دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حسینی

حوزه / یک کارشناس سینما گفت: فیلم‌هایی چون «موقعیت مهدی» توانسته با نگاهی زیبا و دقیق تصویرسازی واقعی و جذاب از شهید باکری داشته باشد، ویژگی که سبب شد مخاطبان با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

سید محمد حسینی، کارشناس سینما و عضو هیئت پروانه ساخت سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره ویژگی شخصیت‌پردازی در فیلم‌های دفاع مقدسی یا دینی گفت: پرتره‌سازی درباره قهرمانان و سرداران جنگ نیاز به فیلمنامه بسیار خوب دارد، چون اولین قدم در این حوزه متن خوب است. از نگاه من اگر فیلمی که می‌خواهد زندگی شهید یا سرداری را تصویر کند اگر از متن خوبی بهره نبرد هر اندازه در ساختار و فرم کیفیت خوبی داشته باشد باز هم آن کار نخواهد توانست موفقیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در ساخت یک اثر سینمایی واقعیت‌گرایی نباید شکل مستند داشته باشد بلکه باید با درام واقعیت را نشان داد. برای همین در ساخت فیلم‌هایی با محوریت شهدا نباید به صورت کامل به واقعگرایی نظر داشت و نه به صورت یک جانبه به درام پرداخت بلکه باید هر دو وِیژگی در کنار هم مورد توجه باشد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: از نگاه من «موقعیت مهدی» نمونه بسیار موفق در پرداختن به شخصیت‌های دفاع مقدس است. این کار موضوع، برادری را محور قرار می‌دهد و بسیار زیبا هم این موضوع را جلوه‌گر می‌کند. این فیلم به زیبایی چهره‌سازی درست از شهید باکری انجام می‌دهد. این اتفاق می‌تواند در دیگر فیلم‌های سینمایی هم مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت در شخصیت‌پردازی از شهدا یا سرداران جنگ نباید محور را نگاه شخصی در نظر گرفت. یعنی اینکه فکر کنیم تصور ما (فیلمساز) از شهدا باید در آثار معرفی شود. در ساخت فیلم دفاع مقدس باید از منظر خود شهدا یا رزمندگان، شخصیت‌پردازی انجام شود. اگر این اتفاق رخ دهد مطمئن باشید تماشاگر هم آن را خواهد، پذیرفت.

حسینی در پایان بیان کرد: در فیلم سینمایی «چ» نیز ابراهیم حاتمی کیا به زیبایی تصویرسازی درست از چمران را نشان می‌دهد. در این کار ما خصیصه‌ای معلمی را به خوبی در فیلم شاهد هستیم. در این کار از غلوهای بی‌مورد پرهیز شده و تلاش شده تصویری حقیقی از چمران در فیلم نشان داده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha