جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/حضور آیت‌الله مهدوی در دوره پودمانی تعالی اساتید حوزه های علمیه

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر می خواهیم دعا مستجاب شود باید خالص باشد و خلوص به این معنا است که انسان زمانی که خدا را صدا می زند، تنها از زبان نباشد، بلکه از باطن نیز خدا را صدا بزند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی ظهر امروز در مسجد جامع اصفهان با اشاره به شرایط استجابت دعا اظهار داشت: یکی از شرایط استجابت دعا، خلوص در دعا است ، لذا اگر می خواهیم دعا مستجاب شود باید خالص باشد و خلوص به این معنا است که انسان زمانی که خدا را صدا می زند تنها از زبان نباشد ، بلکه از باطن نیز خدا را صدا بزند.

وی افزود: هیچ موجودی وجود ندارد که از خداوند کمک نگیرد و همه چیز در مقابل خداوند خاضع است، هم چنان که در آیه ۱۱۰ سوره مبارک کهف می فرماید: " فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا"، هر کس امید دارد خدا را با چشم دل ببیند، راه آن این است که عمل صالح انجام دهد و عمل صالح همان عمل خالص است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره، اجابت دعا را منوط به شرایطی عنوان کرد و گفت: خداوند می فرماید " أُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ" من دعوت کسی را که دعا می کند اجابت می کنم، یعنی در این زمان اجابت می کنم و در زمان دیگر اجابت نمی کنم، این به آن معنا است که زمان در اینجا شرط است.

استاد حوزه، ریا و پرتی حواس هنگام دعا را از موانع استجابت دعا بیان کرد و افزود: روایت در اصول کافی است که امام صادق(ع) می فرماید " إنَّ العَبدَ إذا دَعا لَم یَزَلِ اللّه ُ تَبارَکَ وَ تَعالی فی حاجَتِهِ ما لَم یَسْتَعجِلْ، هرگاه بنده دعا کند ، خداوند تبارک و تعالی پیوسته در فکر حاجت اوست، به شرط آن که بنده شتاب به خرج ندهد ".

وی خاطر نشان کرد: انسان دعا می کند و خداوند دائما در فکر اجابت حاجت بنده است، به شرط این که فرد عجله نمایند یعنی دعا اگر اکنون مستجاب نشود معلق است تا اجابت آن صورت پذیرد و در یک جا فرود می آید ، لذا خدای متعال در فکر اجابت دعای بنده خود است.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: ممکن است اجابت دعا مدتی به طول بیانجامد، اما در انتها اجابت می شود و دعا اثر می کند، بنابراین دیر و زود شدن استجابت دعا به مصلحت است و خدای متعال به طور دقیق مصلحت بنده را می بیند و حکیم است.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: در حدیثی آمده است که " قدرت خداوند غلبه بر حکمت حضرتش ندارد" یعنی خداوند قدرت دارد، اما آنچه که عملی می شود حکمت پروردگار است.

وی خاطر نشان کرد: تأخیر در استجابت دعا به مصلحت ما می باشد و خیر انسان در آن است و می خواهند با این کار تقرب بیشتری پیدا کنیم، بنابراین نباید ارتباط خود را قطع کنیم و از طرف دیگر نیز مراقب خلوص خود باشیم و زمانی که دعا می کنیم مطمئن باشیم به طور حتم مستجاب می شود.

کارشناس مذهبی در ادامه با تأکید بر تاثیر پذیرش ولایت و اهمیت آن بر دیگر فرائض و واجبات دین تصریح کرد: همه چیز ما ولی خدا و حجت الهی است و امام باقر(ع) در روایتی فرمودند ولایت فوق نماز، فوق روزه و فوق حج و زکات است، زیرا کلید آن عبادات، ولایت می باشد، یعنی والی است که افراد را به عبادات راهنمایی می کند، لذا اصل ولایت امام زمان(عج) است.

وی ضمن معرفی کتاب "ولایت کلیه" تالیف آیت اله میرجهانی، این کتاب را حاوی بیش از هزار مطلب درباره ولایت عنوان کرد و ادامه داد: حضرت مهدی(عج) واسطه غیب و شهود می‌باشند و امام ما هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha