یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان

امام جمعه اصفهان با یادآوری توصیه بزرگان برای دعا و صدقه برای امام زمان (عج) و توسل به آن حضرت در شب‌های قدر گفت: ماه مبارک رمضان ماه توبه و اِنابه است که قلب آن شب‌های عزیز قدر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت شب های پیش روی قدر و با تسلیت شهادت مظلوم عالم امیرالمومنین(ع)، اظهار کرد: شب قدر از شب های مهم سال بوده که تعیین مصداق دقیق شب قدر بین همه علمای شیعه وسنی اختلاف است.

وی بیان کرد: برخی از علما شب اول و بعضی شب آخر ماه مبارک رمضان را شب قدر دانسته و البته تواتر علما برای شب قدر بین شب بیست و یکم و بیست وسوم مطرح است.

نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان تصریح کرد: علمای شیعه، شب قدر را بین شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان مطرح کرده که در این میان شب۲۳ ماه مبارک رمضان به دلیل وجود نشانه ها و روایت هایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. به عنوان نمونه در روایت آمده است که حضرت زهرا(س) در روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان مانع خوابیدن بچه ها می شدند و فرزندان را در شب ۲۳ رمضان تا سحرگاه بیدار نگه می داشتند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم صراحتا بیان شده است که شب قدر ارزشی والاتر از هزار ماه دارد به این معنی که هر عبادتی که در شب قدر صورت می گیرد از هزار ماه که آن عمل صالح در آن صورت گیرد بالاتر است، البته اگر هزار ماه را در سوره قدر به معنای کثرت معنا کنیم، مفهوم ارزشی بسیار بسیار زیاد خواهد داشت.

وی افزود: شب قدر به گواه آیات قرآن کریم منزلتی دارد که هیچ کس ارزش آن را دریافت نمی کند، همچنین از دیگر دلایل عظمت شب قدر، نزول دفعی قرآن کریم به قلب رسول الله است.

آیت الله طباطبایی نژاد در توصیف عظمت شب قدر به رواتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید«رَأْسُ السَّنَـةِ لَیْلَةُ الْقَـدْرِ یُکْتَبُ فیها ما یَکُونُ مِنَ السَّنَةِ اِلَی السَّنَةِ» آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می شود، لذا مومنین نسبت به تعیین و تنظیم یکساله سرنوشت خود حساس باشند و از هر عمل صالحی دراین شب ها غفلت نورزند.

وی اظهار کرد: شب قدر شبی است که در آن شب تمام ملائک نازل می‌شوند و تقدیرات رقم می خورد، علما و بزرگان توصیه می کنند که این شبها را بیدار بمانید و از آن غافل نشوید و از خدا بخواهید آنچه به خوبان عالم می دهد و مقدر می کند برای ما هم مقدر کند.

امام جمعه اصفهان با یادآوری توصیه بزرگان برای دعا و صدقه برای امام زمان (عج) و توسل به آن حضرت در شب‌های قدر گفت: ماه مبارک رمضان ماه توبه و اِنابه است که قلب آن شب‌های عزیز قدر است.

وی شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) در شب بیست و یکم ماه رمضان را از دلایل عظمت این شب دانست و گفت: در این شب مصیبت عظیمی برای بشریت حاصل شد و در این زمان ملکی در آسمان ندا بلند کرد که «به خدا که ارکان هدایت بهم ریخت».

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: توصیه های امیرالمومنین(ع) برای رعایت حال قاتل اسیر شده خود به امام حسن(ع) برای همه بشریت درس و عبرت است و اوج انسانیت و مظلومیت آن امام همام را می رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha