یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از محل منابع نفتی برای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای استان ها تخصیص دادیم و قول می دهیم تا پایان دولت تمام طرح های فرهنگی و کتابخوانی را تمام کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در آیین بهره برداری از بزرگترین کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی با اشاره به لحاظ رویکردهای نوین در ساخت کتابخانه‌های جدید، اظهار کرد: در کتابخانه‌ها ده‌ها خدمت از سوی کتابداران، این سربازان گمنام حوزه فرهنگ ارائه می‌شود. کتابداری یک شغل مقدس است و این افراد زحمتکش صرفا کارمند نیستند بلکه حافظان ارتقای فرهنگ کشور هستند.

وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: ایشان موارد مهم را از غرفه داران، تک به تک پرسیده و با غرفه داران صحبت کردند. ایشان، رفتار فرهنگی را در این بازدید به ما مسئولان فرهنگی آموزش دادند و از سویی تاکید ایشان در حوزه فرهنگ کشور بر بحث کودک و نوجوان است.

اسماعیلی، توسعه خدمات فرهنگی، هدفگذاری مخاطب کودک و نوجوان و تسهیل در دسترسی به کتابخانه‌ها را از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ در حوزه کتابخانه‌ها عنوان کرد.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز تعداد کسانی که عضو کتابخانه‌های عمومی شده‌اند دو برابر شده است‌. تعداد حدود ۴۰۰۰ کتابخانه عمومی با ۱۰ میلیون عضو کتابخانه و سه میلیون عضو فعال در کشور داریم که ۴۰ درصد آن‌ها کودک و نوجوان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، گفت: در این سفر مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مجتمع‌ها و کتابخانه‌های استان تخصیص یافت.

وی با تاکید بر این‌که مصرف فرهنگی در میان نوجوانان و جوانان وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: برنامه ریزی دولت این است که بخش کتاب و کتابخوانی رشد یابد.

اسماعیلی افزود: سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه بدون احتساب مطالعات کتب درسی، آموزشی و ادعیه است که نرخ قابل قبول محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: قول می‌دهیم که تا پایان دولت سیزدهم، همه پروژه‌های حوزه کتابخانه و فرهنگی و هنری را به جای قابل قبول و به بهره برداری برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نگاه دولت در حوزه فرهنگ، گسترش عدالت فرهنگی است. ما نیاز به تعمیق ایمان دینی بین جریان و نسل جدیدمان داشته و دنبال استقرار جامعه‌ای با سیره و سلوک مومنانه، همان جامعه اسلامی هستیم که یکی از ابزارهای مهم آن نیز کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به فروش ۴۰۱ میلیارد تومان و ۳.۵ میلیون جلد کتاب در نمایشگاه اخیر کتاب تهران، گفت: تمامی افراد از نقاط مختلف کشور می‌توانستند به صورت آنلاین کتاب‌های مدنظر خود را خرید کرده و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند که در این حالت، ما کتاب‌هایی داشتیم که به دورترین و محروم ترین نقاط کشور تحویل داده شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha