شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مراسم عزاداری

حوزه/استاد حوزه خواهران گفت: یکی از شعائر الهی، عظیم شمردن مجالس امام حسین علیه السلام است که نتیجه آن رسیدن انسان به تقوای قلبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، زهره سادات یاسینی در جمع عزاداران ابا عبدالله الحسین علیه السلام مدرسه علمیه حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، بیان کرد: تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی از دستورات اساسی دین اسلام است و در لغت به معنای علامت و نشانه‏ های عظمت و تقوای الهی دانسته می شود.

استاد حوزه خواهران افزود: فعل یا عملی که یاد خدا و زمینه تقوا و رشد معنوی و روحی را فراهم می آورد در صورتی که در چارچوب قوانین و دستورات اسلام قرار داشته باشد جزو شعائر الهی به شمار می‏ آید.

یاسینی تقوا را به دو قسم جوارحی و جوانحی برشمرد و بیان کرد: تقوای جوارحی محل ظهور اعضای ظاهری انسان است مانند تقوای چشم، پرهیز از آن چیزهایی است که نگاه به آنها حرام است و اگر تقوای چشم به مرتبه اعلی برسد فقط از محرمات چشم نمی پوشد، بلکه از مظاهری که ممکن است او را تشویق کند یا زمینه سازی برای ناروایی ها کند، پرهیز می کند.

وی در تبیین تقوای جوانحی طبق ایه قرآن«ذَٰلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ»، تصریح کرد: تقوای جوانحی تقوایی است که محل ظهور آن قلب و باطن انسان است و دارای یک طهارت و نورانیتی می شود که آثار فراوانی از خود بروز می دهد؛ تقوای قلوب در مقابل تقوای جوارح انسان است، این دو تقوا در یکدیگر اثر متقابل دارند و تقوای قلب موجب پیدا شدن تقوای جوارح می شود.

استاد حوزه خواهران افزود: اگر انسان ملتزم شد که از نظر اعمال جوارحی در راه درست گام بردارد و مطیع خدای متعال باشد، کم کم در قلب اثر می گذارد و قلب را نورانی و مصفا می کند، تقوای قلب عمل جوارحی، عمل پاکیزه و با اخلاص را به دنبال دارد و موجب تطهیر قلب می شوند.

وی، تقوا و رستگاری را نتیجه شعائر الهی، دانست و بیان کرد: یکی از مظاهر وسیله، حب و دلبستگی و دل در گرو اولیاء خدا قرار دادن است.

یاسینی اظهار کرد: یکی از شعائر الهی، عظیم شمردن مجالس امام حسین علیه السلام است که نتیجه آن رسیدن انسان به تقوای قلبی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha