پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1076473
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کوشک

حوزه/ نشست مبانی دینی خانواده تمدن ساز در مدرسه علمیه خواهران انجیبیه کوشک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست «مبانی دینی خانواده تمدن ساز» در جمع طلاب مدارس خمینی شهر و کوشک با بیان تعریفی از تمدن، آن را به درختی تشبیه کرد که ابتدا فقط یک دانه است زیر خاک، بعد رشد می‌کند و یک درخت تناوری می‌شود، ثمرات و ریشه در اعماق زمین دارد و به این سادگی خشک نمی‌شود.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه تمدن چهار زاویه و بُعد دارد این ابعاد را شامل بعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عنوان کرد.

وی در توضیح بُعد اقتصادی گفت: پدر و مادر کار می‌کنند تا معیشت را فراهم کنند، ولی اقتصاد را باید با رویکرد تمدنی دید تا تنومند شد. حکم فقهی در این مورد این است که اگر کسی بتواند خودش کاری راه بیندازد و کاری را انجام دهد ولی برود کارمند دیگری بشود مکروه است و با توجه به حکم فقهیه خانواده باید کاری کند تا ده نسل بعد را کمک کند.

قطبی گفت: می‌توان با مدیریت اقتصادی، شغل، تربیت اقتصادی فرزند(کودک) جریان‌ساز تمدنی شد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ادامه بیان کرد: فرهنگ دو لایه دارد، زیرین(باور) و بیرون(فقه). تمدن‌ساز بودن کار کردن در امتداد باورها و باور داشتن به دین است که باور زیربنا است.

وی در ادامه به بعد اجتماعی تمدن پرداخت و گفت: در بعد اجتماعی، خانواده را حلقه‌ی اتصال فرد، جامعه و کانون اجتماعی زیستی انسان‌ها معرفی کردند؛ لذا در خانواده، کودک را باید به گونه‌ای تربیت کرد که علاوه بر این که حقش را می‌گیرد مسئولیت جامعه را هم بپذیرد. همچنین ایشان به این نکته مهم اشاره داشتند که خانواده باید در بعد سیاسی نیز تمدن‌ساز باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha