یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رضایی اصفهانی

حوزه/ رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی گفت: استفاده از قواعد تفسیری به‌ویژه قاعده جری و تأثیرپذیری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی از ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی‌ العالمیه در سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، به ارائه نظریه «دانش‌های قرآن‌بنیان از دیدگاه مقام معظم رهبری» پرداخت و بیان کرد: شخصیت قرآنی و شخصیت فقهی مقام معظم رهبری تحت‌الشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفته است، در حالی که رکن رکین نظام جمهوری اسلامی هستند و باید نسبت به دیدگاه‌های قرآنی ایشان اهتمام ویژه داشت.

وی با اشاره به اینکه توجه به نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن از منظر مقام معظم رهبری» از نیازهای امروز جامعه ما به‌شمار می‌رود، افزود: استفاده از قواعد تفسیری به‌ویژه قاعده جری و تأثیرپذیری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی از ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی‌اصفهانی با اشاره به عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم»، اظهار کرد: یکی از این عناصر آن است که علوم انسانی فعلی ترجمه غرب است و براساس مبانی اومانیستی و سکولاریستی مانند جدایی دین از سیاست شکل گرفته است و مقام معظم رهبری در این نظریه به‌ روشنی از این مسئله سخن گفته‌اند.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به اینکه عبارت «هدی للناس» در سوره بقره به عام بودن هدایت قرآن اطلاق دارد، ادامه داد: از دیگر عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم» می‌توان به این موضوع که هدایت قرآن عام است و شامل همه علوم می‌شود و در مبانی و اهداف علوم انسانی اثر دارد، اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی‌اصفهانی بیان کرد: علوم انسانی باید براساس قرآن بازسازی ‌شود، زیرا قرآن خطاناپذیر است؛ در نتیجه تغییر علوم انسانی که همان تغییر مبانی، اهداف و اصول علوم است باید براساس قرآن انجام شود و در چنین شرایطی است که علوم انسانی جدید متولد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت علمی قرآن بر علوم انسانی پایه و مبنای نظریه ابتناء است، افزود: روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تحول در علوم و اسلامی‌سازی آن مانند تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای وجود دارد که از مبانی نظریه ابتناء به‌شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی‌اصفهانی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر می‌طلبد، بیان کرد: تحول علوم انسانی و بازسازی آن براساس قرآن کریم وظیفه یک ارگان یا نهاد مشخص نیست و در کوتاه مدت به وقوع‌ نمی‌پیوندد و نیازمند چندین دهه تلاش و استمرار اندیشمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران دینی، قرآنی و متولیان مربوطه در این مسیر است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha