دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کدخدایی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مسایل زنان گفت: مسایل زنان و خانواده باید پیش از هر چیز از منظر هویتی، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی طی سخنانی در دومین جلسه درسگفتار تخصصی با موضوع «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» که به همت مدرسه علمی فکرت و پایگاه تخصصی عصر زنان در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به این که مسایل هویتی را باید بر اساس رویکردهای اصلی جامعه و از منظر جنبه ها و زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد، اظهار داشت: اگر امروز ما مشکل بدحجابی یا بی حجابی را در جامعه داریم باید پیش از هر چیز از حیث هویتی به آن بنگریم و به تحلیلش بپردازیم.

وی افزود: از سوی دیگر در عصر ارتباطات و اطلاعات، علاوه بر جنبه های مکتبی و اجتماعی قضیه، از حیث فضای سایبری نیز باید به موضوع توجه کرد، چه آن که در مباحث هویتی، تعاملات انسانی در بستر اقتضائات ناظر به فناوری جدید مورد بررسی قرار می گیرد، به خصوص از این حیث که به هر حال هویت در اینجا به شدت سیال و در عین حال پیچیده است.

محقق و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان همچنین گفت: از اصیل ترین و مهم ترین ویژگی های هستی شناسانه انسان می توان به مسأله حب ذات اشاره کرد که البته تقریباً در همه موجودات وجود دارد که این حب ذات به خصوص در وجود انسان در دستگاه معرفتی حائز اهمیت و توجه است.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر انسان این است که به جهت نقص هایی که دارد، همواره نیازمند است و انواع و اقسام نیازها دارد که ذات او به این نیازها گره خورده است و در همین رابطه مرحوم علامه طباطبایی(ره) به غریزه استخدام گری انسان آن هم در راستای پاسخ به نیازهایش اشاره می کند.

حجت الاسلام کدخدایی گفت: انسان ها مجموعه ای از بینش ها، گرایش ها و رفتارها هستند که همه این ها در صفات شخصیتی فرد تجلی می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بر اساس قرارداد که زن و مرد متقابلاً به واسطه آن به دنبال پاسخگویی به نیازهای همدیگر هستند، مساله زوجیت شکل می گیرد، منتهای مراتب باید توجه داشت که بعد از ازدواج و به خصوص فرزندآوری، سنخی از نیازهای اجتماعی شکل می گیرد، به ویژه با عنایت به این بحث مهم که خود فرزندآوری یعنی سرمایه اجتماعی.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که بعد از تشکیل خانواده، شبکه های اجتماعیِ بستگانی، طایفه ای، همسایگی و نیز شهروندی شکل می گیرد که توسعه این روند نیز خود مسایل جدیدی را از حیث هویتی رقم می زند.

وی گفت: در این میان، مکتب علاوه بر تولید یک سری مباحث، اولویت ها را از حیث زندگی فردی و اجتماعی مطرح می کند و تأکید می کند که لذت ها صرفاً ناظر به مباحث مادی نیست بلکه به تعبیر علامه مصباح یزدی(ره) کنشگری انسان ها مربوط به سه بخش لذت، منفعت و مصلحت است.

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان خاطرنشان کرد: البته در نظام سرمایه داری و سکولار، این قبیل مباحث بیشتر از حیث پیگیری منفعت پررنگ می شود و محورهایی چون ثروت و آزادی و خدمت نیز در قالب لذا شخصی مطرح و ارزیابی می گردد. به دیگر سخن اولویت ها بر اساس مکتب اومانیسم مطرح می شود و لذا می بینیم که متأسفانه نهاد خانواده در غرب به تدریج تضعیف شده است.

وی ابراز داشت: البته باید توجه داشت که این سنخ مسایل هویتی به شدت لایه مند است و لذا باید از زوایای مختلف به تحلیل و بررسی آن ها پرداخت.

حجت الاسلام کدخدایی افزود: در واقع در بررسی مسایل هویتی به خصوص مباحث مرتبط با زنان و خانواده می بایست به این لایه ها توجه جدی داشت که از جمله این لایه ها می توان به محورهای معرفت شناختی، مبدأشناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی، اخلاق، حقوق و سیاست اشاره کرد با این توضیح که مباحث مرتبط با حوزه زنان در زمره مباحث انسان شناختی با نگرش هویتی به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha