دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله اعرافی در جشنواره علامه حلی تهران

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که مهندسی رسول خدا(ص) غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد، گفت: پیام‌آور غدیر برای دنیای امروز باشیم. عرضه این پیام نیازمند اقدامات ویژه، تلاش مضاعف، ادبیات قوی، آشنایی با روح زمانه و قدرت برقراری ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله اعرافی امروز سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ در اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلّی استان تهران که به میزبانی تالار شیخ صدوق(ره) آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با بیان این که غدیر چشمه جوشان و دریای موّاج معارف الهی و نمادی از همه حقیقت دین است، تصریح کرد: تمام دین در آیینه زلال غدیر تجلی کرده است.

ببینید:

تصاویر اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی تهران با حضور آیت الله اعرافی

وی با بیان این که ده‌ها داستان در فضیلت امیرالمومنین(ع) در تاریخ ثبت شده و رسول خدا(ص) در مواقف گوناگون انگشت اشاره خود را به سمت ایشان متوجه‌ کرده‌اند، افزود: غدیر از معماری و مهندسی ویژه‌ای برخوردار است. در غدیر تمام آنچه در وقایع مختلف رقم خورده بود جمع شد و افزون بر همه فضیلت‌های آن حضرت، در غدیر یک اقدام حاکمیتی و نصب حکومتی توسط رسول خدا(ص) انجام پذیرفت.

مهندسی ویژه غدیر توسط پیامبر اعظم(ص)

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به مهندسی ویژه غدیر توسط پیامبر اکرم(ص)، افزود: تمام آنچه در آن زمان میسر بود به کار گرفته شد تا غدیر از فراز عصرها و نسل‌ها بگذرد و برای همه بشر در طول تاریخ بماند. اینکه واقعه غدیر در سفر حج اتفاق افتاد، در پایان سفر حج، پس از فراغت و دعوت دوباره به اجتماع، در بیابان، در میان جمع بزرگ مسلمانان که بزرگترین اصحاب هم حضور داشتند، قبل از سخنرانی تهمیداتی اندیشیده شد، در سخنرانی از همه اقرار گرفته شد؛ خطبه بعد از نماز ظهر قرائت شد و حضرت در ابتدا آیات قرآن خواندند، همه اینها و نکات فراوانی که مجموعه‌ای از قرائن را پدید آورد تا همه شبهات و احتمالات فرضی منتفی شود. تمام تمهیدات روانشناختی و جامعه شناختی برای تثبیت این ماجرا در اذهان مخاطبان به کار گرفته شد؛ این مهندسی رسول خدا(ص) بود که غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد.

بیشتر بخوانید:

دوازدهمین جشنواره علامه حلّی تهران به ایستگاه پایانی رسید + فیلم و عکس

پدر و مادر شهید آرمان علی‌وردی تقدیر شدند + عکس

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور، غدیر در طول تاریخ با صدها مانع مواجه شد و به رغم همه شکوه و شفافیت در گذر زمان با سدهای بزرگی روبرو شد. گروهی به نام علم در برابر غدیر صف کشیدند و مانع درخشش انوار آن شدند. علاوه بر آن جباران زیادی هم در برابر شکوه غدیر مقاومت کردند و انواع موانع در برابر غدیر خم ردیف شد تا خورشید فروزان غدیر درخشش نکند و با اینکه موانع فراوان در برابر درخشش غدیر پدید آمد، ولی غدیر درون خود آنچنان شکوه و عظمتی داشت که توانست از همه دست‌اندازها عبور کند، از همه موانع بگذرد و مقاومت‌ها را ذوب کند و مشعل هدایت حق‌جویان عالم شود.

مهندسی رسول خدا (ص) غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد | درس‌های خارج به سمت موضوعات نو هدایت شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که معماری غدیر به گونه‌ای بود که کمتر بتوان بر رخ این پدیده حجاب افکند، اظهار کرد: طبیعت حوادث این است که زیر گذر زمان له می‌شوند و فقط برخی وقایع در حافظه زمان زنده می‌ماند. صفوف گوناگونی تنظیم شد تا غدیر از حافظه تاریخ حذف شود، ولی تا همین امروز ماجرای غدیر برای همه بشریت به عنوان حجت باقی مانده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مهندسی غدیر به گونه‌ای بود که علیرغم همه موانع یک پدیده مبرهن و آشکار برای همه رهجویان باشد. در قرآن حداقل سه آیه محکم با غدیر خم ارتباط دارد. اندک عالمانی بودند که واقعه غدیر را در آثار خود نام نبرده‌اند اما انبوه آثار مرتبط با غدیر، آن را به مثابه اتفاقی بزرگ به دست امروز و آیندگان سپرده است.

اگر پیش نمی‌رویم اشکال به من و شما برمی‌گردد

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که حوزه افتخار دارد در مسیر غدیر قدم برمی‌دارد و رسالتش این است که پیام غدیر را در طول تاریخ حفظ کند، اظهار کرد: همه عالم پذیرای پیام و گفتمان غدیر و انقلاب اسلامی است. این را از کسی بشنوید که به دهها کشور سفر کرده و با هزاران گروه از طوایف مختلف دنیا گفتگو کرده است. با جرأت عرض می‌کنم جز مستکبران و معاندان، همه عالم سخن حق اسلام و پیام غدیر و گفتمان انقلاب را می‌پذیرند و اگر پیش نمی‌رویم اشکال به من و شما برمی‌گردد.

حوزه بیدار در تراز انقلاب می‌تواند پیام غدیر را منعکس کند

به گفته آیت الله اعرافی در همه عالم تشنگی برای شنیدن حق وجود دارد. گفتمان انقلاب پدیده جدیدی بود که این حق را به عالم عرضه کرد. حوزه باید پیشگام عرضه معارف غدیر به عالم باشد، چرا که عالم منتظر پیام حوزه است؛ حوزه بیدار در تراز انقلاب اسلامی می‌تواند پیام غدیر را منعکس کند.

مدیر حوزه های علمیه بر یک مطلب مهم اشاره کرد و گفت: پیام‌آور غدیر برای دنیای امروز باشیم. عرضه این پیام نیازمند اقدامات ویژه، تلاش مضاعف، ادبیات قوی، آشنایی با روح زمانه و قدرت برقراری ارتباط است؛ ما در عصری زندگی می‌کنیم که حماسه غدیر در آیینه گفتمان انقلاب اسلامی تولد نو پیدا کرده است؛ در تاریخ گذشته شاهد این استعداد برای تبیین غدیر نبودیم و این وظیفه ماست که از این فرصت طلایی استفاده کنیم.

دو وظیفه بزرگ حوزه و حوزویان

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه دستاوردهای زیادی داشته ولی اگر به آرمان‌ها و اهداف نگاه کنید علیرغم همه داشته‌ها همچنان عقب هستیم و نیازمند نسل‌های جدیدی هستیم که هم علوم اسلامی را گسترش دهند و هم مرزهای علوم را توسعه دهند و هم متناسب با نیازهای عصر از منابع، نسخه متناسب برگیرند، اظهار کرد: دفاع از دین خدا و ابلاغ پیام غدیر هم به حکمت الهی نیاز دارد و هم شور و حماسه و روح جهادی. این دو وظیفه بزرگی است که بر دوش ما قرار دارد.

مهندسی رسول خدا (ص) غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد | درس‌های خارج به سمت موضوعات نو هدایت شود

پیمودن مسیر را از علامه حلی بیاموزیم

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور، پیام جشنواره علامه حلی در آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در تهران بزرگ با سوابق تاریخی حوزه، آن است که ما کارهای بزرگی انجام دادیم، ولی نیازهای امروز و فردای جهان معاصر بسی بیشتر از چیزی است که ما داریم، لذا باید این راه را با عزم استوار پیمود. باید پیمودن این مسیر را از علامه حلی فرا گرفت که در ۲۸ سالگی زعیم حوزه حله شد که حوزه اول عالم اسلام بود.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: علامه حلی و خواجه نصیر طوسی در یک مقطع دستگاه ضد فرهنگ مغول را به دستگاه فرهنگی مبدل کردند و ایران را از فلاکت نجات دادند. این دو عالم نجات‌دهنده ایران و امت اسلام شدند و سرنوشت عالم اسلام را تغییر دادند. ما هم باید راه این بزرگان را ادامه دهیم.

درس‌های خارج به سمت موضوعات نو هدایت شود

آیت الله اعرافی با بیان این که برای پژوهش‌های فقهی مورد نیاز جامعه باید قلب حوزه و درس‌های خارج به سمت موضوعات نو هدایت شود، تصریح کرد: قلب حوزه از سابقه درخشانی برخوردا است و لازم است مجتهدان در قلمروهای جدید ورود کنند. این کار از دو مسیر ممکن است، اول ایجاد رشته‌های تخصصی، دوم حمایت از دفتر فقه معاصر که در قلب حوزه قرار دارد. به حمایت رهبر معظم انقلاب دفتر فقه معاصر شکل گرفت و تا امروز بیش از ۴۰ جلد کتاب تنظیم شده است. چندی پیش آخرین نسخه را تقدیم رهبر معظم انقلاب کردم ایشان هم بسیار تشویق کردند. این دو حوزه مهم توسعه فقه در قلمروهای جدید است.

حمایت از ۵۰۰ طرح و پروژه مطالعاتی مورد نیاز نظام

مدیر حوزه های علمیه کشور، مسئله بعدی را پرداختن به تحقیقات مورد نیاز نظام دانست و اعلام کرد: قریب ۵۰۰ طرح و پروژه مطالعاتی در نهادهای مختلف مورد حمایت قرار گرفته و کماکان باب این کار باز است و آثار شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی چه ارتباطی دارند؟

وی، مسئله بعدی حوزه را پدیده هوش مصنوعی و علوم اسلامی دانست و با بیان این که الان ۱۰۰ محقق دانشگاهی و حوزوی در زمینه هوش مصنوعی و علوم اسلامی در حال تحقیق هستند، اظهار کرد: حوزه باید پیشگام بهره‌گیری از فناوری برای تحقیقات خود باشد. آینده دنیا با هوش مصنوعی گره خورده است. هوش مصنوعی هم محاسن زیادی دارد و هم معایب زیاد، مهم این است که هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی چه ارتباطی دارند؟؛ این کار به عنوان یک پروژه کلان در حوزه علمیه در حال پیگیری است.

مهندسی رسول خدا (ص) غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد | درس‌های خارج به سمت موضوعات نو هدایت شود

رتبه بندی محققان حوزوی

رتبه بندی محققان حوزوی مسئله دیگری بود که آیت الله اعرافی به آن اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی محققان حوزوی را با منطق درون حوزوی تنظیم کردیم که به واسطه آن با شاخص‌های متناسب با سنت حوزه محققان رده‌بندی خواهند شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور مسئله بعدی حوزه را سامانه نیازسنجی اعلام کرد و گفت: کار بعدی طرح هدفمندی معیشت است که طلاب در چهار گروه هدف محصل، مدرس، مبلغ و محقق تعریف شدند. با این طرح محققان آزاد حوزه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

آیت الله اعرافی به کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی هم اشاره کرد و گفت: در این عرصه ها اتفاقات خوبی رخ داده و توسعه و تعمیق گسترده پیش بینی شده است.

برگزاری یکصدمین سالگشت احیای حوزه قم

تأسیس مرکز اسناد حوزه در مدرسه فیضیه و جمع آوری قریب یک میلیون سند و همچنین ایجاد سطح ویژه پس از سطح ۴ با نگاه پژوهشی از دیگر فعالیت هایی بود که آیت الله اعرافی به آنها اشاره کرد و در پایان از برگزاری یکصدمین سالگشت احیای حوزه قم هم خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha