مکتب اهل‌بیت(ع) به‌وسیله بیان و بنان و عمل، عنوان کرد.

وی افزود: بقای مکتب اهل‌بیت(ع) در عرصه مسائل اعتقادی، اخلاقی، عملی، اجتماعی، فردی و همه شئون انسانی، وابسته به شخصیت‌هایی است که آگاه به مکتب، عامل به آن و مروج معارف بوده و به‌خصوص همت و تعصب در جهت دفاع از شبهات وارد شده به آن را دارند.

آیت‌الله سیدان تصریح کرد: آنچه از این آیین باقی مانده به‌دلیل حضور افرادی است که بعد از غیبت وجود مقدس امام عصر(عج)، علم و آگاهی، عمل و تقوا داشته و همت به نشر و تعصب بر حفاظت این آیین داشته‌اند که یکی از این شخصیت‌ها حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی بودند که اگر نگوییم بی‌نظیر، حتما کم‌نظیر بودند.

وی بیان کرد: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی مراقب آنچه در داخل و خارج کشور و اجتماعات کوچک و بزرگ، از انحرافات مختلف و ترویج‌های نامناسب اتفاق می‌افتاد، بودند و برای مقابله، به‌جد همت داشتند و آنچه احساس تکلیف می‌کردند انجام می‌دادند و در این مسیر از هیچ چیز ترسی نداشتند، پیام می‌دادند، می‌نوشتند و به‌صورت‌های مختلف اقدام می‌کردند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ایشان از قم و فاصله دور با مشهد تماس گرفته و شخصا صحبت می‌کردند که در فلان مرکز چنین مطلب انحرافی گفته شده و باید مقابله شود، ابراز کرد: در حدود ۸۰ کتاب از ایشان در اختیار داریم که در مسائل توحید، نبوت، امامت، ولایت، احکام و بقیه مسائل دینی در عین حال ناظر به مسائل کنونی جامعه، بحث کرده‌اند؛ نسبت به مسائل کشور نیز هیچ کوتاهی نداشتند و در محافلی که لازم بود حضور داشته باشند، شرکت کردند.

آیت‌الله سیدان اظهار کرد: ایشان یکی از مصادیق این حدیث شریف هستند که حضرت صادق(ع) فرمودند: در روز قیامت خداوند عزوجل مردم را جمع کرده و میزان‌ها را وضع می‌کند، خون شهدا با قلم علما سنجیده می‌شود و قلم علما سنگین‌تر خواهد بود؛ آن‌هم شهیدی که وقتی روی زمین قرار می‌گیرد خداوند به وجود او بر همه فرشتگان افتخار می‌کند و روایات زیادی در فضیلت آن داریم.

وی تأکید کرد: ایشان همچنین مصداق این حدیث بودند که معصوم درباره کسانی که حالت تعصب بر دین دارند، فرموده‌اند: اگر بعد از غیبت حجت خدا، علمایی نبودند که مردم را از شبکه‌های ابلیس و دام‌های ناصبی‌ها نجات دهند و سکان سفینه را در دست گیرند، همه جامعه از دین برمی‌گشتند و حق به کسی نمی‌رسید؛ این‌ها برترین مردم هستند.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: معنویت و اخلاص بسیار بی‌نظیری در ایشان بود و از هر نوع من‌بودن و اظهار شخصیت کار خود را انجام می‌دادند که می‌توان گفت از مصادیق این جمله امیر مؤمنان هستند که مردم در جریان گذران دنیا دو دسته هستند، شخصی که خود را به پول و قدرت و هوای نفسانی می‌فروشد و اسیر می‌شود و شخصی که خود را خریده و آزاد کرده است و قید همه چیز جز رضایت خداوند متعال را می‌زند.

آیت‌الله سیدان در پایان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را مصداق این حدیث از حضرت جواد(ع) دانست که می‌فرمایند: کسی که هوای نفس خود را اطاعت می‌کند مهم‌ترین دشمن خود را به آرزوی خود رسانده است، و گفت: ایشان دست طلبه سیاه‌پوستی که در منطقه خود برای حفظ تشیع نقش داشت را بوسیدند تا او را تشویق کرده باشند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضى IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    سلام عالى اى كاش اين گونه صحبت ها وسخنرانى هاى سودمند، بازتاب وسيع ترى در فضاى رسانه اى پيدا ميكرد.