جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

استاد حوزه علمیه بناب گفت: امام رضا(ع) با مهندسی معکوس، نقشه های مأمون را نقش بر آب کردند و از همان شروع هجرت از مدینه تا خراسان به جهاد تبیین پرداختند.

حجت الاسلام هادی قربانی همایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از تبریز گفت: حرکت تاریخی امام رضا (ع) از منظر معرفیِ اصلِ اسلام به صورت عمومی و مسأله امامت و امام شناسی به صورت خاصّ در تاریخ شیعه و در میان ائمه اطهار (ع) نقطه عطف محسوب می شود و اگر جهاد تبیینِ حضرتِ در باب امام شناسی نبود، معرفت حقیقی نسبت به امام معصوم به کلی فراموش می‌شد.

وی ادامه داد: در دفاع از کیان دین روایتی از امام رضا (ع) داریم که فرموده‌اند: مَن یُخالِفُ الاسلامَ و اَرادَ اَن یَسألَ فلیَسأل غیر محتشمِِ. [هرکسی با دین مخالف باشد و بخواهد سوال کند، بدون ملاحظه سوال کند. زیرا وقتی منِ امام هستم برطرف کردن شبهه‌ها بر عهده من است.

استاد حوزه علمیه بناب تصریح کرد: در قدم دوم در باب امام شناسی، معرفت شیعه نسبت به امامت را بایستی به دو دوره ی قبل از امام رضا(ع) و بعد از امام رضا (ع) تقسیم کرد. هر امامی در دوره ی خود اصحابی داشتند اما در میان صحابه کمتر کسی به عصمت و علم لدنّیِ ائمه (ع) معرفت داشت اما بعد از امام رضا(ع) شیعه به معرفتی رسید که در طول قرون متمادی به هیچ پرچمی سر خم نکرده است و زیر هر پرچمی سینه نزده است و این مهم از برکات جهاد تبیین امام رضا(ع) می باشد.

وی ادامه داد: وقتی امام رضا(ع) به شهادت رسیدند، امام جواد (ع) ۹ ساله بودند و بزرگان شیعه برای مدیریت بحران دور هم جمع شدند؛ نقل شده است که بین یونس بن عبد الرحمان و فضل بن شاذان بحثی پیش می‌آید که یونس می‌گوید: یکی از علماء سرپرستی شیعه را برعهده بگیرد تا امام جواد (ع) به سن رشد برسنداما فضل بن شاذان مخالفت کرده و می‌گوید: امام جواد اگر به واقع امام باشند ۹ یا ۹۰ سال فرقی ندارد.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: به همین خاطر امام رضا(ع) در معرفی امام “علمِ امام معصوم ع” را جزء مهمترین شاخصِ امامت بیان می دارند. تاریخ سراغ ندارد از اینکه کسی از اهل بیت (ع) سؤالی پرسیده باشد و آنها جوابی نداشته باشند یا جوابشان مورد مخالفت قرار گرفته باشد. موافق و مخالف بر این مطلب اذعان کرده‌اند.

وی با اشاره به علم امام رضا(ع) و نقل قولی از امام علی (ع) عنوان کرد: امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند: سَلُونی قبلَ اَن تَفقِدُونی. از من بپرسید پیش از آنکه از میان شما بروم و بعد از امیرالمومنین(ع) هیچ امامی این موضوع را مطرح نکرده مگر امام رضا(ع) که با اعلام گفت‌وگو با تمام مخالفان و تردیدکنندگان، حقانیت خود را ثابت کرده و هیچگاه هم مغلوب نشدند. حتی در مناظره‌ای که مامون ترتیب داده بود امام ساعت‌ها به مناظره با یهودیان، مسیحیان و… پرداخت و با وقار و عظمت خاصی همه آنها را مغلوب و مُجاب کردند.

استاد حوزه علمیه بناب با اشاره به اِشراف امام رضا(ع) به مسائل گفت: با تمام امامان پیش از امام رضا (ع) برخورد فیزیکی انجام شد، اما مامون که زیرک‌ترین و دانشمندترین خلیفه عباسی بود فهمید که برخورد فیزیکی تأثیر معکوس دارد از این رو نقشه کشید تا با پیشنهاد ولایتعهدی اهداف مهمی را پیگیری کند. از جمله ی این اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_زیر نظر گرفتن امام و تحرکات احتمالی‌ ایشان.

_اثبات اینکه امامان شیعه آنگونه که نشان می‌دهند بی توجه به دنیا نیستند.و در صورت فراهم شدن شرایط ، ولایت عهدی را قبول می‌کنند.

_مشروع نشان دادن اقدامات حکومت مرکزی با این ادعاء که اقدامات مذکور مورد تأیید امام شیعیان می باشد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) با مهندسی معکوس نقشه های مأمون را نقش بر آب کردند و از همان شروع هجرت از مدینه تا خراسان به جهاد تبیین پرداختند و حتی موقع وداع با مردم مدینه فرمودند: مرا طوری بدرقه کنید که گویی دیگر برنمی‌گردم. همچنین وقتی بعضی از شیعیان، ولایتعهدی را به ایشان تبریک می گفتند، امام (ع) در جواب بیان می کردند که این مسأله فرجام نیکی نخواهد داشت. همچنین با قبول نکردن دخالت در عزل و نصب‌ها به مأمون فهماندند که مقابله ی نرم با ایشان فایده‌ای ندارد. آخِر الامر مأمون علی رغم ذکاوت و هوش وافرش تصمیم به حذف فیزیکی امام گرفت و ایشان را شهید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha