شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1080379
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
مرقد المولى أمير المؤمنين(ع) يشهد إحياء ليلة جرحه الأليم وليلة القدر بروايتها الأولى

حوزه/ "فروغ ولایت" نوشته آیت الله العظمی جعفر سبحانی است که به شرح مراحل مختلف زندگی امیرالمؤمنین (ع) و نقش ایشان در هر کدام از این مراحل می پردازد که این اثر ارزشمند به همت انتشارات مؤسسه امام صادق(ع) به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب شامل یک پیشگفتار و ۶ بخش همراه با فهرست ها می باشد و در آن نویسنده به مواردی همچون نقش شخصیت های بزرگ تاریخی در حیات و سعادت جوامع بشری و به ویژه نقش پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) در شکل گیری جامعه اسلامی و حسرت از کنار گذاشتن امام علی (ع) پس از رحلت نبی اکرم(ص) و نیز تقسیم دوران های زندگی حضرت علی (ع) می پردازد که این دوران ها عبارتند از:

۱ ـ از ولادت تا بعثت

۲ ـ از بعثت تا هجرت

۳ ـ از هجرت تا رحلت پیامبر

۴ ـ از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا خلافت امیرالمؤمنین(ع)

۵ ـ از خلافت تا شهادت

نویسنده در بخش اول این اثر که مربوط به زندگانی مولی الموحدین(ع) قبل از بعثت پیامبر اعظم(ص) است ابتدا مقایسه ای بین حضرت علی (ع) و حضرت مسیح(ع) می نماید که عده ای او را تا مرتبه الوهیت بالا بردند و عده ای در مقابل او را دروغ گو و متهم به شنیع ترین تهمت ها دانسته اند. مؤلف در تایید گفتار خود تمسک می کند به روایتی از پیامبر اکرم (ع) که خطاب به امام علی (ع) فرمودند: «دو گروه در راه تو هلاک می شوند: گروهی که درباره تو غلو کنند و گروهی که با تو دشمنی ورزند». و اشاره ای نیز به شباهت ولادت آن دو، یکی در سرزمین مقدس بیت اللحم و دیگری درکعبه دارد و در قسمت دیگر این بخش به سه عنصر مهم در شکل گیری شخصیت امیرالمؤمنین(ع) یعنی وراثت، آموزش و پرورش و نیز محیط زندگی می پردازد.

در مورد عامل وراثت اشاره به سجایای اخلاقی پدر گرامی و اجداد آن حضرت از قبیل سماحت و بخشش، عطوفت و مهر، جانبازی و فداکاری در راه آئین توحید و اشاره ای به ایمان جناب ابوطالب و پاکدامنی و ایمان فاطمه بنت اسد مادر گرامی ایشان می نماید.

در توضیح دو عامل دیگر اشاره به تربیت پیامبر (ص) از دوران شیرخوارگی و کودکی و نوجوانی حضرت علی (ع) و زندگی حضرت علی(ع) در خانه رسول الله(ص) دارد. در بیان تاثیر این تربیت کلام خود حضرت را نقل می کند که فرمود «من در همان دوران کودکی به هنگامی که که در حرا کنار پیامبر بودم نور وحی رسالت را که به سوی پیامبر سرازیر بود می دیدم و بوی پاک نبوت را از او استشمام می کردم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha