یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا (س) ساری گفت: مسیر مطمئن برای رسیدن به معرفت دینی، اهل بیت(ع) که مفسّران قرآن، وارثان علوم انبیا و خازنان علم الهی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم عطیه خاتمی، مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا (سلام الله علیها) ساری روز یکشنبه در نشستی با عنوان "دکترین امامت از منظر امام رضا (علیه السلام )" در جمع طلاب این مرکز اظهار کرد: در ابتدا این سؤال مطرح می شود که از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام چه لزومی دارد اهل‌بیت(علیهم السلام) مرجعیت دینی و علمی مسلمانان قرار گیرند؟

وی ادامه داد: آشنایی با معارف اسلام برای مسلمانان یک ضرورت است که آن را در عصر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) از ایشان می آموختند اما پس از آن حضرت، مجرا و مسیر مطمئن برای رسیدن به معرفت دینی، اهل بیت(علیهم السلام) که مفسّران قرآن، وارثان علوم انبیا و خازنان علم الهی هستند.

خاتمی تصریح کرد: شیعه معتقد است که امامان(علیهم السلام) در تمام شئون بجز در مسئلۀ وحی با پیامبر(صلوات الله علیه و آله ) هم‌گام و هم‌سنگ هستند، بنابراین باید مثل ایشان از خطا، لغزش و گناه معصوم باشند، اما اهل‌سنت جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را یک مقام اجتماعی می‌دانند نه یک منصب الهی و شخص خلیفه از طریق انتخاب به این مقام نایل می‌شود، لذا به اعتقاد آنان مقام عصمت برای شخص خلیفه ضروری نیست.

وی خاطرنشان کرد: به گواهی عقل و به فرموده وحی در هر مسئله ای باید به کارشناسان و آگاهان آن مسئله مراجعه کرد؛ قرآن کریم می فرماید: «فاسئلوا اهلَ الذِّکر اِنْ کنتم لا تَعلمون» اگر نمی دانید، از دانایان و آگاهان بپرسید. علامه طباطبایی می نویسد آیه به یک اصل عمومی عقلایی اشاره دارد و آن این که جاهل به اهل خبره مراجعه می کند اما این که در امور دین اهل ذکر و آگاهی کیست در روایات بر "اهل بیت" تطبیق شده است.

خاتمی بیان کرد: دین فقط به رابطه فردی با خدا و آشنایی با احکام فردی اختصاص ندارد؛ مسائل اجتماعی و سیاسی و شئون رهبری و رهروی نیز در قلمرو دین قرار دارد، از این رو امت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) باید در خط سیاسی و عمل اجتماعی هم از این خاندان تبعیّت کنند؛ توصیه های فراوان شده که در مسائل دینی و اجتماعی، نه از اهل بیت(علیهم السلام) جلو بیفتد و نه از آنان عقب بماند، بلکه با آنان همراه شده و به همان نحو عمل کند.

وی افزود: انسان باید برای کارها، جهت گیری ها، حرف ها و عقاید «حجت» داشته باشد تا خداوند از او بپذیرد؛ حجت شناسی و عمل بر طبق حجت و برهان از وظایف یک مسلمان است؛ ما امامان و اهل بیت(علیهم السلام) را حجت از سوی خدا می شناسیم، به همین دلیل گفتار، کردار و فرمان آنان برای ما حجت و دلیل است.

خاتمی تأکید کرد: علوم اهل بیت(علیهم السلام)، نشأت گرفته از دانش بی پایان الهی و به اصطلاح معروف «علم لدنّی» است؛ علمی که نقص و خطایی در آن راه ندارد و چون آنان دانش آموخته علوم ربّانی اند، پس در کسب دانش صحیح هم باید شاگرد آنان بود.

وی در پایان افزود: در کشاکش حرف ها، دعوت ها، تبلیغ ها و تعلیم ها، گاهی کسانی گمراه می شوند یا دنباله رو گمراهان می گردند، برای این که حق را گم نکنیم و در مدار حرکت های ضلالت بار و داعیه های بی اساس و باطل قرار نگیریم، باید معیار و شاخص درستی داشته باشیم و به دست گیره محکمی چنگ بزنیم که امواج ما را به این سو و آن سو نبرد؛ اهل بیت(ع) همان معیار صحیح و ستون استوار و حبل المتین محکم و چراغ راهنما هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha