سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
طباطبایی

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به این مطلب که اصلا تحقیق و پژوهش در ذات حوزه علمیه است، توضیح داد: همه کتب بزرگ و مهم حوزه علمیه که امروز به عنوان منبع و مرجع مطرح است همچون کتاب جواهرالکلام و امثالهم بر مبنا و اصول تحقیق و پژوهش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی روز گذشته در دیدار حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه علمیه کشور در بیان اهمیت کار پژوهش، اظهار کرد: طی سالیان اخیر در زمینه پژوهش اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی همچنان راه تا نقطه مطلوب در زمینه تحقیق و پژوهش فاصله است.

وی بابیان اینکه نباید به آمارها در زمینه تعداد مقاله‌ها و کتاب اکتفا کنیم، گفت: باید به معنای واقعی تحقیق و پژوهش در تالیفات و چاپ کتاب ها مدنظر قرار گیرد، تحقیق و پژوهش دینی با گردآوری مطالب و تنظیم مجدد اسناد و مطالب دیگر کتاب‌ها متفاوت است، در پژوهش ذکر اسناد هر مطلب حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به این مطلب که اصلا تحقیق و پژوهش جز ذات حوزه علمیه است، توضیح داد: همه کتب بزرگ و مهم حوزه علمیه که امروز به عنوان منبع و مرجع مطرح است همچون کتاب جواهرالکلام وامثالهم بر مبنا و اصول تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: باید توجه داشت که ملاک پیشرفت در تحقیق و پژوهش حوزه، تعداد کتاب چاپ شده در سال نیست، بلکه باید محتواهای تولید شده برمدار کیفیت، مبتنی بر تحقیق باشد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: حوزه علمیه باید موضوعات مورد نیاز جامعه را برای پژوهش مورد توجه قرار دهد. برای نمونه در بحث فقه برای موضوع وطن تحقیق شود یا در مسائل قضایی موضوعات پیچیده ای چون بحث تشخیص مفسد فی الارض و مسائل پزشکی قانونی و تصادفات رانندگی مطرح است که جزئیات پیچیده ایی دارند و باید درباره این مسائل تحقیق صورت گیرد تا مشکلات بر طرف شود.

مدیر حوزه علمیه استان اصفهان متذکر شد: نکته حائز اهمیت بعدی این است که در بحث پژوهش و تحقیق ، طلابی که بااستعداد بوده و کنجکاوی در ذات آنها است، شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند، چون مطالب و احکامی را متولد می کنند که ما از آنها آگاهی نداریم، البته باید از تولیدات علمی و تحقیقی آنها در کشور هم استفاده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha