یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جواد محدثی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محدثی گفت: من از شاگردان مرحوم آیت الله مصباح یزدی بوده ام و حقیقتاً باید بگویم که فکر کردن را از ایشان آموختیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی مدرس و نویسنده مطرح کشورمان طی سخنانی در گعده بانوان نویسنده که به همت مجموعه"فکرت" در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به این که از دوره نوجوانی علاقه بسیاری به انشاء و نوشتن داشته است، ابراز داشت: بنده پس از اتمام کلاس ششم، دروس حوزوی خود را تا مقطع درس خارج در مدرسه علمیه حقانی گذراندم و توفیق الهی با ما یار بود که در دوران مدیریت شهیدان قدوسی و بهشتی در این مدرسه بتوانیم در برنامه های متنوع، منظم و کاربردی آن شرکت کرده و بهره ها ببریم.

وی افزود: در مدرسه حقانی از محضر اساتید بزرگ و دوست داشتنی بهره مند شدیم و یکی از کلاس های درسی در دوران طلبگی ما، درس انشا بود و این در حالی است که معمولاً بین طلاب در آن مقطع، کلاس نویسندگی رسم نبود، اما در کلاس انشاء ما موضوعات هفتگی گفته می شد و به اقتضای فرصت انشاهای نوشته شده در کلاس خوانده می شد.

وی همچنین گفت: این مسئله باعث شد که با وادی نوشتن و مقاله و یادداشت نویسی از همان سنین ۱۴، ۱۵ سالگی آشنا شوم و خدا رو شکر جزو شاگردان همیشه نویس کلاس بودم و حال آن که همان موقع هم برخی از نوشتن فرار می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی با بیان این که از رموز موفقیت در عرصه نوشتن، استمرار در این مساله است، بیان داشت: دور هم بودن و نقد و بررسی مقاله و نوشته در رشد قلمی انسان چه از نظر تکنیکی و چه محتوایی کمک شایان توجهی می کند.

وی یادآور شد: بنده از اول انقلاب با نشریات بسیاری همکاری داشته ام که شاید بالغ بر پنجاه نشریه باشد و مجموع مقالاتم تا به امروز بیش از ۳ هزار مقاله بوده با این توضیح که برخی یادداشت کوتاه بوده و برخی دیگر در زمره مقالات تفصیلی به شمار می رفته اند و با این وجود هنوز هم مشغول نوشتن هستم.

این نویسنده شناخته شده در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: اندوخته ها و مفاهیم فقط از طریق مطالعه و یا شنیدن از دیگران میسر نمی شود بلکه با فکرکردن حاصل می شود و در این زمینه باید بگویم که ما فکر کردن را از دو شخصیت برجسته یعنی مرحوم آیت الله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله حائری شیرازی آموختیم.

وی افزود: این دو بزرگوار به شدت اهل فکر کردن بودند و از رهگذر فکر به آثار خواندنی رسیدند و تأکید داشتند که فکرکردن در نویسندگی بسیار راهگشاست. البته فکر کردن هم باید استمرار داشته باشد و توصیه من به شما این است موضوعی که انتخاب می کنید را با تفکر مورد توجه قرار دهید و به در این زمینه زمینه رشد و شکوفایی خود را فراهم کنید.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی بیان داشت: بنده به شخصه بارها مرحوم آیت الله مصباح را می دیدم که به تفکر می پرداختند و روی یک موضوع در زمینه فکر کردن تمرکز خاصی می‌نمودند که برای ما حقیقتاً درس آموز بود.

وی افزود: این که بتوان در قالب ها و فرم های مختلف قلم زد، ایده آل است اما باید روی توانایی شخصی تمرکز نمود و استعدادها را پیدا کرد و آن ها را بکار گرفت.

در ابتدای این جلسه نیز دکتر دانیال بصیر، سردبیر مجموعه رسانه ای"فکرت" به توضیحاتی در خصوص اهداف برگزاری گعده های نویسندگی در روزهای یکشنبه پرداخت و گفت: ما باید زمینه ای فراهم کنیم که نویسندگان و محققان و پژوهشگران جبهه فرهنگی و رسانه ای انقلاب اسلامی هر چه بیشتر و بهتر با یکدیگر هم افزایی و تعامل داشته و در راستای تحقق اهداف انقلاب و منویات مقام معظم رهبری، در این جبهه مجاهدت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Gamsid IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    17 1
    وضعیت امروز جامعه نتیجه این نوع تفکر هست بهتر نیست کمی تجدید نظر بفرمایید عقل از موهبات خدادادی است قهر و جمود حاصل کدام جریان التقاطی است البته میدانم خبر حوزه این جور نظرات را که انتقادی است درج نمیکنه ای کاش در حوزه هم کمی آزاد اندیشی بود بزن آقای خبرگزاری محترم حوزه بزن .
  • رضا قاسمی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    0 0
    مشکل الان جامعه ما این بحث ها نیست لطفاً مسایل اصلی رو دنبال کنید!!
    • ؟! IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      کدام مشکل بدون فکر کردن قابل حله؟! اگر قدری تامل داشتید نمی نوشتید.