دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فیلم فسیل

حوزه/ آن چه از مدیران سینمایی و عزیزانِ تصمیم ساز و تصمیم گیر در این حوزه انتظار می رود این است که به صرف پرفروش بودن یک یا چند فیلم به صرفِ رونق گیشه دل خوش نکنند و آن را نشانه موفقیت تام و کمال ندانند بلکه به این موضوع نیز بپردازند که در نهایت قرار است چه محتوا و پیامی به مخاطب عام در قاب سینما عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از آغاز سال جاری تاکنون بر اساس آمارهای اعلامی سازمان سینمایی، مجموع فیلم هایی که به روی پرده سینماهای کشور رفته اند، آن هم با جذب حدود پنج میلیون و ۳۱۵ هزار نفر تماشاگر، رقمی افزون بر ۲۳۴ میلیارد تومان بوده، با این توضیح ضروری که فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با دارا بودن سه میلیون و هفتصد و هشتاد هزار نفر تماشاگر، به تنهایی ۱۶۷ میلیارد تومان فروش داشته است و این یعنی با وجود رشد قابل توجه فروش آثار سینمایی در سال ۱۴۰۲ اگر فیلم یادشده را کنار بگذاریم، این میزان فروش آن طور که باید و شاید خیره کننده هم نبوده است.

جدای از این بحث که به هر حال مردم در شرایط سخت اقتصادی، نیازمند شادی و نشاط هستند، باید توجه داشت که فرم و محتوای بسیاری از آثار سال های اخیر هنرهفتمِ وطنی که به عنوان فیلم طنز یا کمدی شناخته می شوند، تناسب و قرابت چندانی با فرهنگ ایرانی- اسلامی نداشته اند و این یک هشدار جدی است از این بابت که به هر حال این قبیل آثار نقش مهمی در ذائقه سازی مردم سینمارو به ویژه نسل جدید دارند.

البته از این نکته هم نباید بگذریم که فیلم های ارزشمندی همچون «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی در همین مدت با جذب ۲۴۰ هزار نفر تماشاگر، فروشی حدود ۱۰ میلیارد تومان داشته اند اما نیاز به بحثی دیگر نیست که بدانیم این میزان فروش قابل قیاس با اثری همچون «فسیل» نیست.

البته نمی خواهیم بگوییم که همه فیلم های سینمای کمدی، لزوماً مبتذل و ضدفرهنگی هستند اما باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از آن ها همچون فیلم فسیل، واجد چنین اوصافی هستند، هر چند شاید بگوییم که نه به طور صد در صد.

به هر صورت، آن چه از مدیران سینمایی و عزیزانِ تصمیم ساز و تصمیم گیر در این حوزه انتظار می رود این است که به صرف پرفروش بودن یک یا چند فیلم به صرفِ رونق گیشه دل خوش نکنند و آن را نشانه موفقیت تام و کمال ندانند بلکه به این موضوع نیز بپردازند که در نهایت قرار است چه محتوا و پیامی به مخاطب عام در قاب سینما عرضه شود.

البته این سخن به معنای نفی سرگرم کننده بودن هنر- صنعت- رسانه سینما نیست بلکه تأکیدی است بر این که هنر هفتم در کنار بُعد سرگرم کنندگی آن هم در جامعه اسلامی، رسالت مهم فرهنگ سازی را برعهده دارد و این طور نیست که بگوییم سینما کارش مثلاً خنداندن مردم و سرگرم کردن آن هاست و دیگر نهادها و ارگان ها باید به فکر فرهنگ و رشد و تعالی آن در جامعه باشند.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha