دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم بهشتی

حوزه/ مدیر مرکز مشاوره حیات طیبه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: خانواده پیوند عمیق و پایدار جسمی و روحی چند نفر برای زیستن در فضای واحد است؛ یعنی بدون تحقّق این پیوند، خانواده معنایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، صدیقه بهشتی، مدیر مرکز مشاوره حیات طیبه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان و فعال در حوزه زن و خانواده در هفته ملی خانواده، گفت: بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت ویژه همراهان او (فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

مدیر مرکز مشاوره حیات طیبه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه اسلام به عنوان یک مکتب انسان‌ساز، بیشترین عنایت را به تکریم، و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدّس را کانون تربیت و مهد مودّت، رحمت می داند و سعادت و شقاوت جامعة انسانی را منوط به صلاح و فساد این بنا می‌داند گفت: هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادّی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش برمی‌شمارد.

وی افزود: در یک نگاه ساده متوجّه می‌شویم که عناصر اصلی تشکیل‌دهنده خانواده، یک زن و یک مرد است که مطابق آداب و رسوم اجتماعی خویش با یکدیگر پیوند زناشویی بسته‌اند و بعد فرزند یا فرزندانی بر جمع آنها افزوده شده است در واقع، «خانواده همچون گروهی از افراد است که روابط آنان با یکدیگر بر اساس هم‌خونی شکل می‌گیرد و نسبت به یکدیگر خویشاوند محسوب می‌شوند»

بهشتی خاطر نشان کرد: خانواده پیوند عمیق و پایدار جسمی و روحی چند نفر برای زیستن در فضای واحد است؛ یعنی بدون تحقّق این پیوند، خانواده معنایی ندارد. قوام این بنا به میزان پیوند اعضای آن بستگی دارد. بنابراین، جهت تعالی کارایی خانواده لازم است بر تحکیم پیوند و روابط اعضای خانواده تأکید شود. لذا تحکیم روابط در خانواده از جمله مهم‌ترین مسائل در سلامت و رشد فرد، همچنین پویایی و توسعة همه‌جانبه در جامعه است.

بهشتی در ادامه اظهار داشت: رجوع به این آیات الهی می‌تواند انسان را برای دستیابی به بهترین راهکارها در تحکیم خانواده هدایت کند. برخی از سُوَر قرآن به صورت خاص مسایل خانواده را بیان می‌کنند؛ مانند سوره‌های نساء، انسان، تحریم، طلاق و ... . اهداف خانواده و اقتضای تأسیس آن ایجاب می‌کند که پایه‌گذاران آن یعنی زن و شوهر، در تحکیم و پایداری این بنا، نهایت سعی خود را بکنند و با همان انگیزه که بر تشکیل آن اقدام کردند، بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت و پویایی این نهاد مقدّس تا پایان حفظ شود.

وی افزود: خانواده بنیادی‌ترین نهاد در جامعة انسانی است که وظیفة تربیت و سازندگی افراد و انسان‌ها را بر عهده دارد و اگر افراد نتوانند خانواده را تحکیم بخشند و افرادی باایمان در آن پرورش دهند، نمی‌توانند جامعه‌ای ایده‌آل برای نسل آینده بسازند و از فرهنگ ایمانی خود جا مانده و به اهداف متعالی خود نمی‌رسند.. اگر هدف از برقراری زوجیّت و تشکیل خانواده، به تعبیر قرآن، «سکونت و آرامش اعضای خانواده» است، لازم است که همة رفتارها و تعامل‌ها در راستای تحقّق این هدف باشد.

مدیر مرکز مشاوره حیات طیبه با بیان اینکه پیوندهای زناشویی در زمان ما آنقدر سُست و بی‌دوام گردیده که در برابر حوادث بی‌ارزش و کوچک به آسانی از هم می‌گسلد گفت: بدین علّت است که در اینگونه ازدواج‌ها به واقعیّت‌های زندگی توجّه نمی‌شود، و این پیوندها به دنبال یک سلسله رؤیاها و افکار کودکانه و تصوّرات خام بسته می‌شود.

بهشتی افزود: اسلام با تشویق به تشکیل خانواده که بهترین وسیله برای حفظ عفّت عمومی است، به ندای فطرت پاسخ مثبت می‌دهد و زناشویی را یگانه وسیلة پیدایش فرزندان درستکار و حفظ بقای نوع شناخته است و نه تنها مشکلی در سر راه این امر طبیعی ایجاد نمی‌کند، بلکه از این نیروی طبیعی به سود اجتماع و برای زندگی فردی بهره‌برداری می‌نماید و علاوه بر اینکه به آرامش جسمی در زندگی زناشویی توجّه دارد، می‌خواهد یکی از پایه‌های سعادت آدمی که آرامش روحی، اخلاقی و فکری است نیز در سایة پیوند ازدواج تأمین سازد.

وی در ادامه بیان کرد: گرمی کانون خانواده، دغدغه جهان امروز است. دنیای مدرن با همه پیشرفت‌هایش، در مسئله خانواده درمانده است و انسان‌ها با همه تحصیلات عالیه خود، نتوانستند از مشکلات سردی روابط در زندگی رهایی یابند؛ چه بسیار افراد تحصیل‌کرده که زندگی مدرن آن‌ها، از گرمای زندگی تهی است و چه بسیار افراد عادی که با کمترین امکانات مادی، شیرین‌ترین زندگی را دارند.

بهشتی در ادامه با اشاره به فعالیت های مرکز مشاوره حیات طیبه بیان داشت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بومی سازی علوم انسانی، ضرورت مشاوره و روان درمانی دین محور این حوزه را بر آن داشت تا مرکز مشاوره ای در جهت رسیدن به این اهداف ایجاد کنند.

بهشتی اظهار کرد: مرکز مشاوره حیات طیبه در اوایل سال ۱۴۰۰ راه اندازی شد، این مرکز ضمن حمایت‌های روحی؛ عاطفی و ارتقای بهداشت روانی طلاب حوزه های علمیه خواهران وخانواده های آنها، به عموم مردم هم خدمت ارائه می کند که در طول فعالیت خود در سال جاری فعالیت های چشمگیری داشته است..

مدیر مرکز مشاوره حیات طیبه حوزه علمیه خواهران اصفهان در خصوص عمده فعالیت این مرکز گفت: یکی از سیاست های مرکز مشاوره در سال جاری فعالیت در زمینه پیشگیری است بنابراین این مرکز اقدام به برگزاری کارگاه های مختلفی از جمله سلسله کارگاه های تعالی خانواده، مهارت های زندگی، ارتقاء هوش هیجانی؛ تربیت کودک برای پیشگیری از مشکلات خانوادگی به صورت رایگان ویژه طلاب نموده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مرکز مشاوره حیات طیبه حوزه علمیه خواهران اصفهان؛ در حال حاضر از تخصص ۱۴ نفر از مشاوران و متخصصان مجرب و متدین که ۶ نفر از آنها تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و ۸ نفر فقط تحصیلات دانشگاهی با رویکرد مذهبی و فرهنگی دارند، استفاده می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha