دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
1

حوزه/ دبیر شورای ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه قم با بیان اینکه مجوز طرح "همرسان" برای دانشگاه اخذ شده است، گفت: ان شاءالله در آینده نزدیک، سامانه در دانشگاه قم رونمایی و طرح«همرسان» افتتاح و آغاز به فعالیت می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید حسن ابراهیمی دبیر شورای ازدواج و خانواده متعالی در مورد ازدواج دانشجویی و اقدامات تسهیلگرانه آن در دانشگاه قم به ازدواج و جوانی جمعیت پرداخته که در ادامه می خوانید:

درباره ی بحث ازدواج در دوران جوانی خاصه ازدواج دانشجویی که مورد توجه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بوده اگر نکته‌ای دارید بفرمایید تا بعد از آن به سراغ خبری برویم که یقینا مورد توجه دانشجویان مجرد و مشتاق ازدواج در دانشگاه قم قرار خواهد گرفت.

بله، همانطور که مشخص است و اهل خبره در امر مشاوره ازدواج می دانند بهترین سن ازدواج جوانان، دوران شور و نشاط جوانی( سن ۱۸ الی ۲۳) است که اغلب مقارن با دوران تحصیل در دانشگاه است، که شاید در نگاه اول جمع بین تحصیل و ازدواج دشوار به نظر برسد ولی مدیریت این امر توسط جوانان با راهنمایی مشاورین می‌تواند زمینه‌ی رشد همه‌جانبه و تعالی علمی و معنوی آن‌ها را در پی داشته باشد. پژوهش‌ها هم به این امر اذعان دارند که، بر طرف شدن نیازهای جنسی – عاطفی از طریق مشروع به ادامه‌ی تحصیل با تمرکز بالا و قوت بیشتر کمک می‌کند.. از سوی دیگر همسرانی که درک متقابلی از شرایط تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی همدیگر دارند بهتر می‌توانند برای آینده و شیوه زندگی مشترک خود هدف گذاری و برنامه‌ریزی کنند و تجربه لذت‌بخش مادر یا پدر شدن را در اوایل جوانی با فاصله نسلی کم از فرزندان احساس نمایند.

برپایی جشن‌های ازدواج دانشجویی با هدف ترویج و ترغیب جوانان به ازدواج از سال ۱۳۷۶ با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت‌ها و هدایای نهادهای مختلف آغاز شد و تا سال ۱۳۹۰ به اوج خود (۶۱ هزار زوج) رسید.

ستاد ازدواج دانشگاهیان نهاد رهبری، چه تدبیری یا به طور دقیق تر چه حرکت و اقدامی را در جهت تسهیل و بالا بردن تعداد ازدواج داتشجویی در داتشگاه ها، انجام داده است؟

یکی از این اقدامات واسطه‌گری ازدواج و هدایت و معرفی دختران و پسران به یکدیگر در چارچوب فرهنگ بومی و با محوریت خانواده است. بر همین اساس، ستاد ازدواج دانشگاهیان با راه‌اندازه‌ی سامانه‌ی «همرسان» گامی مهم را در سامان دادن ازدواج دانشجویان برداشته است. این ستاد با الهام از آیه‌ی شریفه‌ی «وأنْکحوا الْأیامی‌ منْکمْ و الصّالحین منْ عبادکمْ و إمائکم» و جامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم واسطه‌گری برای ازدواج جوانان و کمک به انتخاب آگاهانه و عالمانه در چارچوب فرهنگ اصیل خانواده‌ی ایرانی- اسلامی کار خود را با راه‌اندازی سامانه‌ی هوشمند «همرسان» و استفاده از بستر مناسبی که فناوری اطلاعات می‌تواند در اختیار این امر قرار دهد از سال ۱۴۰۰ آغاز نمود.

اگر امکان دارد درباره ی سامانه‌ی «همرسان» بیشتر توضیح بفرمایید.

سامانه‌ی«همرسان» بنا بر اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ه.ش جمهوری اسلامی و تحت سیاست‌های‌کلی خانواده (ابلاغیه‌ی ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری)، سیاست‌های کلی جمعیت (ابلاغیه‌ی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری) و سیاست های کلی سلامت (ابلاغیه‌ی ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری) مشغول فعالیت است. این سامانه در راستای قانون تسهیل ازدواج جوانان مجلس شورای اسلامی ایران ۲۷ دیماه ۱۳۸۴ و نقشه مهندسی فرهنگی کشور دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸ خرداد ۱۳۹۲ فعالیت می‌کند.

اصول حاکم بر این سامانه عبارتند از:

۱- محوریت خانواده‌ و اطلاع آن‌ها از جریان کار

۲- استفاده از راهنمایی و مشورت متخصصین

۳- حفظ حریم اشخاص و جوانان

۴- امنیت اطلاعات و بالا بودن ضریب اعتماد و اطمینان

۵- غیر انتفاعی و رایگان بودن

سامانه‌ی «همرسان» با بهره‌مندی از نظرات متخصصین خانواده و تسهیلگران ازدواج، زیر نظر کارگروهی متشکل از متخصصین و کارشناسان نخبه‌ی دانشگاهی و حوزوی فعالیت می‌کنند و با استفاده از تجربیات سامانه‌های مشابه، در تلاشند تا کاستی‌های آن‌ها را برطرف کرده و گامی نوینی را در زمینه ازدواج هوشمندانه و پایدار بردارند.

خب، این طرح «همرسان» که امر مبارک و خبر مسرت بخشی برای جوانان دانشجو است، چه مراحل اجرایی برای شروع به فعالیت دارد؟

سه گام پیش بینی شده است :

گام اول: شناسایی و جذب کارشناسان (واسطه‌گران ازدواج) و مشاورین در دانشگاه‌های سراسر کشور: ستاد ازدواج دانشگاهیان در سراسر کشور پس از شناسایی و فعال کردن مراکز دانشگاهی استان‌ها در گام نخست اقدام به جذب، گزینش و آموزش کارشناسانان و مشاوران می‌کند.

گام دوم: امکان دسترسی محدود به سامانه‌ی آنلاین «همرسان» به مدیران مراکز، کارشناسان و مشاوران داده می‌شود تا اطلاعات مراجعان خود را که در سامانه توسط متقاضیان ثبت شده را مشاهده، ویرایش و نگهداری کنند. این امرموجب دسترسی آسان، هدفمند و سریع به اطلاعات متقاضیان ازدواج می‌شود.

گام سوم: ثبت‌نام متقاضیان و انتخاب مرکز. هریک از متقاضیان با انتخاب یک مرکز و ثبت اطلاعات خود می‌توانند پیگیر مراحل انجام کار اعم از مصاحبه‌ی حضوری، مشاوره و معرفی مورد مناسب باشند.

بفرمایید که در دانشگاه قم کدام یک از مراحل و این سه گام که توضیح دادید، محقق شده است؟

بحمدالله با پیگیری های انجام شده، دو گام اول محقق شده است یعنی مجوز طرح برای دانشگاه اخذ شده است و مرحله جذب کارشناس و مشاور صورت گرفته است که در قدمهای آخر گام دوم هستیم تا ان شاءالله در آینده نزدیک، سامانه در دانشگاه قم رونمایی و طرح«همرسان» افتتاح و آغاز به فعالیت نماید.

به نظر شما مزایای راه اندازی سامانه «همرسان» برای دانشگاه و دانشجویان چه می باشد؟

چندین مزایا می‌توان شمرد :

۱- ایجاد بانک اختصاصی از دانشجویان که تمایل به ازدواج دانشجویی دارند در دانشگاه

۲- افزایش احتمال انتخاب شدن یا انتخاب کردن آگاهانه برای دختران و پسران دانشجو در دانشگاه

۳- استفاده از خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و مهارت‌افزایی برای متقاضیان اازدواج در طرح«همرسان» دانشجویی

۴- امکان دسترسی به اطلاعات سایر مراکز دانشگاهی و همکاری با یکدیگر؛

۵- افزایش سرعت و دقت در یافتن موارد مناسب

در آخر صحبت دوبار ه این موضوع را که در اول مصاحبه عرض کردم را تکرار و تاکید میکنم که اصول حاکم بر این سامانه عبارتند از:

۱- محوریت خانواده‌ و اطلاع آن‌ها از جریان کار

۲- استفاده از راهنمایی و مشورت متخصصین

۳- حفظ حریم اشخاص و جوانان

۴- امنیت اطلاعات و بالا بودن ضریب اعتماد و اطمینان

۵- غیر انتفاعی و رایگان بودن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha